A parkolás lett az elmúlt hónapokban a legtöbbször tárgyalt probléma Győrben, miután októberben nyilvánosságra hoztuk, hogy Dézsi polgármester májusban titokban hatszorosára emelte a kedvezményes lakossági parkolóbérletek árát, és kiterjesztette a fizetős parkolást Nádorvárosban és Adyváros egyes részein, szintén úgy, hogy sem akkor, sem utána nem reklámozta sehol ezt a döntését.
Az Ugytudjuk.hu erről szóló cikkei után az városvezetés visszakozott, visszavonták a polgármester egyszemélyben hozott döntését, és közvélemény-kutatást készítettek a parkolásról.
(Amely kutatás adatait az önkormányzat – bár az közpénzből készült – egyelőre nem hajlandó kiadni közérdekű adatigényléseinkre.)
Az októberi közgyűlésen a polgármester konkrét példákat sorolt a parkolás problémáira, itt említette meg, hogy Nádorvárosban a Kálvária utca és a Kert utca környékén, a volt lemezgyár területén azért nehéz szerinte parkolni, mert az új társasházak lakói nem állnak be a mélygarázsokba. Nem sokkal később a polgármester programot jelentett be, amelyben olyan területek megnevezését várta a lakosságtól, ahol akár csak pár parkolót is lehetne építeni, ezzel is enyhítve a parkolási gondokat.
47.6736971,17.6300501
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
Emellett a polgármester rengeteget beszélt arról, hogy a felelőtlen ingatlanberuházók miatt van probléma a parkolással. És úgy tűnik, hogy igaz ez ezen a környéken is, ahol a Borkai-érában egy telek külön privilégiumokat kapott, amelyből tulajdonosa egyszer majd nagy hasznot realizálhat: ennek következtében viszont feltűnően kevés a parkoló.
Ellátogattunk hát a Kert utcába, hogy megvizsgáljuk: mi az akadálya annak, hogy akár a mostaninál kétszer több parkolóhely legyen az utcában?
Egy győri milliomos nagylelkűségén múlik az egész
Mint azt a videón bemutattuk, a Kert utca és a Kálvária utca kereszteződésében álló lerobbant épület telkéhez csatolt, jelenleg elég gazos és rendetlen volt közterületi szakasz visszaszerzésével a Kert utcában gyakorlatilag meg lehetne duplázni a parkolóhelyek számát.
A csavar a történetben az, hogy a terület tulajdonosa – a milliomos, akire a címben utaltunk – maga Dézsi Csaba András polgármester, aki azzal, hogy ezt a közterületet megszerezte, jelentősen megnövelte a saját telke méretét.
A rendezési tervben ráadásul erre a területre különleges, az általánostól eltérő szabályok vonatkoznak, amelyek még a Borkai-érában születtek: ha bármi is épülne itt valaha a mostani romos irodaház helyén, az a társasházi sortól hat méterre kijjebb kerülhetne; öt méter helyett csak négy méteres előkertet várnak el tőle, az utca mérete pedig előtte 20 méterről 15 méterre szűkül előtte.
A lényeg, hogy a 942 négyzetméteres Dézsi-féle telek ezekkel az intézkedésekkel 120 négyzetméterrel nőtt meg.
Ezen túl pedig ez a terület 2013-ban engedélyt kapott, hogy a beépítése 60 százalék is lehessen, bár ezt az általános szabályok nem tennék lehetővé. A tömb többi telkén ez az érték 40 százalék. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eredeti telekre az általános szabályokkal egy szinten 374 négyzetmétert lehetett volna építeni– tehát mondjuk egy jövőbeli ötszintes épület esetében 1870 négyzetméter hasznos terület lett volna. Azonban a különengedélyekkel és a közterület bekebelezésével 637 négyzetméter építhető be egy szinten, összességében tehát 3185 négyzetméterről beszélünk egy ötszintes épület esetén.
A Dézsi polgármester telkére vonatkozó különszabályok – amelyek még Borkai Zsolt polgármestersége alatt születtek, amikor Dézsi csak a terület képviselője volt – összességében hetven százalékkal növelik meg a telek beépítési lehetőségeit, és így jelentősen növelik ugyebár az értékét is.
Mondjuk lakásszámra átszámolva ez azt jelenti, hogy a módosítások előtt 19 lakást, a módosítások után 32 lakást lehet építeni erre a telekre. Ennek az az ára, hogy a Kert utcában nem épülhetett meg az a 4-6 parkolóhely, amelyet a videónkban bemutattunk. Dézsi polgármester az elmúlt években jó pár alkalommal a „felelőtlen ingatlanberuházókat” okolta a parkolási problémákért – és lám, mint látjuk, legalább egy esetben igaza is volt.
Fotók és videó: FMRpicture
1