Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt jött szóba a szombathelyi közgyűlésen az intermodális csomópont. Ez az a találmány, ami egy helyre sűríti a vasút és a helyközi buszjáratok állomásait, így téve még vonzóbbá a tömegközlekedést. (Az egy más kérdés, hogy a magyar utazó, valószínű nem a pályaudvarok távolsága, hanem a szolgáltatás minősége miatt nem szivesen választja a tömegközlekedést.) Az elképzelés szerint Szombathelyen a vasútállomás mellé építenék meg a buszpályaudvart, ezzel pedig felszabadítanák az Ady tér forgalmát. Igaz ennek következményeként az Éhen Gyula tér és annak környéke válna jóval forgalmassá. Az ott található szűk, kis utcák pedig nem biztos, hogy jól vizsgáznának ekkora forgalomban.
Sütő Gabriella, szombathelyi főépítész tavaly januárban azt mondta el, hogy vázlattervek, ötlettervek készültek a csomópontról. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., azonban úgynevezett terhelt területekre nem tervez, így kiestek a jelenleg a SZOVA tulajdonában lévő ingatlanok.
Különféle lehetetlen ötleteket fogalmaztak meg - mondta a szakember.
Ami azt jelentette, hogy a NIF felvezette, hogy a buszoknak mélygarázst épít, ám ez nagyon sokba kerülne, így parkolóház került szóba, ami nagyjából egy magasságba épülne meg a régi állomásépülettel. Gondolkodtak még plusz parkolókban, de egyik ötlet sem a város szabályozási tervének megfelelően volt tervezve.
Zsúfolt, településképbe nem illeszkedő átépítést eredményezett volna, ráasádul forgalomtechnikailag sem érkezett javaslat arra, hogy az itt keletkezett forgalmat, hogyan vezetik el a város útjaira - emelte ki akkor főépítész.
Az biztos, hogy a tervezők nem igen rendelkeztek helyismerettel, mivel a pályaudvar tervezését 358 millió forintért a Kecskemétre bejegyzett Viköti Kft. és a budapesti Trenecon Kft. konzorciuma végezte el.
Akkor több politikus is felszólalt az ügyben. A körzet képviselője Bokányi Adrienn (Éljen Szombathely!) például azt mondta, hogy bár kérte, a NIF semmiféle társadalmi egyeztetésre nem volt hajlandó, pedig a környék lakóinak számtalan kérdése lenne a beruházással kapcsolatban.
Később Horváth Attila (Éljen Szombathely!) alpolgármester arról nyilatkozott, hogy elképzelhetőnek tartja egy majdani lakossági fórum összehívását az ügyben.
Az elmúlt időszakban a tervekben a legmerészebb elképzelések is helyet kaptak, például, hogy a Hefele iskola melletti meredek részt alakítanák át, és ott közlekednének a buszok. Bár a megvalósításra jelenleg nagyon kicsi esélyt látunk elképzelhető, hogy ennek ellenére már jó előre egyeztetünk a lakossággal - mondta Horváth.
Most Balassa Péter, a Jobbik parlamenti képviselője tett fel írásbeli kérdést az Építési és Közlekedési Minisztériumnak az ügyben. A választ az egyébként szombathelyi Ágh Péter, államtitkár adta meg.
Az Ön által említett projekt megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik, azonban Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata az elkészült és bemutatott tervvázlatok egyikét sem támogatta.
Emiatt az új, összevont helyi és helyközi autóbusz-állomás kialakítása a későbbiekben további egyeztetéseket igényel.
Olvasatunkban ez pedig azt jelenti, hogy konkrétumot az ügyben még maga az illetékes minisztérium sem tud mondani.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |