Az utóbbi időben egyre többször hangzik el különféle helyeken, hogy a cél az okosvárosok létrehozása. Egy ilyen városban boldog közösség lakik, amelyet kiszolgál a fejlett infrastruktúra, a 21. század minden technikai és technológiai előnyével. Jól hangzik. De mit is jelent ez az „okoskodás"?
Az okosváros kifejezés csak nálunk új, a „hanyatló" nyugati országokban, egyszerűség kedvéért: Ausztriában – már több évtizede használt és gyakorolt fogalom. Jellemzője az adott város infrastruktúrájának, szolgáltatásainak, lakókörnyezetének és közlekedésének harmóniája, alárendelve a közösségi céloknak. Az okosváros persze nem sci-fi filmek szereplője, ennél jóval racionálisabb. Aki mondjuk Európa egyik legélhetőbb városába utazik, ez pedig Bécs, az több jó példát is láthat a nagyvárosi szerkezet megváltoztatásra. Mondjuk a belvároshoz közeli Kabelwerk-ben, amely egyrészt jó példája az egykori, elhagyott gyárterület hasznosításának és a célszerűen megoldott tömegközlekedésnek.
A buszok például nem hajtanak be az utcákba, terekre, hanem egy erre a célra kialakított köríven futnak. Mégpedig úgy, hogy a lakónegyedben bárki számára gyorsan elérhetők. Ezek a viszonylatok rávezetnek a gyorsvasútra (S-Bahn) és a metróra. A lakónegyed csendes, épületei délre tájolta, ahol lehet, zöld felület színesíti.
Bécs amúgy is megér több misét. Az okosváros vegytisztán a külső kerületben, Aspernben jelenik meg. Az egykori repülőtér helyén kialakított 20 ezer lakosú városrész a 22. kerületben található. A projektet, amely egyben az Európai Unió mintaprojektje és egyik legjobban sikerült vállalkozása volt, Johannes Tovatt svéd építész tervei alapján valósították meg. Nem volt egyszerű, ezt jelzi, hogy a kapavágásától az első önvezető járművek megjelenéséig 20 év telt el. Ez már jelzi, hogy aki okosvárost ígér, az mire számíthat. De azért sok elem átemelhető lenne számunkra is. Aspernben a legkorszerűbb zöld technológiákat alkalmazták, elkerülve a környezeti terhelést. A fűtés geotermikus, a közlekedés, mint írtuk, részben elektronikus autók és buszok révén történik.
Az építkezéshez egyébként nyitottak anno egy bányát - ez most a város szélén üdülőtó. Ez nagy ötlet volt, mert nyáron más kerületekből is ide utaznak egy kis fürdőzésre. Ezzel már el is árultuk, hogy a kieső Aspern közlekedése remek. Hálózata egyenesen rácsatlakozik Bécs igen fejlett metróhálózatára, vagyis a városrész csak látszatra van messze, mondjuk a Kartner Strasse-től. Egyébként a tervezői (svéd) látásmód feltűnő, mert dominál a beépített beton, nagyok a terek, racionális a tervezés. Az itt élők mondják, hogy alaposan megváltozott az életmód az okos városrészben. A hétköznapok kényelmes lakásokban, családi körben és az internet hatósugarában zajlanak.
Mindennek fényében lehet érdekes a kérdés: lehet-e okosváros Szombathely? A vasi megyeszékhely az alábbi, napi problémákkal küzd a közösségi színtereken: kevés a parkoló, gyorsan elhasználódnak az utak, egyre több az autó és egyre lassúbb a közlekedés, a városszerkezet nem ekkora forgalomra van kitalálva, a közösségi szolgáltatások szintje jóindulattal is csak közepes. Urbanisztikai csapda, hogy az okosváros okos életmódot feltételez. Egy ilyen városban a legtöbben (lásd: környezettudatosság) hanyagolják a saját jármű használatát, fejlett tömegközlekedésre váltanak. Ezért nem kell sok parkoló, ezek helyén pedig zöldövezetet alakítanak ki.
Szombathelyen és a legtöbb magyar városban ezzel éppen ellentétes tendenciák zajlanak: a nagy lakossági nyomás miatt egyre több parkolót építenek, s bár a propaganda szintjén megjelennek az elektromos buszok, valójában öröm, ha egy-egy helyi járat lerobbanás nélkül a célba ér. Ami az önvezető autózást és buszozást illeti, azért az még odébb van. Ráadásul ez feltételez egyfajta felhasználói kultúrát, felelősséget. Az önvezető járművek leginkább nagy távon és egyenes szakaszokon jönnek be, egy szombathelyi városszerkezet számukra minimum rémálom.
Tehát mondjunk le az okosvárosról? Korántsem. Mert nem csak közlekedés van, a szolgáltatások szintje és minősége is eltolhat egy városnyi közösséget ebbe az irányba. Például a korszerű postai szolgáltatások, a digitális ügyintézés, az internetes elérhetőség (wifi) általánossá tétele, a pihenő parkok, lakótelepi zöldövezetek, közösségi találkozó helyek kialakítása. Asperni kiruccanásunk során az tűnt fel igazán, hogy a városrész nélkülözi a zajos szórakozóhelyeket, de hangulatos bécsi kocsmákat is. Nincsenek szupermarketek, ellenben vannak kisboltok. Egy nagy zöld szigetnek tűnik az egész, amelyben leginkább a fiatal, gyermekes családok és az idősek érzik legjobban otthon magukat. De - mint jeleztük - a magas nívójú közösségi közlekedés miatt a belvárosi szórakozóhelyek átlag 15-20 percen belül elérhetők a metróval.
Szombathely a tömegközlekedésben sem igazán közelít az okosváros felé. A többszörösen átszervezett, állami irányítású, egyre öregebb buszparkkal dolgozó ex-Volánt ugyan biztatja gazdája elektromos buszokkal, de ez inkább az egyszeri, szovjet áruházi viccre hasonlít: kenyér nem, de Ariel mosópor kapható.
Aspern messze van, mi pedig maradjunk a kaptafánál: új parkolók, még több füstölgő jármű, még öregebb buszok, erodálódó szolgáltatások. Közepes stadionban mérve is legalább húsz kell ahhoz, hogy Szombathely nyugati mintájú okosváros lehessen és akkor hol vannak még a szurkolók!
Szólj hozzá!
A minden helyi háztartásba eljutó önkormányzati lapban viszont egy teljes oldalt kaptak a fideszes képviselők bemutatkozásai.
Az itthon maradó fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, befogásuk amúgy sem lehetséges, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges.
Egy cég hatékony működéséhez számos irodai eszközre van szükség, példának okáért a címkenyomtató is igen sok vállalkozás számára elengedhetetlen felszerelés. Ebben a cikkben bemutatjuk a legnépszerűbb típusokat, hogy segíteni tudjunk azoknak, akik a meg szeretnék találni a cégük számára legmegfelelőbb készüléket.
A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.
Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.
A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban.
A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.
A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek.
3 milliárd forinttal károsították meg a költségvetést.
Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.
A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.
Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.
Egyelőre kérdőjeles a beruházás.
Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.
Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.
Talán mindannyian eljátszottunk már a gondolattal, hogy milyen lenne, ha a saját udvarunkon várna minket egy medence munka után, ahol kedvünkre fürödhetünk, hűsölhetünk a nagy nyári kánikulában.