Kara Ákos leradírozta a 81-es és 82-es főutak egy részéről a tranzit teherforgalmat

Dömötör Gábor 2025-10-02 14:32:16
Ezzel vajon tényleg megoldotta a problémát, vagy csak áthelyezte máshova?

Kara Ákos (Fidesz-KDNP) győri országgyűlési képviselő a Facebook-oldalán írt arról, hogy kezdeményezésére csökkenhet a tehergépjármű-forgalom a 81-es főút Győr-M1/81-es csomópont és Kisbér közötti szakaszán, valamint a 82-es főút  Győr-M1/82-es csomópont és Veszprémvarsány/vármegyehatár közötti szakaszán. A politikus kérésére az Építési és Közlekedési Minisztérium szakemberei vizsgálták meg, hogyan lehetne mérsékelni az áthaladó tranzitforgalmat, amely jelentős terhet ró a Győr környéki településekre.

Fotó: Kara Ákos Facebook

A poszt szerint a döntés szeptemberben megszületett, a tranzit teherforgalmat a jövőben más irányba terelik, így a térség lakói és önkormányzatai fellélegezhetnek. Az új útvonalakat már az M1-es autópályán is táblák fogják jelezni, a hatályos KRESZ szabályoknak megfelelően. Fontos, hogy a változtatás csak azokat a járműveket érinti, amelyek kizárólag áthaladnak a régión, és nem célállomásként érkeznek egy-egy településre.

Kara Ákos hangsúlyozta, hogy a megoldás nem akadályozhatja a helyi gazdasági tevékenységet, a győri és térségi ipari vállalkozásokat, szállítmányozó cégeket vagy a mezőgazdasági szereplőket. A cél az volt, hogy a közlekedés biztonságosabbá váljon, miközben a boltok ellátása és a szolgáltatások színvonala is változatlan maradjon.

A politikus arról is írt, hogy a folyamat felgyorsítását segítette a nyáron Mezőörsön tartott egyeztetés, amelyen a térség polgármesterei és a minisztérium szakemberei is részt vettek. A képviselő közölte, hogy az önkormányzatokat a napokban részletesen tájékoztatja a változásokról, amelyekhez kellő idő áll majd rendelkezésre az alkalmazkodásra.

Kara Ákos végtelenül pozitív hangulatú írása valóban jó megoldásnak tűnik első olvasatra, ugyanakkor azonnal felvet néhány, igencsak fontos kérdést. Az első és legkézenfekvőbb, hogy a „mások irányába terelt” tranzitforgalom valójában hol fog fizikálisan megjelenni. Mivel a posztból az derült ki, hogy nem a már meglévő útpályák bővítéséről, fejlesztéséről van szó, csupán egy közlekedés-technikai beavatkozásról, teljesen jogos felvetés, hogy a “forgalom nem vész el, csak máshova kerül” esete forog fenn, ami jó esetben is csak félmegoldás lesz. 

A 81-es és 82-es főutak települései ugyan mentesülhetnek a kamionok egy részétől, de nagy valószínűséggel a 83-as főút, és így például Tét, Enese, Csorna vagy Pápa környéke kap majd nagyobb terhelést. Nem beszélve arról, hogy a hiper-árérzékeny szállítmányozási szektort nehéz lesz rávenni a nagyobb kitérőkre, így valószínűleg rengeteg sofőr fogja megpróbálni a bakonyi régió - sok helyen kritikán aluli minőségű - alsóbbrendű útjain abszolválni a kötelező kerülőt. Ez rövid távon javíthat a helyzeten a most érintett településeken - például Kisbéren vagy Veszprémvarsányban - de könnyen lehet, hogy csak áthelyezi a problémát, és máshol okoz fejfájást a helyieknek. 

