Lassan két éve már, hogy Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala végzi a Közterület-felügyelet által ellátott közfeladatokat. Hétfőn a Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének decemberi ülésén a Közterület-felügyelet 2020. szeptember 1. és 2021. november 30. között végzett munkájáról, fejlesztéseiről és az elért eredményekről kaptunk eredményt.
Ezalatt az idő alatt
- duplájára nőtt a közterületen járőrszolgálatot ellátó felügyelők létszáma,
- már a késő esti órákig megoldott a közterületi jelenlét,
- munkaszüneti- és ünnepnapokon is biztosított a közterületi szolgálatellátás,
- ezen kívül természetesen továbbra is 24 órában működik a közterületi reagáló szolgálat.
A térfigyelő ügyeleti szolgálathoz 2021. november 30-ig összesen
- 1594 db lakossági bejelentés érkezett a nap 24 órájában üzemelő telefonos ügyfélszolgálatra,
- továbbá 128 db lakossági bejelentés elektronikus úton (e-mail),
- személyes bejelentés pedig 24 esetben történt.
Tehát eddig összesen 1746 db lakossági bejelentés érkezett, de a tapasztalatok tükrében elmondható, hogy ez a szám december 31-ig még növekedni fog.
A Közterület-felügyelet irányába mutatott lakossági bizalom növekedését jelzi, hogy ez a szám jelentősen több, mint a korábbi években. A Közterület-felügyeletre 2017. évben 989 db, 2018. évben 885 db, 2019. évben 1312 db bejelentés érkezett.
A térfigyelő ügyeleti szolgálat összesen
- 96 esetben alkalmazott hangszórón keresztül figyelmeztetést szabálysértés elkövetése miatt,
- továbbá 118 esetben alkalmaztak feljelentést,
- 904 esetben vált szükségessé egyéb intézkedés (FÉHE Nonprofit Kft. értesítése hajléktalan elszállítása ügyében, helyszíni ellenőrzés végrehajtása, lakosság tájékoztatása, IPL rendszerben adatlekérés).
A Szombathelyi Rendőrkapitányság 107 alkalommal kereste meg a Közterület-felügyeletet kamerafelvétel kiadása, átadása végett. A Szombathelyi Rendőrkapitányság és különböző szervezeti egységek a munkavégzésük elősegítése érdekében összesen 217 esetben kértek segítséget helyszíni intézkedések lefolytatására. Önkormányzati tulajdonban lévő cégek összesen 39 esetben kértek segítséget, többnyire a munkavégzésük akadályozását képező gépjármű tulajdonosának felkutatása ügyében.
A reagáló egység a fenti időszakban
- 716 esetben alkalmazott szabálysértések észlelése esetén figyelmeztetést,
- 51 esetben helyszíni bírságot,
- 124 esetben a gépjármű üzembentartójának távollétében helyszíni bírságot szabott ki,
- illetve 197 esetben alkalmaztak feljelentést,
- és 940 esetben foganatosítottak egyéb intézkedést.
Ezekben az esetekben a FÉHE Nonprofit Kft. értesítése hajléktalan személy ügyében, mentőhívás, útszakaszok biztosítása, helyszíni ellenőrzés végrehajtása, lakossági tájékoztatás vált szükségessé. A város területén több esetben hajtottak végre rendezvénybiztosítási feladatokat, illetve több helyszínen végeztek területzárást a városi utcatakarítás elvégzése miatt. A reagáló egység a gépjármű forgalomra alkalmatlan állapota miatt összesen 113 esetben kezdeményezett eljárást.
A térfigyelő ügyeleti és a reagáló szolgálat összesen 3563 intézkedést foganatosított.
A közterület-felügyelők járőrszolgálatuk során közlekedési szabálysértés miatt
- 1980 esetben alkalmaztak figyelmeztetést,
- egyéb szabálysértések (közrendvédelmi) miatt a felügyelők 193 esetben éltek a figyelmeztetés lehetőségével,
tehát összesen 2173 esetben.
Helyszíni bírságot
- közúti közlekedési szabálysértés megszegése miatt 598 esetben,
- közrend elleni szabálysértés elkövetése miatt 193 esetben alkalmaztak,
összességében 791 esetben.
A közösségi együttélés alapvető szabályainak megszegése, elmulasztása miatti feljelentés összesen 25 esetben történt. A járőrszolgálat által mobiltelefonos applikáción (Redmine) keresztül összesen 464 jelzés került beküldésre, amelyek további intézkedéseket igényeltek. A Városüzemeltetési és Városfejlesztési Osztály tájékoztatása alapján 403 esetben a jelzett problémák megoldásra kerültek, 61 esetben a megoldás folyamatban van.
A mezőőri szolgálat munkatársai a külterületi részeken 15 esetben észleltek és dokumentáltak illegális szemétlerakást, amelyben a szükséges intézkedések maradéktalanul lefolytatásra kerültek.
A mezőőri szolgálat észlelése alapján a Közterület-felügyelet az idei évben 4 esetben kezdeményezte büntetőeljárások megindítását a Szombathelyi Rendőrkapitányság irányába, minden esetben a „hulladékgazdálkodás rendjének megsértése” bűntette alapos gyanúja miatt.
Az aktív mezőőri szolgálatnak köszönhetően egy esetben a terület ellenőrzése során a mezőőrök tűzesetet észleltek. A helyszínen a tarlótűz további terjedése megakadályozásra, illetve a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság értesítését követően a tűz eloltásra került, személyi sérülés nem történt.
Tényleg ilyen egyszerű lenne rendezni végre a szelektív szigetek kérdését?
Jó ideje, hogy külön gyűjtöm az újrahasznosítható szemetet otthon. Külön kis kukám van a papírnak, az alumínium dobozoknak és a PET palackoknak. Bár igaz, hogy mióta szódagéppel készítem a bubis vizet és a nagy üdítőipari cégek piacra dobták a szódával hígítható cukormentes szörpejiket, már a kólát is otthon készítem, így ez utóbbiba alig-alig kerül valami.
A hatáskörrel rendelkező Vas Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály felé összesen 83 esetben történt közigazgatási eljárás megindításának kezdeményezése 2021. március 1. napjától.
Címlapfotó: MTI/Kovács Tamás