Legutóbb 2017 novemberében volt lakossági fórum Szombathelyen, ami komolyabban érintette a város közlekedését. Akkor az Arany-patak híd lezárásáról, egy új híd építéséről és a forgalom Kárpáti Kelemen utcára való tereléséről volt szó.
Mindez érthetetlen volt a környék lakóinak, ami leginkább felháborította őket az az, hogy miért akarja az akkori fideszes városvezetés a Kenderesi utcát tehermentesíteni a Kárpáti kárára. Sokan azt mondták, hogy biztosan az Arany-patak mellé épülő társasház érdekeit szeretnék kiszolgálni.
Hogy így volt vagy sem, sosem derült ki. Az biztos, hogy a társasház egyik lakásával kapcsolatba került Illés Károly, korábbi fideszes alpolgármester. Az ingatlan haszonélvezeti jogának fele lett az övé, a másik fele feleséégé, a lakás tulajdonjogát pedig a kiskorú lánya kapta meg.
A lakossági fórumon a népharag elsodorta a terveket. Már akkor nem egyszer elhangzott, hogy Szombathely legnagyobb közlekedési problémáját az okozza, hogy hiányos a várost elkerülő úthálózat. Sem az északi, sem pedig a nyugati oldal nem épült meg az elkerülőből, így a forgalomnak át kell haladnia a városon ahhoz, hogy bizonyos esetekben tovább tudjon haladni.
Hogy mennyire fontos a közlekedés gördülékenysége azt kivétel nélkül minden közéleti szereplő tudja. Nem véletlen, hogy elindult az a kezdeményezés is, ami Szombathely közlekedési koncepcióját hivatott átfogóan megalkotni.
Az ügy központi kérdéssé vált, hiszen napközben mindennaposak a dugók Szombathelyen belül, és a városba bevezető utakon egyaránt.
2018. február 28-án a térség fideszes parlamenti politikusa Hende Csaba a következőt posztolta a Facebookra:
Rendkívül indokolt a térképen látható szakmai elképzelés: teljes közlekedési körgyűrű kialakítása Szombathelyen.
A szakemberek szerint 14 milliárd forint lenne ehhez szükséges, és akkor Szombathely belső útjai járhatóbbak lennének.
Ha megválasztanak, ezért a nagy célért fogok küzdeni, dolgozni!
Log into Facebook
Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
Megválasztották, ugyanakkor az elkerülő befejezése nem történt meg.
Ugyanakkor beharangozták, hogy a Kőszeg-Szombathely és a Kőszeg-országhatár közötti szakaszokat 2x2 sávos gyorsforgalmi utakká bővítik.
A város (Szombathely - szerk.) fejlődésének további záloga egyrészt a gyorsforgalmi út déli irányú fejlesztése, továbbá szükséges megépíteni a Szombathely és a Kőszeg közötti utat és a város északi elkerülőjét - mondta egy általa összehívott kupaktanács után Hende a Vas Népének.
A jelenlegi tervek szerint ugyanis szó sincsen arról, hogy a nyugati elkerülő megépüljön, ami a tervekben szerepel az csupán a várost Észak-Keleti irányból kikerülő út.
Erre erősít rá Ungár Péter, a Vas megyei LMP országgyűlési képviselőjének kérdésére adott válasz.
Ungár azt kérdezte, hogy hol tart Szombathely elkerülő útjának a teljessé tétele? Mikor épülhet meg a város nyugati elkerülője? A teljes elkerülő út megépítésén kívül van-e más lehetőség vagy terv folyamatban arra, hogy Szombathely belterületi közlekedését gördülékenyebbé tegyék?
Schanda Tamás államtitkár válaszában azt írja, hogy tervezés alatt van M87 gyorsforgalmi út, Szombathely és Kőszeg közötti, valamint a 87. számú főút Kőszeg (M87 gyorsforgalmi út), Kőszeg és országhatár közötti szakasza. A 87.-89. számú főút Szombathelyet elkerülő szakaszának, valamint az M86 gyorsforgalmi út, Szombathely-Zanat és Körmend közötti szakasz megvalósításának tervezése is folyik.
Magyarul a szombathelyi útfejlesztések helyett, szombathelyi útfejlesztések tudjuk be a városok közötti gyorsforgalmi utak megépítését.
A válaszból az is kitűnik, hogy még csak a tervezése sem kezdődött meg a csonka elkerülő kipótlására, pedig Hende Csaba 2018-ban ezt ígérte.