Győr egyszer már biciklis város volt – lehetne újra az!

Pintér Bence 2021-07-09 07:58:47
Workshopot tartott a Magyar Kerékpárosklub győri cégvezetőknek a Bringázz a munkába! kampány keretében. Tóth Péter egyetemi docens szerint minden adott, hogy Győr kerékpáros város legyen; Kara Ákos fideszes képviselő viszont inkább a turizmusra koncetrálna.

Biciklis workshopot tartott cégvezetőknek a Magyar Kerékpárosklub Győrben. A június 30-án délelőtt tartott online eseményen a korábbiakhoz hasonlóan Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja mutatta be, miért és hogyan érdemes támogatni a kerékpáros munkába járást. Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese a hazai bringázás helyzetéről mesélt, majd Tömböly Tamás, a Kerékpárosklub Győri Területi Szervezetének vezetője vázolta a város bringás helyzetét, amit Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docense egészített ki – vele korábban itt interjúztunk biciklis témában. Ezen felül Kara Ákos országgyűlési képviselő számolt be néhány folyamatban lévő illetve tervezett kerékpáros beruházásról.

A beszélgetésről a Kerékpárosklub írt beszámolót, ezt szemlézzük mi is.

Győr: ideális kerékpáros város

Győr optimális város a kerékpározásra – ezzel kezdte előadását Tömböly Tamás, aki szerint a település adottságai – sík, nincsenek nagy távolságok – miatt sokak számára jelenthet vonzó alternatívát a kerékpározás. Efelé hat továbbá a folyók által szabdalt városmag és a gyalogosövezetté alakított belváros, ami autós közlekedésre korlátozottan alkalmas, már csak a sok egyirányú utca, a folyópartok és a hidak miatt is.

A győri kerékpározásban a jelenleginél jóval nagyobb potenciál van, de ehhez érdemes lenne rendezni a szűk utcák kétoldali parkolását. Sok helyen van kerékpársáv, és a járványidőszak alatt jóval toleránsabbá váltak az autóval közlekedők a bringások felé, ugyanakkor a kerékpártámaszok sűrűsége még bőven növelhető lenne. A Kerékpárosklub helyi szervezete több intézménynél tett erre javaslatokat.

Kerékpárosbarát győri munkahelyek workshop

Néhány téma az előadásból:* kerékpárral a munkába járás előnyei a munkáltató számára* győri céges biciklis tapasztalatok és esettanulmányok* kerékpár és CSR*...

A kerékpározás arányának növelésére nagy segítség a győri közösségi kerékpárszolgáltatás, a GyőrBike is, jóllehet a 2015-ben 35 állomással kiépített, 235 kerékpárral (közte 14 e-bike-kal) működő rendszer kihasználtságán, elérhetőségén és felhasználóbarátságán még lehetne javítani. Tömböly Tamás szerint például egyszerűsíteni kellene a regisztrációs folyamatot, láthatóvá tenni az elektromos kerékpárokat. A megújítás szükségességét az is jelzi, hogy a regisztrált felhasználók száma 2019-ben még 871 volt, a Covid-időszakot követően viszont 590-re esett vissza. Az sem segíti a rendszer kihasználtságát, hogy a külvárosokban ritka az állomások száma, és hogy egyes nagyfoglalkoztatóknál – az ipari parkban vagy az Audinál – nincs GyőrBike-állomás.

Autópolisz, de nem az Audi miatt

A városban az elmúlt évtized elején még komoly kerékpáros fejlődéssel számoltak, de mégis az ország legautósabb települése lett – ez már Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docensének előadásából derült ki. A docens emlékeztetett, hogy egy 2012-es kutatásban 12 százalékban állapították meg a kerékpáros közlekedés részarányát Győrben, amit 2020-ra 20 százalékra kívántak feltornászni. Hogy ezt sikerült-e elérni, egyelőre nem tudni, átfogó célzott kutatás ugyanis nem készült azóta.

