Ahogy arról mi is beszámoltunk, a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda felhívása szerint a magyar kormány 420 hónapra, azaz 35 évre magánkézbe adná a komplett, csaknem 2000 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatot.
Elképesztő: már az autópályákat is magánosítja a kormány
Az Európai Unió lapjában a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda felhívása szerint a magyar kormány 35 évre magánkézbe adná a komplett magyar gyorsforgalmi úthálózatot.
A felhívás szerint a meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatok ellátásáról van szó. A közlemény szerint a koncessziós modell finanszírozása az államadósság érdemi növelése nélkül valósul meg. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat.
Hétfőn a Parlamentben Tordai Bence (Párbeszéd) elmondta, hogy
„a következő 35 évre a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot magánkézbe akarják adni, hogy az üzemeltetés, a fenntartás, a fejlesztések és a felújítások is ugyanannak a nyertes vállalkozónak cégeit hizlalják.”
Tordai szerint ez több tízmilliárd forintot jelenthet, és a hírek szerint Szíjj László cége lesz a nyertes.
„A kormány fideszes oligarcháknak akar közpénzt kijátszani"
– hangsúlyozta a képviselő.
Erre Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter úgy reagált:
„egy uniós nyílt közbeszerzésről van szó, ennek bármely uniós cég lehet a nyertese. Nem utak működtetéséről van szó, hanem arról, hogy valaki utat épít és azt működteti. Aligha van Magyarországon egyetlen cég, amely ezt egyben vállalni tudja."
Úgy véli, olyan utak is megépülhetnek ezáltal, amelyek megerősítik Magyarország szerepét a nemzetközi tranzitforgalomban.
„Nem jó, hogy egy magyar nagyvállalkozót vádol meg a képviselő, és azt kell nézni, hogy Magyarország érdekét szolgálja-e a fejlesztés"
– tette hozzá Gulyás.
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd