Sehova sem tartó híd épül 100 millió forintból Kőszegen - írtuk tegnapi cikkünkben.
Az ügy lényege, hogy 100 millió forintnyi közpénzen új gyalogos és kerékpáros közlekedés lebonyolítására alkalmas Gyöngyös-hidat építenek Kőszegen.
Az ismertetett tervek szerint többek között egy második számú csomópont is létesülne, a meglévő 87. sz. főút és a Vasútállomás utca és Rákóczi Ferenc utca keresztezése, ide jelzőlámpás irányítást terveznek.
Ez úgy nézne ki, hogy a 87-es úton, a híd előtt megváltozik a közlekedés rendje, lámpás kereszteződést alakítanak ki. Ennek részeként a jelenlegi híd mellett épül egy másik, gyalogosok és kerékpárosok számára, és ennek a szerkezeti alapjainak a kiépítése kezdődött meg. - írta még februárban a Kőszeg és Vidéke.
A beruházással kapcsolatban két dolgot vetettünk fel.
Az egyik, hogy miért kell gyalogos híd akkor, amikor a néhány méterre lévő, autósforgalmat bonyolító híd mindkét oldalán szintkülönbséggel kialakított gyalogjárda van. Az egyik oldalon ráadásul a járda egy gyalogos átkelővel, vagyis zebrával van összekötve a vasútállomáshoz vezető járdával.
A másik pedig, hogy a kerékpáros forgalmat is bonyolító híd, a 87-es útba torkollik, a híd mellett pedig kerékpárosok közlekedését tiltó tábla van az út mellett. Vagyis olyan útra viszi át a bicikliseket a híd, ahol tilos kerékpározni.
Érdeklődésünkre a Magyar Közút azt válaszolta, hogy a 87-es főúton eddig sem közlekedhettek biztonsági okokból kerékpárosok. Jelenleg Kőszeg Város Önkormányzatának beruházásában a Gyöngyös-patak felett új gyalogos és kerékpáros híd épül. A városi beruházás lényege, hogy az új kerékpáros átvezetés a jövőben készülő belterületi, főúttal párhuzamos kerékpárúthoz csatlakozzon.
Így várhatóan a jövőben sem kerékpározhatnak majd a 87-es főúton, hiszen az új beruházások pont azt a célt szolgálják, azért készülnek, hogy biztonságos alternatívát nyújtsanak a két kerékkel közlekedőknek a térségben.
A beruházással kapcsolatban megkerestük Básthy Béla (Fidesz-KDNP) kőszegi polgármestert is. A polgármester levelében (amely teljes terjedelmében alább olvasható) a következőket osztotta meg szerkesztőségünkkel:
- Az intermodális csomópont több ütemben épül meg.
- Ennek egyik eleme az új gyalogos, kerékpáros Gyöngyös-híd.
- A háborús szankciók okozta nehéz gazdasági helyzet miatt megtorpant kormányzati beruházások sorába került ez a projekt is.
- Az új hídnak sem most, sem a későbbiekben nem lesz célja a kerékpáros forgalom felvezetése a 87-es főútra.
- A kerékpárosok jelenleg az új hídon még nem kelhetnek át.
- A felfüggesztett fejlesztés az európai uniós források megérkezése után indulhat meg.
- A hidat csak akkor nyitják meg, ha az intermodális csomópont összes eleme elkészült. Ennek pontos dátuma nincsen.
Íme a polgármester levele teljes egészében:
"Tisztelt Farkas Balázs!
Július 2-án, vasárnap este feltett kérdéseire – még mindig 72 órán belül – az alábbiakról tájékoztatom:
Először is felhívom figyelmét, hogy a kérdésében szereplő „Kerékpárral behajtani tilos” közlekedési tábla nem a hídépítés kapcsán lett kihelyezve, hanem már sok-sok éve tiltja a kerékpáros közlekedést a 87-es főúton, amit az alábbi, 2012-es google maps felvétel is tanúsít.
Kőszeg Város Önkormányzata a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt., a Magyar Közút Zrt., a GYSEV Zrt. és a Vasi Volán (később ÉNYKK) partnereként vesz részt a 87-es út Kőszeg-Vasútállomás csomópontjának komplex fejlesztésében. A beruházás a köznyelvben összefoglalóan „intermodális csomópont” vagy „IMCS projekt” néven ismert. A projekt önkormányzatunk által bonyolított elemeként új gyalogos-kerékpáros híd épült a Gyöngyös patak felett. A híd, illetve a 87-es úton megépítendő közlekedési lámpás átkelőhely, valamint az út másik oldalán megépülő gyalogos és kerékpáros útkapcsolatok segítségével a gyalogos és kerékpáros forgalom fizikailag elválasztásra kerül a gépjármű forgalomtól, a lehető legbiztonságosabb átkelési és közlekedési lehetőséget biztosítva.
Mint ismert, az illetékes Minisztérium a 2022. év folyamán a háborús szankciók nemzetgazdasági hatásainak kezelése érdekében nagy számú fejlesztési projekt, köztük a kőszegi „IMCS projekt” finanszírozásának átmeneti felfüggesztéséről döntött. Ennek következtében elszakadt és időben eltávolodott egymástól a hídépítés, mint már átadott forrású, megkezdett önkormányzati beruházás, és a többi, NIF Zrt. által koordinált, közbeszerzés előtt álló projektelem kivitelezése.
Az új hídnak sem most, sem a későbbiekben nem lesz célja a kerékpáros forgalom felvezetése a 87-es főútra, így az évekkel ezelőtt kihelyezett tiltó tábla továbbra is kinn fog maradni. Önkormányzatunk az elmúlt években megvalósult kerékpárút-fejlesztésekkel elérte, hogy Kőszeg közigazgatási területén a kerékpárosok számára mindig is tiltott 87-es főút használata helyett az úttal párhuzamosan az osztrák határtól egészen az Abért-tó gátjáig, majd onnan a gáton tovább Lukácsházáig kerékpárúton vagy kerékpározható úton lehessen közlekedni. Ezt az állapotot három különböző pályázat összehangolásával értük el, amire érzésem szerint joggal lehetünk büszkék!
Visszatérve a hídhoz a kerékpárosok jelenleg az új hídon még nem kelhetnek át, helyette a Gyöngyös jobb partján régebben épült gyalogos/kerékpáros útvonalon tudnak eljutni a Cáki út torkolatáig, ahol egy veszélyes, gyalogátkelő nélküli kereszteződésen keresztül érhetik el a Kőszegfalva felé vezető kerékpárutat. Meggyőződésem, hogy az új híd és a csatlakozó fejlesztések (lámpás gyalogátkelő, túloldali gyalogjárda és kerékpárút Kőszegfalva felé) elkészültével a kerékpárosok és gyalogosok közlekedésbiztonsága érezhető mértékben javulni fog, amire nagy szükség van!
A felfüggesztett fejlesztés információink szerint továbbra is nevesítve van az Építési és Közlekedési Minisztérium forrásra váró projektlistáján, megvalósítása a Magyarországot megillető európai uniós források megérkezése után indulhat meg, amit mindannyian nagyon várunk. Amint ezek a beruházások lezárulnak, megnyílik a lehetőség arra is, hogy megnyissuk az egyelőre lezárt hidat a gyalogos és kerékpáros forgalom előtt. A tiltó tábla azonban ezután is kinn marad, hiszen a 87-es főúton régóta tilos, és a későbbiekben sem szabad kerékpározni!
Tisztelettel:
Básthy Béla"
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs is. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |