Itt az ideje tudomásul venni: az autóvezetés nem alapjog, és nem is való mindenkinek

Bazsó Bálint 2021-05-16 08:21:00
Büntetőfékezések, emberkedések, gyalogos gázolások, cserbenhagyások. Az utóbbi hetek elrettentő példái mutatták meg, hogy ideje leszámolni azzal a gyakorlattal, hogy szinte bárki jogosítványhoz juthat, sőt, súlyos bűncselekmények elkövetése után pedig vissza is kaphatja.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi szerkesztőségünk álláspontját. Vitáznál velünk? Küldd el az írásod nekünk!

Lassan minden napra jut egy-egy olyan sokszor halálos kimenetelű közúti baleset, amely kikerül a baleseti hírek megszokott minuszos rovatából, vagyis eléri a széles társadalmi ingerküszöböt. Büntetőfékezők, zebrán gyalogost gázolók vagy segítségnyújtás elmulasztóival vannak tele a hírek.

Az autók fedélzeti kameráinak elterjedésének jóvoltából a korábban szinte bizonyíthatatlan büntetőfékezés, a gyorshajtás, vagy éppen a gyalogos-átkelőn elütött gyalogosok súlyos sérülése és halála mind-mind olyan téma, amellyel már nem csak a törvényhozók és közlekedési szakjogászok, de a közösségi média jóvoltából a társadalom igen tekintélyes része is foglalkozik, legalábbis ideig óráig.

Mégis, a büntetőfékezés (és persze a valódi munka, teljesítmény, szorgalom és tehetség nélkül létező hazai celebritások közül is fél fejjel kiemelkedő volt focista esete) világított rá arra, hogy pontosan mi folyik a magyar utakon. 

Ez – mármint a vélt vagy valós sérelem megtorolása, magyarul a büntetőfékezés – egyszerre mutatja meg  az általános közlekedési kultúra amúgy sem túl veretes színvonalának alsó szélét, és világít rá, hogy mennyi, az autóvezetésre mentálisan tökéletesen honfitársunk ül nap mint nap az autójába.

A magyar utakon közlekedők napi szinten találkozhatnak azokkal, akik számára a közlekedés az agresszió levezetésének kiélésének egyik legfontosabb terepe, ahol számára a közlekedésben résztvevő többi szereplő, legyen az gyalogos, kerékpáros vagy autós - legkevésbé sem partner, csupán egyszerű, legyőzendő akadály.

Az egyre olcsóbb és jobb minőségű kameráknak, videómegosztóknak hála pedig egyre több olyan, leginkább csak ámokfutásnak jellemezhető esetet dokumentálnak, mint a legutóbbi budapesti büntetőfékezés, ahol az eset főszereplője nemcsak a busz utasait veszélyeztette, de saját gyermekét is, aki az autó hátsó ülésén utazott. 

Büntetőfékezés - büntetőeljárás

A Budapesti Rendőr-főkapitányság közúti veszélyeztetéssel gyanúsít egy férfit, aki a XIX. kerületben a záróvonalat és a zebrát figyelmen kívül hagyva vágott ...

Vélhetően olvasónk túlnyomó többsége van azon a véleményen, hogy a büntetőfékező férfi lehetőleg soha az életben ne kapja vissza a jogosítványt, hiszen semmi sem garantálja, hogy az illető a jövőben nem okoz hasonló vagy még súlyosabb balesetet.

Természetesen joggal merül fel a kérdés, hogy ennek mekkora a visszatartó ereje, hiszen pont egy május 6-i eset mutatta meg, sokszor ez sem lehet akadály. Aznap egy többszörösen visszaeső, jogosítvány nélkül vezető férfi okozott halálos balesetet, majd hagyta el – gyalogosan – a helyszínt úgy, hogy saját utasát hagyta hátra meghalni. 

Ők és a hozzájuk hasonló emberek mentálisan alkalmatlanok arra, hogy autót vezessenek, alkalmatlanok arra, hogy részt vegyenek egy veszélyes üzem napi működésében.

