2018 óta tudja a Fidesz, hogy nem elég elfoglalni a köztéri reklámfelületeket és a hagyományos média orgánumokat, de a végtelen pénzzel, ami nekik rendelkezésükre is áll, a közösségi média is leuralható. Az elmúlt napokban is láttuk, milyen az, amikor bekapcsolják a gépezetet, de mi lesz még itt a választási kampányban? A plakátokat ignorálhatjuk, a tv-t vagy rádiót elkapcsolhatjuk, de mit tehetünk akkor, ha a közösségi média felületeinket szeretnénk visszakapni?
Mivel kapcsoljuk ki a politikai tartalmat?
A Facebook ad arra lehetőséget, hogy minden politikai tartalmat kikapcsoljunk, így ilyen jellegű hirdetés nem jelenhetne meg az idővonalunkon elméletben. Egyrészt ez a megoldás nem teljesen megbízható, másrészt két nagy “de” is létezik ebben az esetben.
Az első “de”, hogy ez csak a fizetett hirdetésre vonatkozik, így a virizált tartalom meg tud jelenni továbbra is a falunkon, akármennyire is tiltakozunk ellene. A másik “de” pedig azért van, mert a Facebook szabályozás szerint politikai jellegű tartalom egy kategóriába tartozik az összes olyan témával, ami a közügyekkel, hírekkel vagy akár a különböző társadalmi eseményekkel foglalkozik. Ebben az esetben nem csak a Megafont, de válogatás nélkül a kedvenc híroldalunkat és az arra érdemes civil szervezeteket is kizárjuk a horizontunkból, ami értékes információtól foszthat meg minket. Ha mégis emellett döntünk, ezt a Beállítások és Adatvédelem menüpont alatt tudjuk megtenni.
A másik lehetőség, ha egyesével mazsolázzuk ki, hogy mit szeretnénk letiltani. Ez alapvetően egy időgyilkos feladat, de választási kampányban úgyis elárasztanak minket ezekkel és egyszerre sokat le lehet kapcsolni. Szóval mikor, ha nem most?!
Ez úgy tehetjük meg, hogy mikor belefutunk az idővonalunkon egy ilyen kéretlen hirdetésbe, a poszt jobb felső sarkában lévő három pötyre kattintva kiválasztjuk a hirdetés elrejtése menüpontot, ami után egy felugró ablakban indoklást is kérnek hozzá. Kiválasztunk egyet és a következő felugró ablakon ott van az az opció, amire várunk: minden hirdetés letiltása ettől a konkrét oldaltól.
Ugyanezzel a két módszerrel az instagramon is takaríthatunk.
A Youtube és a Google kereső hirdetései közös, globális beállításokat használnak az egyes felhasználóknál. Ehhez részletes leírást is biztosít a Google itt. Persze itt is fennáll annak a veszélye, hogy emiatt nem jutunk hozzá a nekünk érdekes tartalmakhoz sem.
Ezért itt is van lehetőség itt is az egyesével való letiltásnak, amit akkor tudunk megtenni, ha épp találkozunk egy hirdetéssel. Keressük a bekarikázott “i” betűt a videó jobb alsó sarkában és azon belül válasszuk a “hirdetés tiltása” opciót.
Léteznek még olyan programok, amelyek megszabadítanak minket az internet össze reklámjától is, de ezzel azt érjük el, hogy a számunkra fontos tartalomgyártókat is megfosztjuk a bevételszerzés lehetőségétől, ami a működésükhöz viszont elengedhetetlen.
Ha másokat is kímélnél a kormánypropagandától
Azon túl, hogy magunknak propagandamentesítjük a közösségi média felületeinket, másokat is megóvhatunk ezektől, ha durva vagy hazug állításokkal találkozunk. Mindegyik hirdetés esetében van lehetőségünk jelenteni azt, de ezeket meg is kell indokolni. Egy-egy ilyen jelentés a gyakorlatban önmagában nem szokott elég lenni, csak nagyon szélsőséges tartalmaknál. Mindenesetre, ha elég sokan állítják egy tartalomról, hogy másokat sérthet, előbb-utóbb le fogja venni a Meta.
Amit viszont nem érdemes tenni ilyen esetben, hogy egy helyre igazító kommenttel vagy dühös emoji-val jelezzük a nemtetszésünket. Az algoritmus nem tesz különbséget a pozitív vagy negatív elköteleződés között, hanem csak összeadja azokat, és egy nagyon felháborító posztnál is úgy értelmezi, hogy az egy népszerű poszt, érdemes a nagyobb elérését biztosítani.
Hogyan töltsük fel a számunkra érdekes tartalommal a felületeket?
Miután kigyalultuk a nekünk nem tetsző tartalmakat, érdemes lépéseket tenni annak érdekében is, hogy a számunkra tényleg érdekes információkhoz hozzá is jussunk. Nem érdemes az algoritmusra hagyni ezt a munkát sem, mert akkor jönnek a AI generált képszörnyetegek és az infantilis challenge videók.
Megkérdeztük a téma egyik szakértőjét, hogy ő milyen lépéseket javasol annak érdekében, hogy tudatos tartalomfogyasztókká válhassunk. Válaszaiból az derült ki, hogy ha azt szeretnénk, hogy a közösségi média felületeink ne csak az ömlesztett trash tartalom legyen, akkor bizony érdemes jelezni is, hogy mi az ami tényleg érdekel is minket. Nem érdemes sokat pörgetni az agyzsibbasztó meme-ket és a rövid, tartalmatlan videókat, mert azzal azt üzenjük az oldalaknak, hogy erre van szükségünk. Érdemes az alábbi néhány lépést megtenni, hogy visszafoglalhassuk magunknak az internetet.
A régi facebook-on ha lájkoltunk egy oldalt, az elég volt ahhoz, hogy ne maradjunk le a posztjairól. Ugyanez a Youtube csatornákra is igaz volt. Ma már külön beállítás van arra, ha a bekövetéseken túl szeretnénk értesülni az új tartalomról is. A facebook-nál a kedvencek közé érdemes berakni ezeket az oldalakat, míg a Youtube-on legyen bekapcsolva a kis harang a számunkra fontos csatornákon.
Mindegyik közösségi média oldal figyeli a felhasználói szokásunkat is, így ha egy posztot lájkolunk, kattintunk és még hozzá is szólunk, akkor sokkal nagyobb eséllyel kapjuk meg legközelebb is a hasonló posztokat. A videómegosztóknál is hasonló a helyzet, de ott azt is figyelik, hogy milyen hosszan néztük az adott videót.
Éppen ezért ne adjuk olcsón az elköteleződésünket. Akkor reagáljunk egy tartalomra, ha érdekel minket és később is ilyeneket szeretnénk megkapni. Sosem a beszólás, vagy a mondandó helyreigazítása miatt reagáljunk. Minden egyes negatív kommentünkkel, mérges vagy kinevetős emojival arra bátorítjuk az algoritmust, hogy az ehhez hasonlókat dobja fel nekünk később is. Nem utolsósorban ezzel pont azoknak segítünk akik bennünk a felháborodást vagy az egyet nem értést okozták.
Ezek után nincs más hátra, mint bekövetni az Ugytudjuk.hu oldalát, szívecskét rakni a poszt alá, ahol ezt a cikket találták és kommentelni, hogy kinek ajánlják és így a jövőben sem maradunk le a hírekről.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |