A G7 írt egy összefoglaló cikket arról, hogy csillagászati áron épül autóút az osztrák határig, de a dugók ezzel nem fognak megszűnni.
Az M85-ös autóút utolsó, Sopront az osztrák határral összekötő 4 kilométeres szakasza lesz Magyarország valaha épült legdrágább gyorsforgalmi útja, hiszen egyetlen kilométer 11 milliárdba kerül. A költségeket egy 780 méteres alagút, valamint több csatlakozó útszakasz felújítása és építése dobja meg igazán.
Az autóút elkészültét még Orbán Viktor ígérte meg 2018-ra, de a végső, határ előtti szakaszra egészen 2024-ig kell még várni.
A cikk megjegyzi, hogy a Csorna és Sopron közötti, településeket elkerülő szakaszok fajlagosan drágábban épülnek, mint a Csorna elkerülő, pedig ott több vasúti felüljárót és csomópontot is kialakítottak.
Az M85 és a Szombathely felé vezető M86 közös, Csornát elkerülő szakaszán egyébként 2×3 sávot készítettek, ami olyannyira túlzásnak tűnik, hogy ezt a részt nem is támogatta az EU.
A határhoz vezető autóútra azért van szükség, mert Ausztria irányába ma már állandósultak a dugók a rengeteg, közel 60 ezer ausztriai ingázó miatt.
Sopronnak ma is van az 1990-es évek elején épült elkerülő útja, ez azonban már a város része lett, hiszen a terjeszkedő város bekebelezte azt. Itt ma már minden reggel egybefüggő dugó áll az osztrák határig, ami nemcsak a munkába járást nehezíti, de a helyiek életminőségét is rontja.
A 44 milliárdos szerződésnek része, hogy 4 kilométeren 2×2 sávra szélesítik a 84-es út határig vezető szakaszát, amire azért van szükség, mert osztrák oldalon még nem jelölték ki az új gyorsforgalmi út határmetszési pontját.
Ausztria évtizedek óta nem tudja megmondani, hogy a magyar M85-öshöz hol és mikor fog csatlakozni.
Viszont ha az osztrákok nem építenek gyorsforgalmit, a soproni autóút 44 milliárdos szakasza teljesen feleslegesen épül meg, hiszen amíg Ausztriában hiányzik a 10 kilométeres csatlakozó sztráda, az órási dugókat csak az osztrák oldalra fogják áttenni, azok nem fognak megszűnni vagy enyhülni.
A cikk úgy összegez, hogy bár Ausztriában dinamikusan nő a magyar munkavállalók és ingázók száma, amiből profitál az osztrák gazdaság, nem igazán segítik a munkába járásukat, sőt inkább akadályozzák. Sopron térségében ugyanis az is növeli a dugókat a 84-es úton, hogy az ezt elkerülő utakon lezárják a határátkelőket. Az ágfalvi határátkelőnél például egyszerűen kiraktak egy behajtani tilos táblát hétköznap reggel 5 és 8, illetve délután 16 és 19 óra között. Nem egyedi esetről van szó: a 60 osztrák-magyar határátkelő közül 35-ről kitiltották az autókat. A lépés azért is nehezen érthető, mert így több tíz kilométeres kerülőre kényszerülhetnek az autósok, ami nagyobb környezetterheléssel jár.