A város még helyben topog a kerékpáros közlekedés növelését tekintve – állapította meg Tóth Péter, aki szerint nem véletlenül becézték a megyei városok fejlesztését célzó egyik korábbi program – a Pólus Program – során autópolisznak Győrt: a személygépkocsival közlekedők aránya országos szinten itt volt a legmagasabb, és ez azóta sem változott.

A szociológus idézett egy 2021-es felmérést, ami egy meg nem nevezett győri munkáltatónál készült, és kiderült belőle, hogy az ott dolgozók 87 százaléka autóval jár be a céghez.

A nagyarányú autózás mögött a következő tényezőket találták: sok a környező településről ingázó, akiknek nem opció a kerékpár, sokan közülük ráadásul úgy érzik, hogy ügyes-bajos dolgaikat – ügyintézés, bevásárlás, gyerekek óvodába-iskolába eljuttatása – is autóval tudják hatékonyan intézni. Tóth Péter ugyanakkor jelezte azt is, hogy van egy 40 év feletti korosztály, akik nagyobb arányban jelennek meg kerékpárosként. Ők a kerékpáros munkába járásban más előnyök mellett testmozgási lehetőséget is látnak, és már nem kötik őket olyan szigorúan az óvodai, iskolai, bevásárlási ügyek.

A docens szerint miután a kerékpáros közlekedés 5-8 kilométeres távolságon versenyképes, és Győr egésze belefér ebbe a keretbe, tökéletes helyszín a kerékpáros munkába járásra, de ehhez változtatni kellene a gondolkodásmódon. Felmérésük nyomán akadályozó tényezőként azonosították az időjárást, a kerékpárutak hiányát, a kerékpár ellopásának kockázatát, a tárolók minőségét. Ezek nagy részére ugyanakkor kész válaszai vannak a Magyar Kerékpárosklubnak, például a Kerékpáros Kisokosban.

Mit kéne tenni, hogy az emberek ne autóba, hanem biciklire üljenek Győrben?

A győri önkormányzat márciusban tárgyal a közlekedésről (amennyiben ezt nem írja teljesen felül a koronavírus miatti vészhelyzet), mi pedig ebből az alkalomból kifaggattuk a győri kerékpáros közlekedésről, annak problémáiról és lehetőségeiről Tóth Péter egyetemi oktatót, a Keret egyesület alapítóját. Márciusban áll neki az új győri városvezetés a közlekedés áttekintésének.

A kerékpáros fejlesztések fókuszában a turizmus

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy képviselőként több kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést is kezdeményezett. Tervezés alatt áll még a Ménfőcsanak-Tényő-Sokorópátka kerékpáros útvonal, amit majd rákötnek a nádorvárosi hálózatra, ezzel szemben a Győr-Gönyű-Komárom kerékpárútnak ősszel már indul a kivitelezése is, egy éven belül várható, hogy el is készül. Utóbbinak elsősorban turisztikai szempontból van jelentősége, de a hivatásforgalom számára is rejt magában lehetőségeket. A képviselő jelezte, hogy az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal magyarországi szakaszában a jelenleginél több turisztikai lehetőség volna, a nemzetközi kerékpáros turizmus a jelzett útvonalnak jelenleg inkább a szlovákiai szakaszát részesíti előnyben.

A workshopon kérdésekre válaszolva kiderült, hogy a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete tervez egy kerékpáros felvonulást, aminek már elindult a szervezése és az engedélyeztetése, a friss információkért érdemes követni Facebook-oldalukat.

A workshop végén Tóth Péter még hozzáfűzte, hogy Győr már volt egyszer kerékpáros város: az 1970-80-as években a Rába Vagon és Gépgyár virágkora idején szinte mindenki kerékpárral járt

Ez azonban a rendszerváltást követően a város gyors gazdasági fejlődése során elfelejtődött. Figyelmeztetett, hogy nem lenne szükséges ugyanazt az utat bejárni Győr esetében is, mint amit a holland és dániai városok bejártak az 1950-60-as években:, „mentek bele az autós csőbe”. Ebből aztán évtizedek megfeszített munkájával tudtak csak kijönni, igaz, mára példamutató kerékpáros településekké váltak. 

