Legutóbb két évvel ezelőtt volt hír a szombathelyi Intermodális Közösségi Közlekedési Csomópontról. Ez lenne az a létesítmény, ami egy helyre csoportosítja a vasúti és busz pályaudvart, így az elképzelés szerint egyfajta szimbiózist alkotna a távolsági busz és vasúti közlekedés.
2020 januárjában az derült ki, hogy a pályaudvar tervezését 358 millió forintért a Kecskemétre bejegyzett Viköti Kft. és a budapesti Trenecon Kft. konzorciuma végzi el.
A tervek szerint egy új, minimum 660 négyzetméteres felvételi épületet alakítanak ki, de felhúznak majd egy 28 indítóállással felépített buszpályaudvart, egy 50 autóbusz napközbeni várakozására alkalmas parkolót, a busztároló felett egy 172 férőhelyes, többszintes P+R parkolót, 50 új, fedett B+R (kerékpáros) parkolóhelyet, 8 taxiállást és 14, rövidebb idejű várakozásra szánt K+R parkolót is.
Hogy hol áll a projekt, az a tegnapi szombathelyi közgyűlésen is téma volt.
Sütő Gabriella, szombathelyi főépítész tegnapi tájékoztatójában azt mondta el, hogy vázlattervek, ötlettervek készültek a csomópontról. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., azonban úgynevezett terhelt területekre nem tervez, így kiestek a jelenleg a SZOVA tulajdonában lévő ingatlanok.
Különféle lehetetlen ötleteket fogalmaztak meg - mondta a szakember.
Ami azt jelentette, hogy a NIF felvezette, hogy a buszoknak mélygarázst épít, ám ez nagyon sokba kerülne, így parkolóház került szóba, ami nagyjából egy magasságba épülne meg a régi állomásépülettel. Gondolkodtak még plusz parkolókban, de egyik ötlet sem a város szabályozási tervének megfelelően volt tervezve.
Zsúfolt, településképbe nem illeszkedő átépítést eredményezett volna, ráasádul forgalomtechnikailag sem érkezett javaslat arra, hogy az itt keletkezett forgalmat, hogyan vezetik el a város útjaira - emelte ki a főépítész.
Bokányi Adrienn (Éljen Szombathely!) a körzet képviselője azt emelte ki, hogy bár kérte, a NIF semmiféle társadalmi egyeztetésre nem volt hajlandó, pedig a környék lakóinak számtalan kérdése lenne a beruházással kapcsolatban.
Illés Károly (Fidesz-KDNP) arra hívta fel a figyelmet, hogy a NIF a korábban már elfogadott koncepciótervet figyelmen kívül hagyta és egy teljesen másik ötletet dolgozott tervekké.
Nemény András (Éljen Szombathely!) polgármester azzal summázott, hogy szeretnék ha a beruházás megvalósulna, de így biztos, hogy nem.