Győr egyszer már biciklis város volt – lehetne újra az!

Pintér Bence 2021-07-09 07:58:47
Workshopot tartott a Magyar Kerékpárosklub győri cégvezetőknek a Bringázz a munkába! kampány keretében. Tóth Péter egyetemi docens szerint minden adott, hogy Győr kerékpáros város legyen; Kara Ákos fideszes képviselő viszont inkább a turizmusra koncetrálna.

Biciklis workshopot tartott cégvezetőknek a Magyar Kerékpárosklub Győrben. A június 30-án délelőtt tartott online eseményen a korábbiakhoz hasonlóan Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja mutatta be, miért és hogyan érdemes támogatni a kerékpáros munkába járást. Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese a hazai bringázás helyzetéről mesélt, majd Tömböly Tamás, a Kerékpárosklub Győri Területi Szervezetének vezetője vázolta a város bringás helyzetét, amit Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docense egészített ki – vele korábban itt interjúztunk biciklis témában. Ezen felül Kara Ákos országgyűlési képviselő számolt be néhány folyamatban lévő illetve tervezett kerékpáros beruházásról.

A beszélgetésről a Kerékpárosklub írt beszámolót, ezt szemlézzük mi is.

Győr: ideális kerékpáros város

Győr optimális város a kerékpározásra – ezzel kezdte előadását Tömböly Tamás, aki szerint a település adottságai – sík, nincsenek nagy távolságok – miatt sokak számára jelenthet vonzó alternatívát a kerékpározás. Efelé hat továbbá a folyók által szabdalt városmag és a gyalogosövezetté alakított belváros, ami autós közlekedésre korlátozottan alkalmas, már csak a sok egyirányú utca, a folyópartok és a hidak miatt is.

A győri kerékpározásban a jelenleginél jóval nagyobb potenciál van, de ehhez érdemes lenne rendezni a szűk utcák kétoldali parkolását. Sok helyen van kerékpársáv, és a járványidőszak alatt jóval toleránsabbá váltak az autóval közlekedők a bringások felé, ugyanakkor a kerékpártámaszok sűrűsége még bőven növelhető lenne. A Kerékpárosklub helyi szervezete több intézménynél tett erre javaslatokat.

Kerékpárosbarát győri munkahelyek workshop

Néhány téma az előadásból:* kerékpárral a munkába járás előnyei a munkáltató számára* győri céges biciklis tapasztalatok és esettanulmányok* kerékpár és CSR*...

A kerékpározás arányának növelésére nagy segítség a győri közösségi kerékpárszolgáltatás, a GyőrBike is, jóllehet a 2015-ben 35 állomással kiépített, 235 kerékpárral (közte 14 e-bike-kal) működő rendszer kihasználtságán, elérhetőségén és felhasználóbarátságán még lehetne javítani. Tömböly Tamás szerint például egyszerűsíteni kellene a regisztrációs folyamatot, láthatóvá tenni az elektromos kerékpárokat. A megújítás szükségességét az is jelzi, hogy a regisztrált felhasználók száma 2019-ben még 871 volt, a Covid-időszakot követően viszont 590-re esett vissza. Az sem segíti a rendszer kihasználtságát, hogy a külvárosokban ritka az állomások száma, és hogy egyes nagyfoglalkoztatóknál – az ipari parkban vagy az Audinál – nincs GyőrBike-állomás.

Autópolisz, de nem az Audi miatt

A városban az elmúlt évtized elején még komoly kerékpáros fejlődéssel számoltak, de mégis az ország legautósabb települése lett – ez már Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docensének előadásából derült ki. A docens emlékeztetett, hogy egy 2012-es kutatásban 12 százalékban állapították meg a kerékpáros közlekedés részarányát Győrben, amit 2020-ra 20 százalékra kívántak feltornászni. Hogy ezt sikerült-e elérni, egyelőre nem tudni, átfogó célzott kutatás ugyanis nem készült azóta.

A város még helyben topog a kerékpáros közlekedés növelését tekintve – állapította meg Tóth Péter, aki szerint nem véletlenül becézték a megyei városok fejlesztését célzó egyik korábbi program – a Pólus Program – során autópolisznak Győrt: a személygépkocsival közlekedők aránya országos szinten itt volt a legmagasabb, és ez azóta sem változott.

