Básthy Béla: Az uniós pénzek megérkezéséig az új kőszegi híd lezárva marad

Farkas Bazsi 2023-07-06 19:50:00
A polgármester lapunknak küldött válaszában rávilágított arra, hogy a város új hídja csak addig fog a semmibe vezetni, amíg az intermodális csomópont minden eleme meg nem épül. Hogy ez mikor valósul meg, azt ő sem tudja.

Sehova sem tartó híd épül 100 millió forintból Kőszegen - írtuk tegnapi cikkünkben. 

Az ügy lényege, hogy 100 millió forintnyi közpénzen új gyalogos és kerékpáros közlekedés lebonyolítására alkalmas Gyöngyös-hidat építenek Kőszegen.

Az ismertetett tervek szerint többek között egy második számú csomópont is létesülne, a meglévő 87. sz. főút és a Vasútállomás utca és Rákóczi Ferenc utca keresztezése, ide jelzőlámpás irányítást terveznek.

 

Ez úgy nézne ki, hogy a 87-es úton, a híd előtt megváltozik a közlekedés rendje, lámpás kereszteződést alakítanak ki. Ennek részeként a jelenlegi híd mellett épül egy másik, gyalogosok és kerékpárosok számára, és ennek a szerkezeti alapjainak a kiépítése kezdődött meg. - írta még februárban a Kőszeg és Vidéke.

A beruházással kapcsolatban két dolgot vetettünk fel.

Az egyik, hogy miért kell gyalogos híd akkor, amikor a néhány méterre lévő, autósforgalmat bonyolító híd mindkét oldalán szintkülönbséggel kialakított gyalogjárda van. Az egyik oldalon ráadásul a járda egy gyalogos átkelővel, vagyis zebrával van összekötve a vasútállomáshoz vezető járdával.

A másik pedig, hogy a kerékpáros forgalmat is bonyolító híd, a 87-es útba torkollik, a híd mellett pedig kerékpárosok közlekedését tiltó tábla van az út mellett. Vagyis olyan útra viszi át a bicikliseket a híd, ahol tilos kerékpározni.

Érdeklődésünkre a Magyar Közút azt válaszolta, hogy a 87-es főúton eddig sem közlekedhettek biztonsági okokból kerékpárosok. Jelenleg Kőszeg Város Önkormányzatának beruházásában a Gyöngyös-patak felett új gyalogos és kerékpáros híd épül. A városi beruházás lényege, hogy az új kerékpáros átvezetés a jövőben készülő belterületi, főúttal párhuzamos kerékpárúthoz csatlakozzon. 

Így várhatóan a jövőben sem kerékpározhatnak majd a 87-es főúton, hiszen az új beruházások pont azt a célt szolgálják, azért készülnek, hogy biztonságos alternatívát nyújtsanak a két kerékkel közlekedőknek a térségben. 

A beruházással kapcsolatban megkerestük Básthy Béla (Fidesz-KDNP) kőszegi polgármestert is. A polgármester levelében (amely teljes terjedelmében alább olvasható) a következőket osztotta meg szerkesztőségünkkel:

  • Az intermodális csomópont több ütemben épül meg.
  • Ennek egyik eleme az új gyalogos, kerékpáros Gyöngyös-híd.
  • A háborús szankciók okozta nehéz gazdasági helyzet miatt megtorpant kormányzati beruházások sorába került ez a projekt is. 
  • Az új hídnak sem most, sem a későbbiekben nem lesz célja a kerékpáros forgalom felvezetése a 87-es főútra.
  • A kerékpárosok jelenleg az új hídon még nem kelhetnek át.
  • A felfüggesztett fejlesztés az európai uniós források megérkezése után indulhat meg.
  • A hidat csak akkor nyitják meg, ha az intermodális csomópont összes eleme elkészült. Ennek pontos dátuma nincsen.

 

Íme a polgármester levele teljes egészében:

"Tisztelt Farkas Balázs!

