Nem lehet annyi parkolót építeni, ahány autóval minden évben több van Győrben

Pintér Bence 2023-10-20 16:53:17
Az Árkád-parkoló fizetőssé válása felboríthatja a belváros parkolásának kényes egyensúlyát.

Pintér Bence a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület polgármesterjelöltje lesz a 2024-es önkormányzati választáson. Ez egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőség álláspontját. Iratkozz fel te is a Győr filter nélkül hírlevélre!

Győrben elkezdődött a kampány, ami azon is látszik, hogy a fideszes városvezetés elkezdte felépíteni a sikerpropagandát. Itt első sorban a propagandára kell majd koncentrálniuk, siker szempontjából ugyanis elég vérszegény a kép.

Jó illusztráció ehhez, hogy Dézsi Csaba András polgármester adott is egy sor interjút az elmúlt hetekben, amelyben elkezdte összegezni az elmúlt három-négy év eredményeit. Ezek közül az egyik az, hogy amióta polgármester, 810 parkolót létesítettek a városban. Ez azért is fontos, mert a polgármester rég hangoztatja, hogy a város egyik legfontosabb problémája a parkolás.

A 810 parkoló létesítése nyilván eredmény: a kórház melletti kulturált parkolás például nagyon jó dolog, és bizonyára Adyváros parkolási gondjain is enyhít az új parkolóház. A probléma ott kezdődik, hogy csak Győrben évente ennél nagyobb mértékben nő az új személygépkocsik száma. A mobilitási tervben

2021-es a legfrissebb adat, de így is láthatjuk, hogy 2020 és 2021 között kétezer új személygépjármű jelent meg a városban.

Ha csak ezt az adatot nézzük, láthatjuk, hogy a parkolóépítés 810-es, ciklus végére talán ezres száma érdemi javulást nem hoz, főleg ha hozzávesszük a városon kívülről érkező autókat is.

Nem véletlen, hogy 2022 elején először a Győr Pláza, a héten pedig a győri Árkád jelentette be, hogy fizetőssé teszi a parkolóját. Ebből a pláza talán kevésbé fájó pont, tekintve, hogy épp a környéken nyílt a két új parkolólemez. Az Árkád parkolója azonban az elmúlt években a győri belváros nem hivatalos ingyenes P+R parkolójaként működött, amire csak ráerősített a parkolódíjak tavalyi drasztikus emelése.

Azzal, hogy a parkolást most fizetőssé tette a cég – nyilván azért, mert az egész nap ott parkoló autóktól a vásárlóik nem fértek el – a győri belváros nagyon kényes parkolási egyensúlya a feje tetejére áll. És várható, hogy más, hasonló céllal használt áruházi parkolók – pl. a Lidl a Nádor-aluljáró mellett – is fizetősek lesznek a közeljövőben.

Innentől kezdve aztán tényleg teljesen mindegy, hogy 810 parkolóhelyet létesített-e a város, vagy nem, vagy hogy épít-e még 800-at, ez ugyanis csak tüneti kezelés.

Tavaly év elején már írtam egyszer arról, hogy a győri városháza maga ellen dolgozik a közlekedési dugók és a parkolás kérdésében. A változtatási tilalommal elérte, hogy erősödjön az agglomerációba költözés, ahová aztán a megnövekedő forgalomra hivatkozva mindenhol kétszer kétsávos bekötőutakat terveznek.Tervezik ezt például a 14-esre és a 82-esre is. Ez azt jelenti, hogy még nagyobb volumenben érkezhetnek majd be az autók a szűkebb keresztmetszetű városi utcákra: képzeljük el, mi lesz a Szentlélek templomnál, ha egyszer megépül a 82-es új bekötője is, ami oda fog érkezni. Akkor ugye jön majd az a kör, hogy a városon belüli utakat is ki kéne bővíteni, 

És akkor eljutunk oda, hogy ez a sok-sok autó ugye mind meg is akar majd állni valahol. Nem lehet annyi parkolóházat meg mélygarázst építeni már Győrben, hogy a folyamatosan növekedő gépkocsiállományt a napi forgalomban kiszolgálja a város, és teljesen értelmetlen is: növeli a balesetek számát, rontja a levegő minőségét, és a több, és a többi.

Ha az ember ránéz egy tetszőleges amerikai urbanista YouTube-videóra, azt fogja látni, hogy ott most éppen azt próbálják sok helyen visszabontani, amit mi itt elkezdtünk építeni. Agglomerációs alvóvárosok, kétszer nyolc sávos autópályaszörnyek, végtelen lebetonozott parkolótengerek.

Még talán épp időben vagyunk, hogy Győrben megálljt parancsoljunk ennek, és megtaláljuk a módját annak, hogy minél több embernek megfelelő alternatívát nyújtson a közösségi közlekedés:

az autóbuszhálózat, stratégiai pontokon elhelyezett P+R parkolók, egy esetleges iskolabusz-rendszer, a vasút és a kerékpáros infrastruktúra javításának formájában.

A Tiszta Szívvel a Városért programjában ezekre fogunk koncentrálni, miközben azt is fontosnak tartjuk, hogy forgalmat növelő gigaberuházások helyett a város területén lévő közutak legyenek használható állapotban.

Pintér Bence a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület polgármesterjelöltje lesz a 2024-es önkormányzati választáson

Szólj hozzá!

Orbán Viktor a Facebook-on toborozza a harcosokat

A miniszterelnök kiküldte a digitális behívót, egyre alacsonyabban van a léc.

Változnak a rendelési idők Győrben

Ne megszokásból menjünk orvoshoz.

204 centis, angol centert igazolt a Falco

Jubrile Belo, a francia élvonalból érkezik.

Lemond a Momentum elnöki posztjáról Tompos Márton

A távozó elnök Rózsa Andrást, Zugló polgármesterét kérte fel a politikai közösség új elnökének.

Zsebe Ferenc a körmendi kosárlabda klub ügyvezetője

Július 1-től, 5 évre nevezték ki a kosárlabda legendát.

Online átutalások és kifizetések biztonsága 2025-ben

Az online pénzügyi tranzakciók rohamos fejlődése új lehetőségeket és kényelmet hozott a magánszemélyek, valamint a vállalkozások számára.

Lemondta a válogatottságot Lukács Norbert

Reagált a kosárlabda szövetség.

Villámgyors netet hozna Győrbe a Telekom

Ne ijedjünk meg, ha „idegenek” méricskélnek a ház körül.

Nyári időutazás

Így változott meg a strandélmény az elmúlt 30 évben.

Újra zavartalan a forgalom az 1-es főúton

Frontális ütközés miatt volt korábban teljes útzár

Felújítják a szombathelyi Székely Bertalan utcát

Jövő héten szerdától péntekig lehet munkagépekre számítani.

Mindneki nyugodjon meg! Nem igaz, hogy magzatkárosító a szúnyogirtás

Hivatalos közlemény adott ki a szúnyogirtást végző szakmai szervezet.

Százhúsznál több újonc vonult be Győrben a légvédelmi rakétaezredhez

Ez az "Embert a vasra!" toborzókampánynak köszönhető.