Éppen ezért a magyar jogalkotásnak el kell jutnia arra a szintre, hogy végre nem kezeli kvázi alapjogként azt, ami nem az, vagyis a jogosítvány birtoklását.

A büntetőfékezés, a kormány rárántása a párhuzamosan közlekedőre, a leszorítás, az elöl haladó letolása, a segítségnyújtás elmulasztása, a vasúti átjáró jelzésének figyelmen kívül hagyása vagy éppen a zebrán történő gázolás mind-mind az a kategória, amikor a bíróságnak valójában már nem arról kéne döntene, hogy hány hónapra vonja be a jogosítványt, esetleg hány hónap felfüggesztett ad,  pénzbírságot szab ki vagy éppen milyen utánképzésre küldi az elkövetőt, hanem csupán a jogosítvány visszavonhatatlan elvételéről kell határoznia. 

Ehhez persze a jogalkotónak egyrészről a jogosítvány nélküli (és eltiltás alatti) autóvezetés gyakorlatát is súlyosabban kellene szankcionálni, másrészt sokkal szigorúbban szűrni az autóvezetésre alkalmatlanokat.

Ideje lenne tudomásul venni, hogy az autóvezetés nem alapjog, hanem egy olyan veszélyes üzem, ami nem való mindenkinek.

Szólj hozzá!

Orbán: 10 százalékkal emeljük a katonák fizetését

A miniszterelnök ezt mai Facebook-bejegyzésében jelentette be.

Németh Zsolt, Bana Tibor és Rába Kálmán felköszöntötték a sárvári mentőállomás dolgozóit

A képviselők egy-egy ajándékcsomaggal köszönték meg a mentők emberfeletti munkáját.

Szombathely felkészült a havazásra

A SZOVA kollégái már a havazást megelőzően az utakon lesznek

Több változtatás jön az Instagramra a fiatal felhasználók védelme miatt

Az a vád érte a vállalatot, hogy ártanak a gyerekeknek, de a cég vezetői nem akarnak változtatni, mert fontosabbnak tartják a nyereségüket a biztonsággal szemben.

Ungár Péter: Az otthongondozásnak nincs alternatívája, ezért meg kell becsülni

A Vas megyei LMP országgyűlési képviselője szerint az egész ápolási díj rendszere olyan kevés embert érint, hogy a díj emelése nem terhelné meg jelentősen a költségvetést.

Kamion ütközött autóval Győrújbarátnál

A 82-es főúton történt a karambol.

14 éves csúcsot döntött az infláció

Brutális áremelkedés figyelhető meg az élelmiszerek nagy részénél.

Baleset történt Nagysimonyiban

A Kossuth Lajos utcában félpályán halad a forgalom.

Elterelik a Gyöngyös patak egy szakaszát Sárváron

A belvárosban átmenetileg megszűnik a vízutánpótlás.

Max Verstappen apja szerint fia nem úgy akar világbajnok lenni, hogy kilöki Hamiltont

A világbajnoki címről döntő Abu-Dzabi Nagydíj vasárnap 14 órakor rajtol.

Ez a cég szállítja a notebook-okat a Vas és Győr-Moson-Sopron megyei diákoknak, tanároknak is

Veszprém megyével együtt 10 ezer eszköz jut a régiónk oktatásának.

Néhány évtizeden belül csökkenni kezdhet a Föld népessége

Évszázadok óta nem volt példa arra, ami a kutatók szerint a 21. század második felében fog bekövetkezni.

Napsütéssel, majd havazással köszönt a szerda

Napközben 5 fokot is mérhetünk.

van még itt cikk a témában:

Baleset történt Nagysimonyiban

A Kossuth Lajos utcában félpályán halad a forgalom.

Másodfokon is letöltendőt kapott az ötéves kislány halálával végződő traktorbaleset okozója

1 év 10 hónap fogházra, 375 ezer forint pénzbüntetésre és 6 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélték a vádlottat.