Nem elég horrorfilmnek lenni, annak is kell látszani

Papp László Tamás 2021-10-30 08:36:00
Nem féltünk annyira a moziban, mint kellett volna. A komornyik a bűnös! Ja, nem, a díszletes. Meg a rendező.

A nejem a lentebbi műbírálatnál jóval rövidebben értékelte a Post Mortem-et, amikor kilépve a moziból leszögezte:

A film legjobb része a Klem Viktor meztelen seggét tartalmazó jelenet.

Fotó: Post Mortem Facebook-oldal

Ennél próbálok némiképp árnyaltabb lenni. Akik a főszereplő hátsó része miatt váltanának jegyet a filmre, ne tegyék. Ezen túl meztelenség, szexjelenet nincs a műben, a rendező nem próbál ezzel hatást vadászni. 

Viszont rendkívül ígéretes a kezdő harctéri jelenet.

Hősünk, a német származású Tomás 1918-ban, nem sokkal a háború vége előtt egy robbanástól légnyomást kap, kis híján eltemetik egy tömegsírba, csak az egyik bajtársa veszi észre, hogy még él.

Látomásai vannak, amíg sebesülten hever a gödörben. Idáig ez akár realista filmdráma is lehetne a világháború okozta poszttraumás stresszel bajlódó veteránról.

A folytatásban sincs azonnal misztikum.

A leszerelt katona, Tomás, civilben fotósként dolgozva, az életét megmentő öreg katona üzlettársa lesz. Élő rokonaik megrendelésére kisminkelt, felöltöztetett halottakról készítenek családi képeket (ami nagy divat volt a vikoriánus korban) s közben az öreg (Reviczky Gábor) Tomás halálközeli éleményeivel borzongatja a publikumot.

Fotó: Post Mortem Facebook-oldal

Melynek háttere az épp szétesőben lévő, háború utáni, Trianon előtti, spanyolnáthától megtizedelt Magyarország 1918 telén. 

Jól ellettem volna a filmmel akkor is, ha így folytatódik, valahogy úgy, mint az 1945, csak egy világégéssel korábban.

Viszont akár dráma, akár horror a műfaj, van egy dolog, ami onnantól kezdve zavar, hogy Tomás megérkezik a faluba, ahová látszólag komoly üzlet reményében indult el.

Temetetlenül fekszenek a járványban elhunytak, mert a fagyos talajjal nem boldogulnak a sírásók. S ha már így alakult, a túlélők is akarnak egy utolsó fotót szeretteikről. Valójában azért érkezik oda, mert az őt fotózás közben leszólító kislányban ráismer arra, akinek az arcát légnyomásos delíriumban maga előtt látta.

Itt kezd a történetvezetés megbicsaklani.

Mert a falu, mint díszlet - szemben a bombatölcsérek lyuggatta harcmezővel, illetve a vásári forgatagba helyezett mutatványosbódéval - abszolút nem hiteles. A bútorok, a házbelsők, a falak túl sterilek, tényleg, mint amiket akkor húztak fel, rendeztek be.

A filmgyári eljárás, (hogy a kulisszák életszerűen adjanak vissza egy háborúba, járványba beleroppant kis falut) amely során a környezetetet leamortizálják, megöregítik, vizualizálva a pusztulást, itt azért eléggé kimaradt. A díszletek mintha most jöttek volna ki a gyárból.

A látványvilág elégtelensége okozhatott esetleg törést azokban a nézőkben, akik végignevették a filmet. Pont a legijesztőbbnek szánt jeleneteknél tört ki belőlük a kacagás.

Én azért szorgalmasan próbáltam félni, ami időről időre össze is jött. De azt tanácsolnám a rendezőnek, a jövőben erre ne alapozzon. Nekem olyan kiugróan magas a neurocitásszintem, hogy a hadseregben simán elbuktam a fegyveralkalmassági vizsgát.

Az átlagnéző viszont nem ilyen (f)élőlény, neki ennél azért több kell.

Fotó: Post Mortem Facebook-oldal

Vagyis hiába kezdenek el mocorogni a Tomás által fotózott holtak, hiába emelik a magasba a szellemek az élőket (köztük az Anger Zsolt alakította Imrét), hiába csinálnak Walking Dead-et megszégyenítő zombit a falusi gyerek Lacikából, valahogy nem jön át. Vagyis kicsit igen, de nem annyira, ahogy kéne.

Bár egy újságíró akár a média titkos, misztikus (összeesküvés-elméletekben gyakran feltételezett) mindenható „tudatipari” hatalmát is beleláthatja a képkockákba. Ugye ott vannak a kísértetek a faluban, de látni nem lehet őket, a hangjukat nem értik. Csak Tomás fotóin vehetőek észre, hangjuk pedig a fonográffal készített felvételen válik emberi szóvá.

Mindez dekódolható úgy is: az események csak akkortól válnak tetten érhető valósággá, ha lefotózzuk, diktafonon rögzítjük, aztán megírjuk.

A végén már csak azért szurkolhatunk, hogy a falut a szellemek által mozgatott élőholtak rohamától megmentő Tomás összejöjjön az őt a halál torkából visszahozó falusi tanítónővel. Hogy ez nem történik meg, hanem ehelyett a kislánnyal, Annával ellovagolnak, mint egy eastern-western végkifejletének Shrekre és a Szamárra hajazó szellemirtó párosa, az persze nem akkora baj.

Ez nem mentette volna meg a filmet, de így legalább egy klisét megspóroltak.

Fotó: Post Mortem Facebook-oldal

Persze nemcsak a rendezőn múlott, hogy a Post Mortem-től nem sikerült úgy félnem, mint a Démonok között után. Hanem az életen.

Az utóbbi filmet nyolc évvel ezelőtt megnézve hazasiettünk, s mikor felkapcsoltuk a villanyt, hatalmas csattanással borult újra sötétbe az egész lakás. S maradt úgy napkeltéig.

A szikrát hányva szénné égett biztosítékdobozhoz hozzányúlni sem mertem, ehelyett az ugyancsak koromsötét pincébe siettem (ateista létemre szellemektől parázva) kideríteni: vajon csak a saját lakásunk áramellátását sikerült hazavágni vagy a teljes lépcsőház anélkül marad reggelig?

Egy ilyen poszthorror élmény megdobta volna a cikket, ha a Démonok közöttet is filmkritika céljából néztem. S mintha nemcsak a villamos hálózat, de az emberek is megbolondultak volna aznap.

Hívtam a nonstop szervízzel kecsegtető villanyszerelőt, aki az előadott panaszomra nagyot hallgatott, majd ennyit reagált: 

Szar lehet.

Aztán kikérte magának, hogy fel mertem hívni a 0-24 órásnak hirdetett számát, s rám csapta a telefont. Egy horrorfilm nyomasztó, idegnyűvő hatására azért rá tud dobni pár lapáttal, ha úgy tűnik: a valóságban is megszállta valami az embereket, amitől ilyen hülyén bírnak viselkedni.

Ezúttal viszont a lépcsőház sötétjét csak a mozgásérzékelős lámpák lekapcsolódása okozta, és szemem csak egy pillanatilag látta úgy, hogy a lépcső eltűnt, s a korlát fémrúdjai a semmibe meredeznek. Ennyike érzékcsalódás nem elég para, hogy kompenzálja, ami a rendezőnél kimaradt.          

Szólj hozzá!

Az Edelényi Járási Hivatal vezetője, Ózd parlamenti képviselő-jelöltje lett Hende Csaba utódja

Egy évig Csuzda Gábor képviseli Szombathelyt és környékét az országgyűlésben.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.