Július 2-án, vasárnap este feltett kérdéseire – még mindig 72 órán belül – az alábbiakról tájékoztatom:

Először is felhívom figyelmét, hogy a kérdésében szereplő „Kerékpárral behajtani tilos” közlekedési tábla nem a hídépítés kapcsán lett kihelyezve, hanem már sok-sok éve tiltja a kerékpáros közlekedést a 87-es főúton, amit az alábbi, 2012-es google maps felvétel is tanúsít.

Kőszeg Város Önkormányzata a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt., a Magyar Közút Zrt., a GYSEV Zrt. és a Vasi Volán (később ÉNYKK) partnereként vesz részt a 87-es út Kőszeg-Vasútállomás csomópontjának komplex fejlesztésében. A beruházás a köznyelvben összefoglalóan „intermodális csomópont” vagy „IMCS projekt” néven ismert. A projekt önkormányzatunk által bonyolított elemeként új gyalogos-kerékpáros híd épült a Gyöngyös patak felett. A híd, illetve a 87-es úton megépítendő közlekedési lámpás átkelőhely, valamint az út másik oldalán megépülő gyalogos és kerékpáros útkapcsolatok segítségével a gyalogos és kerékpáros forgalom fizikailag elválasztásra kerül a gépjármű forgalomtól, a lehető legbiztonságosabb átkelési és közlekedési lehetőséget biztosítva.

Mint ismert, az illetékes Minisztérium a 2022. év folyamán a háborús szankciók nemzetgazdasági hatásainak kezelése érdekében nagy számú fejlesztési projekt, köztük a kőszegi „IMCS projekt” finanszírozásának átmeneti felfüggesztéséről döntött. Ennek következtében elszakadt és időben eltávolodott egymástól a hídépítés, mint már átadott forrású, megkezdett önkormányzati beruházás, és a többi, NIF Zrt. által koordinált, közbeszerzés előtt álló projektelem kivitelezése.

Az új hídnak sem most, sem a későbbiekben nem lesz célja a kerékpáros forgalom felvezetése a 87-es főútra, így az évekkel ezelőtt kihelyezett tiltó tábla továbbra is kinn fog maradni. Önkormányzatunk az elmúlt években megvalósult kerékpárút-fejlesztésekkel elérte, hogy Kőszeg közigazgatási területén a kerékpárosok számára mindig is tiltott 87-es főút használata helyett az úttal párhuzamosan az osztrák határtól egészen az Abért-tó gátjáig, majd onnan a gáton tovább Lukácsházáig kerékpárúton vagy kerékpározható úton lehessen közlekedni. Ezt az állapotot három különböző pályázat összehangolásával értük el, amire érzésem szerint joggal lehetünk büszkék!

Visszatérve a hídhoz a kerékpárosok jelenleg az új hídon még nem kelhetnek át, helyette a Gyöngyös jobb partján régebben épült gyalogos/kerékpáros útvonalon tudnak eljutni a Cáki út torkolatáig, ahol egy veszélyes, gyalogátkelő nélküli kereszteződésen keresztül érhetik el a Kőszegfalva felé vezető kerékpárutat. Meggyőződésem, hogy az új híd és a csatlakozó fejlesztések (lámpás gyalogátkelő, túloldali gyalogjárda és kerékpárút Kőszegfalva felé) elkészültével a kerékpárosok és gyalogosok közlekedésbiztonsága érezhető mértékben javulni fog, amire nagy szükség van!

A felfüggesztett fejlesztés információink szerint továbbra is nevesítve van az Építési és Közlekedési Minisztérium forrásra váró projektlistáján, megvalósítása a Magyarországot megillető európai uniós források megérkezése után indulhat meg, amit mindannyian nagyon várunk. Amint ezek a beruházások lezárulnak, megnyílik a lehetőség arra is, hogy megnyissuk az egyelőre lezárt hidat a gyalogos és kerékpáros forgalom előtt. A tiltó tábla azonban ezután is kinn marad, hiszen a 87-es főúton régóta tilos, és a későbbiekben sem szabad kerékpározni!

