Nem csupán a régi aszfalt, a frissen felújított utak is sokszor felrepedeznek, majd nagyon hamar leamortizálódnak. Ennek viszont nem kizárólag a terhelés az oka: az időjárás is pusztítja a legfelső réteget.
A csapadék már egy hajszálnyi résen is bejuthat az útalapba, ami nyáron még nem is akkora tragédia. Télen azonban főleg éjszaka a befolyt víz megfagy, és a térfogatnövekedés miatt szétfeszíti az aszfaltot. Majd a nappali órákban, főleg napsütésben a jég felolvad, a víz elpárolog, és a kitágított repedésben szép lassan kialakul egy üreg. A folyamat a napok és éjszakák során folyamatosan ismétlődik. Végül pedig megszületik a kátyú.
A szükséges javításokra persze egész évben szükség van, de hatékony kátyúzásra igazából akkor van lehetőség, ha tartósan száraz az időjárás, és a hőmérséklet is 0 fok feletti. A téli időszakban, jellemzően november és március között speciális, úgynevezett hidegaszfaltot alkalmaznak. Ez az anyag úgynevezett utántömörödő aszfalt, ami azt jelenti, hogy a burkolathibába való behelyezését követően a járművek is segítenek az anyag bedolgozásában a saját tömegükkel.
Szombathely önkormányzata egyébként idei költségvetésében megduplázta a város útfelújítására szánt összeget.