Ugyan az első közbeszerzési kiírás 2023. októberében nyertes hirdetése nélkül lezárult, végül idén júliusban sikerült kidobolni, hogy mely cégek végzik majd el a Vas megyébe tervezett három nagy útépítés tervezését.
A TURA-TERV Kft. bábáskodása felett készül majd el:
- Az M86-os folytatása, vagyis a Szombathely-Zanat - Körmend közötti szakasza.
- A Szombathely-Kőszeg közötti új 2x2 sávos gyorsforgalmi, az M87-es.
- A szombathelyi METRO áruház mögötti elkerülő, vagyis hivatalosan a 87-89-es főutak közös elkerülője.
A múlt héten pénteken tartottak lakossági fórumot Táplánszentkereszten. A település az M86-os folytatásának építésénél lesz érintett. A tervezett folytatásnál a gyorsforgalmi Zanat - Szentkirály - Táplánszentkereszt nyomvonalon halad tovább majd délnek.
Tóth Gábor Tamás (független) heyi polgármester több téma mellett azt is megemlítette, hogy hamarosan kezdődik az M86-os tervezésének azon része, ahol a tervezők az egyes érintett települések lakosainak észrevételeit is várják. Ezeket egészen jövő év végéig lehet megtenni. A tervezés végének határideje 2025. december 31., ezt megelőzően lehet egyeztetni a tervező céggel.
Mikor készülhetnek el az útfejlesztések?
2031 előtt egészen biztosan nem - erről Ágh Péter (Fidesz-KDNP) Észak-Vas megye parlamenti képviselője, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára beszélt egy interjúban.
Igaz Ágh itt kifejezetten a Kőszeg-Szombathely közötti 2x2 sávos út építéséről beszélt, de az már látszik, hogy a három útfejlesztést teljesen egyben kezeli az állam.
Az interjúban Ágh által elmondottak alapján mi úgy számolunk, hogy a kiviteli terv 2026 elején lehet meg.
A Kőszeg-Szombathely közötti gyorsforgalmira egy korábbi határozattal 2 milliárd 200 millió forintot biztosít a kormány. Az M86 folytatásának, az egészen pontosan 24 ezer 580 méter tervezésére 2 milliárd 725 millió forintot fordítanak a központi költségvetésből.
A pontos műszaki tartalom és az azon alapuló költségek ismeretében születhet döntés a projekt további előkészítése, a területszerzés, területelőkészítés, régészet elemeiről. A területszerzés és a régészet átfutási ideje a gyakorlatban minimum 12 hónap. A kivitelezési közbeszerzés lefolytatása 6 hónap, a kivitelezési munkák átfutási ideje mintegy 36 hónap a Vállalkozási Szerződés hatálybalépésétől számítottan - nyilatkozta Ágh.
Ha mindezt összevetjük akkor optimális számítás esetén 2031-ben gurulhatnak az első autók a Kőszeg - Szombathely között feszülő új autóúton. Kérdés, hogy az építésre kalkulált 140 milliárd forinthoz képest mennyivel lesz drágább akkor már a megvalósítás.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |