A Magyar Kerékpárosklub is egyike annak a több mint 60 szervezetnek, akik az Európai Kerékpáros Szövetség vezetésével nyílt levélben szólítják fel a Glasgowban megrendezésre kerülő COP26 konferencián részt vevő kormányokat, hogy kötelezzék el magukat a kerékpározás ösztönzése mellett, növeljék jelentősen országukban a kerékpározók számát a globális éghajlati célok gyors és hatékony elérése érdekében - olvasható a Magyar Kerékpárosklub közleményében.
Mint írják: a nyílt levelet többek között a brit, holland, dán, német, francia, egyesült államokbeli szervezetek írták alá, de csatlakozott a legtöbb európai egyesület, valamint a UCI, a WWF és a kerékpáripart összefogó Cycling Industries Europe is.
"A világnak sokkal több mindennapi kerékpárosra van szüksége, ha le akarjuk küzdeni az éghajlatváltozást. Ha a kormányok nem tesznek gyorsabb és határozottabb lépéseket világszerte a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében, akkor a jelenlegi és a jövő generációira egy sokkal ellenségesebb és kevésbé lakható világot hagyunk."
Hozzátették: a közlekedés és áruszállítás CO₂-kibocsátása folyamatosan növekszik. Ugyanakkor a zéró kibocsátású személygépkocsikra és teherautókra való átállás évtizedekig tart, és nem oldja meg az olyan egyéb problémákat, mint a közlekedési torlódások és a mozgásszegény életmód. Ennek ellenére a november 10-i COP26 Közlekedési Nap kizárólag a közúti járművek villamosítására összpontosít, mint a ma tapasztalható éghajlati válság megoldására.
Álszentség: négyszáz magánrepülőgéppel érkeztek a résztvevők Glasgowba a nemzetközi klímacsúcsra
November 1-jén elkezdődött Glasgow-ban az ENSZ COP26 klímakonferencia, amelyen a világ országainak vezetői tanácskoznak arról, hogyan kellene visszatérni a 2015-ben Párizsban megcélzott keretek közé, és 1,5 fok alatt tartani a globális felmelegedés mértékét, írja a Telex. Illusztráció Fotó: Pixabay A cikk szerint a felmelegedés egyik fő oka a légi forgalom, ami a szén-dioxid-szennyezés komoly hányadáért felelős.
Az ECF és szövetségesei úgy vélik, hogy a kerékpározás jelenti az emberiség egyik legnagyobb reményét a CO2-mentes jövőre. A kerékpár használata zéró kibocsátással jár, messzemenő pozitív társadalmi hatásokkal jár, és - ami a legfontosabb - olyan technológia, amely már ma is széles körben elérhető.
A világ nem engedheti meg magának, hogy évtizedeket várjon arra, hogy a fosszilis tüzelőanyaggal működő autókat teljesen kivonják a forgalomból és azokat felváltsák az elektromos járművek. Sürgősen ki kell használnunk a kerékpározás által kínált megoldásokat, és radikálisan növelnünk kell a használatát.
- írják.
Itthon sem jobb a helyzet
A Magyar Kerékpárosklub szerint - bár zajlanak kerékpáros fejlesztések - nem látszik, hogy a Magyarországra vonatkozó kibocsátáscsökkentési célok elérésében milyen szerepet kap a kerékpározás. A Nemzeti Energia- és Klímatervben nem szerepel a kerékpározás, de a városok biciklis közlekedés fejlesztéséről szóló céljai (ha egyáltalán vannak) sem érhetők el a változások mai ütemében. A kerékpározás előnyei hazánkban is gyorsan és költséghatékonyan kiaknázhatóak lehetnének, hiszen a lakosság 75 százaléka számára elérhető eszköz a bicikli, és a többség szívesen kerékpározna, ha javulnának a feltételei.
A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.