Fotó: Kara Ákos Facebook

Az sem egy utolsó szempont, hogy az éppen aktuális felújítás miatt, évekig csak korlátozottan használható M1-es autópálya – amely egyébként is erősen leterhelt – mennyire tudja majd befogadni a megnövekedő teherforgalmat. A torlódások, baleseti kockázatok, illetve a pihenőhelyek túlterheltsége újabb feszültségeket szülhetnek, de ez, a levegőhöz juttatott településekről nézve nyilván láthatatlan probléma. Az autópálya forgalma ráadásul közvetlenül érinti Győr környékét is, így a “megoldás” könnyen ráéghet a megyeszékhely lakóira.

A pozitív bejelentés tehát valóban előrelépésnek tűnik elsőre, de a hétköznapokban valószínűleg sok település lakói fogják majd érezni az átterelt teherautó-forgalom negatív hatásait. A kérdés inkább az, hogy valóban hosszú távú, átfogó rendezése történik-e a tranzitforgalomnak, vagy csak tűzoltás zajlik, amely időlegesen enyhíti az egyik térség gondjait, miközben új problémát hoz létre másutt. Egy biztos: ha utakat, plusz sávokat, elkerülőket építene az állam, az valódi megoldás lehetne bármely régiónak, addig pedig marad a “magyaros” problémakezelés, táblákkal, szabályokkal. 

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Új szintre emelkedik a kisautók tuningja

Képzelje el, hogy egy ikonikus kisautó formavilágát tapasztalt német tuningmesterek keze formálja még különlegesebbé. Az autótuning világa mindig a kreativitás és a technológia együttműködéséről szól, mely a mindennapi közlekedést teszi különlegessé.

Holttestet találtak Győrben az Ifjúság körúton 

Nem merült fel bűncselekmény gyanúja.

Orbán Viktor amerikai védőpajzsa nem is annyira fényes, mint, ahogy próbálják beállítani

Igazából egy swap-megállapodásról szól a kormány amerikai garanciája.

Festési eszközök: melyik a legjobb választás?

Az otthoni felújítás során fontos, hogy a megfelelő festési eszközök mellett dönts.

Okorn kihagyta a szűkített keretből Váradit

Szombathelyen kezd a magyar férfi kosárlabda-válogatott.

Orbán Viktor szerint ha ő nincs, akkor „rezsicsökkentés nuku”

A miniszterelnök a Kossuth rádióban faragta tovább a saját szobrát. 

Az aglaonema: a beltéri trópusok színpompás lakója

Az aglaonema, más néven rákvirág, a szobanövények közt egy igazán figyelemre méltó darab.

Orbán Viktor engedélyt adott a „firkás” minták felhasználására

Megnyugodhat mindenki, jó fej volt a miniszterelnök. 

Gulyás Gergely a Kormányinfón: megerősíti a kormány a gyermekvédelmet

A miniszter szerint megduplázzák a nevelőszülők járandóságát, új csecsemőotthon épül, és kétszáz gyámügyi állás jön létre.

Orbán firkálmánya letarolta a netet – de hiába, pólóra nem kerülhet

Jogvédett alkotásnak számít a miniszterelnök rajza, a gyártók sorra utasítják el a megrendeléseket.

Továbbra is erősek a külföldi vevők a magyar lakáspiacon – tavaly 309 milliárd forintért vásároltak ingatlanokat

A legtöbb vevő Németországból érkezett, de sok a kínai és a vietnámi érdeklődő is. 

Megállás nélkül dolgoznak - nagy erőkkel gyűjti a lehullott lombot a Győr-Szol

A város több pontján egyszerre zajlik a takarítás, a szolgáltató a lakosság türelmét kéri.

Buborékok bűvöletében: a légpárnás fólia varázsa

Valószínűleg már te is találkoztál a mindennapok során az apró, légbuborékokkal teli fóliával, amelynek pukkanása szinte lezser kikapcsolódást nyújt.

Elkapták a rendőrök a kőszegi becsületkasszák kifosztóit

Két borsodi fiatal nem tisztelte a kisváros hagyományait.

Aláírták - Magyarországon, Kőszegen jön létre az ENSZ Egyetem új oktató- és kutatóintézete

A volt Keleti blokkban elsőként létesülő ENSZ Egyetemi Intézet egyedülálló tudományos központként fog működni.