A szociológus idézett egy 2021-es felmérést, ami egy meg nem nevezett győri munkáltatónál készült, és kiderült belőle, hogy az ott dolgozók 87 százaléka autóval jár be a céghez.

A nagyarányú autózás mögött a következő tényezőket találták: sok a környező településről ingázó, akiknek nem opció a kerékpár, sokan közülük ráadásul úgy érzik, hogy ügyes-bajos dolgaikat – ügyintézés, bevásárlás, gyerekek óvodába-iskolába eljuttatása – is autóval tudják hatékonyan intézni. Tóth Péter ugyanakkor jelezte azt is, hogy van egy 40 év feletti korosztály, akik nagyobb arányban jelennek meg kerékpárosként. Ők a kerékpáros munkába járásban más előnyök mellett testmozgási lehetőséget is látnak, és már nem kötik őket olyan szigorúan az óvodai, iskolai, bevásárlási ügyek.

A docens szerint miután a kerékpáros közlekedés 5-8 kilométeres távolságon versenyképes, és Győr egésze belefér ebbe a keretbe, tökéletes helyszín a kerékpáros munkába járásra, de ehhez változtatni kellene a gondolkodásmódon. Felmérésük nyomán akadályozó tényezőként azonosították az időjárást, a kerékpárutak hiányát, a kerékpár ellopásának kockázatát, a tárolók minőségét. Ezek nagy részére ugyanakkor kész válaszai vannak a Magyar Kerékpárosklubnak, például a Kerékpáros Kisokosban.

Mit kéne tenni, hogy az emberek ne autóba, hanem biciklire üljenek Győrben?

A győri önkormányzat márciusban tárgyal a közlekedésről (amennyiben ezt nem írja teljesen felül a koronavírus miatti vészhelyzet), mi pedig ebből az alkalomból kifaggattuk a győri kerékpáros közlekedésről, annak problémáiról és lehetőségeiről Tóth Péter egyetemi oktatót, a Keret egyesület alapítóját. Márciusban áll neki az új győri városvezetés a közlekedés áttekintésének.

A kerékpáros fejlesztések fókuszában a turizmus

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy képviselőként több kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést is kezdeményezett. Tervezés alatt áll még a Ménfőcsanak-Tényő-Sokorópátka kerékpáros útvonal, amit majd rákötnek a nádorvárosi hálózatra, ezzel szemben a Győr-Gönyű-Komárom kerékpárútnak ősszel már indul a kivitelezése is, egy éven belül várható, hogy el is készül. Utóbbinak elsősorban turisztikai szempontból van jelentősége, de a hivatásforgalom számára is rejt magában lehetőségeket. A képviselő jelezte, hogy az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal magyarországi szakaszában a jelenleginél több turisztikai lehetőség volna, a nemzetközi kerékpáros turizmus a jelzett útvonalnak jelenleg inkább a szlovákiai szakaszát részesíti előnyben.

A workshopon kérdésekre válaszolva kiderült, hogy a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete tervez egy kerékpáros felvonulást, aminek már elindult a szervezése és az engedélyeztetése, a friss információkért érdemes követni Facebook-oldalukat.

A workshop végén Tóth Péter még hozzáfűzte, hogy Győr már volt egyszer kerékpáros város: az 1970-80-as években a Rába Vagon és Gépgyár virágkora idején szinte mindenki kerékpárral járt

Ez azonban a rendszerváltást követően a város gyors gazdasági fejlődése során elfelejtődött. Figyelmeztetett, hogy nem lenne szükséges ugyanazt az utat bejárni Győr esetében is, mint amit a holland és dániai városok bejártak az 1950-60-as években:, „mentek bele az autós csőbe”. Ebből aztán évtizedek megfeszített munkájával tudtak csak kijönni, igaz, mára példamutató kerékpáros településekké váltak. 

„Mi már egyszer ott voltunk, csak visszatáncoltunk” – jegyezte meg a docens, aki szerint a helyi vállalkozásokra is szükség van ahhoz, hogy segítsék dolgozóikat kerékpárral elérni a munkahelyüket.

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.