Tisztelettel:

Básthy Béla"

 

Támogasd a hatalomtól független újságírást!

Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs is.

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004.

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Meglévő webtárhely: biztonság vagy kockázat?

Sok vállalkozás működtet már weboldalt, de amikor jön a megújítás vagy új oldal építése, az igazi kérdés, hogy használható-e a korábbi tárhely. Ilyenkor gyakran kiderül, hogy a hozzáférés nem teljes körű – hiányzik a CPanel vagy más adminfelület, ami akadályozhatja a további fejlesztéseket.

Fedezd fel a vetex anyagok sokoldalúságát!

Amikor ruhák vagy textíliák tervezésébe kezdesz, talán eszedbe sem jut, hogy milyen fontos szerepet játszanak a vetexek. Ezek az anyagok akkor mutatják meg igazi erősségeiket, amikor megfelelő tartást szeretnél adni a készülő ruhadaraboknak.

Újabb letartóztatás a Szőlő utcai javítóintézetben történt bántalmazások ügyében

Egy további személy egy hónapig tartó letartóztatását rendelte el a Budai Központi Kerületi Bíróság Szőlő utcai ügyben.

Megdöbbentő, eltitkolt jelentésről beszélt Magyar Péter, amit még ma nyilvánosságra fog hozni

Az állami gondozásban élő gyermekeket érő visszaélésekről készült, eddig nyilvánosság elől elzárt dokumentumról számolt be a TISZA Párt elnöke.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint míg Brüsszel a multikat védi, addig a kormány az árrés-stopot

Az Európai Bizottság bírálata ellenére a kabinet meghosszabbította és kiterjesztette az intézkedést.

Rekordmennyiségben ajánlunk programot a hétvégére

Advent harmadik hetében is van mit csinálni Győrben. 

Győri ovisok kreativitását díjazták a „Passzold vissza, tesó!” kihíváson

A környezettudatosság és közösségi szemlélet kapott főszerepet.

Iskolák kapták idén a Baross Gábor-díjat Győrben 

A polgármester szerint Győr jövője az iskolákban, a megfizethető lakhatásban és a helyben maradó forrásokban van. 

A legjobb hatóanyagok a fiatalos bőrért

Az idő múlásával a bőr állapota természetesen változik, de sokan keresnek hatékony módszereket az öregedés jeleinek lassítására.

Újabb letartóztatások történtek a Szőlő utcai bántalmazási ügyben

A bíróság három gyanúsított előzetesét rendelte el - a hatóságok szerint a bizonyítást veszélyeztetné, ha szabadon maradnának.

Bebes István főkonzulként már Németországban képviseli a magyarokat

Ősszel vette át a hivatalt, és a magyar-német műanyagipari szektorral kapcsolatos meglátásait is megosztotta Körmend korábbi polgármestere.

Magyar Péter: „nem leszünk cinkosok, nem fogjuk magukra hagyni ezeket a gyerekeket”

A TISZA Párt elnöke szerint rendszerszintű kudarc áll a bántalmazási botrányok mögött, és nem csak a javítóintézetekben van jelen a probléma.

Elindult Győrben az idei ebösszeírás

Oltásnak, chipnek lennie kell, és be kell jelenteni minden, a kutyát érintő változást.

Győr környéki programok a hétvégére

Advent harmadik hétvégéjén sem kell otthon kuksolni.

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség bevételi határa

2026-tól évről-évre nő a keret, egyszerűbbé válhat a kisvállalkozások adózása.

Hogyan váljék gördülékeny folyamattá a vállalkozásod vezetése?

Manapság a sikeres vállalkozások számára a hatékonyság és az ügyfélkapcsolatok minősége kulcsfontosságú. A modern technológiai megoldások révén a cégek könnyebben kezelhetik napi feladataikat, és több időt fordíthatnak a stratégiai tervezésre.