„Mi már egyszer ott voltunk, csak visszatáncoltunk” – jegyezte meg a docens, aki szerint a helyi vállalkozásokra is szükség van ahhoz, hogy segítsék dolgozóikat kerékpárral elérni a munkahelyüket.

Szólj hozzá!

Pintér Bence: Tiltakozásra hívom a győrieket!

A győri polgármester szerint a Fidesz-frakció meghamisította a győri költségvetés számait, majd megpróbálták eltitkolni a városlakók elől.

Az Osztrák Szabadságpárt főtitkárával fotózkodott Hende Csaba

Ausztriai külképviseletei munkára cseréli a képviselőséget Hende?

Az igazi hollywoodi luxusérzés nyomában

A vasbetonból készült medencék a luxus megtestesítői. Az egyik legnépszerűbb építési móddá vált az elmúlt időszakban, ám a legdrágább kivitelezési igényű is lehet. Ezért is hívják a medencék luxuslimuzinjának.

Kigányolták a szombathelyi Szűrcsapó utcai szolgáltatóházat

Az elkövetkezendő hetekben a közterület-felügyelet is nagyobb figyelmet fordít majd a környékre.

Tóth Péter nem sértegette a Győr Szol, és a Győr Projekt dolgozóit!

Tegnapi cikkünkben tévesen állítottuk, hogy a városi cégek pénzkifizető helyek lennének! Helyreigazítás.

Őrizetben a szombathelyi ámokfutó

Büntetőeljárás indult egy szombathelyi autóssal szemben, aki a rendőrök többszöri jelzése ellenére sem volt hajlandó megállni gépkocsijával. Jogosítvány nélkül, a járművezetéstől eltiltva akart meglépni a rendőrök elől.

Kicsi fürdőszoba berendezése – ötletek és trendek

Bárhogyan is nézzük, a kis fürdőszobák megtervezése mindig kihívást jelent. Egy aprócska térben kell elérni, hogy a funkcionális elemek ne csak praktikusak, hanem esztétikailag is vonzóak legyenek.

Gyurcsány Ferenc elszörnyülködött a győri kórházon

Ez ma egy megyei kórház. Az Audi gyár tőszomszédságában. Világszínvonal és szedett-vedett, pusztuló kórház egymás mellett - fakadt ki a DK elnöke. 

Jobban jársz, ha modern éjjellátó rendszert választasz

Gondolkodtál már azon, hogy miért érdemes napjainkban egy fejlett éjjellátó kamerarendszert választanod? A biztonsági megfigyelés éjjeli képességei döntő fontosságúak lehetnek, különösen, ha az események éjszaka történnek.

Az E.ON 3200 fészekkel várja a gólyákat

Többszáz millió forintot költött el erre az energiaszolgáltató.

Milyen stílusú gyerekágy a trendi?

A gyerekszoba kialakítása során az ágy kiválasztása igen fontos lépés, mert nemcsak a kényelem és biztonság szempontjait érdemes figyelembe venni, hanem a szoba stílusát és hangulatát is. Az alábbiakban bemutatunk néhány népszerű stílust, amelyek napjainkban igen népszerűek lettek.

Szűkítette keretét Gasper Okorn, Durázi kimaradt az izlandiak ellen nevezett csapatból

A falcosok közül Keller, Pongó, Váradi és Perl ott lesz a pályán.

A szombathelyi civil szervezetek támogatási alapja a versenyképes járások egyik első “áldozata”

A 2025-ös városi költségvetés szerint idén csak akkor kapnak támogatást a civilek, ha a versenyképes járások bizottsága azt oda utalja.

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek.

Gasper Okorn: egyedül a győzelem lehet a cél Izland ellen Szombathelyen

Csütörtökön 18 órakor dobják fel a labdát az Aréna Savariában.

Megtelt a győri kórház gyermek-intenzív osztálya

Az intézmény szerint egyelőre senkit nem kellett másik kórházba szállítani.