2021. május 10-én újra megnyitja kapuit az országos Tourinform-hálózat egységes arculatához illeszkedően felújított szombathelyi Tourinform iroda. A Magyar Turisztikai Ügynökség Kisfaludy programjának támogatásával megújult iroda korszerű, barátságos környezetben, kibővített szolgáltatási palettával fogadja a turistákat és segíti a turisztikai szakma képviselőit – írja a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. szerkesztőségünkhöz eljutatott közleménye.
A hazai Tourinform-hálózat évente 1,8 millió megkeresést kezel. A Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. által meghirdetett Tourinform irodák és információs pontok felújítását célzó pályázati fejlesztések célja, hogy a térségek fogadószobájául szolgáló Tourinform irodákban korszerű, barátságos, 21. századi körülményekkel találkozzanak a vendégek. Ezt a célt szolgálta a szombathelyi iroda felújítása is – hangsúlyozzák. Nézze meg a képgalériát az átadóról:
A megnyitón Juhász Szabolcs, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmus szakmai igazgatója elmondta:
A magyarországi Tourinform hálózatnak kiemelt szerepe van a turizmus újraindításában. Szombathely az egyik kiemelt települése a Bük-Sárvár turisztikai térségnek, amely az ötödik legnépszerűbb úti cél a volt tavaly, a külföldiek körében pedig a Balatont, valamint Debrecen és térségét követően a harmadik. A Tourinform irodáknak a jövőben még fontosabb szerep jut, ők ismerik legjobban hazánk turisztikai kínálatát. A forgalom élénkítésében a Magyar Turisztikai Ügynökség is minden eszközével segíti a desztinációkat, májusban a Magyarország újraindult! szlogennel találkozhatunk országszerte – tette hozzá.
Nemény András, Szombathely polgármestere hangsúlyozta, hogy a Tourinform Irodák szerepe elvitathatatlan, amikor a turista megérkezik egy számára ismeretlen térségbe.
Ezért nem mindegy, hogy milyen fogadtatásban részesül, milyen ajánlatokkal, kínálati elemekkel szólítják meg az információs irodában. Ezért is örül a támogatásból megújított irodának, ami nemcsak arculati átalakulással, hanem jelentős szolgáltatás-bővítéssel indítja el a covid utáni időszak új turisztikai szezonját Szombathelyen. Végre lehet ajándékként helyi termékeket, például vaskeresztesi bort, vagy neves képzőművészek kézműves munkáit vásárolni egy helyen, a helytörténeti kiadványok, könyvek, térképek mellett.
Szombathelyen 1995-ben nyílt először városi turisztikai információs iroda a Király utca közepén, a város kezdeményezésére. Az iroda később különböző konstrukciókban és különböző helyeken nyújtott turisztikai felvilágosítást az ügyfeleknek, majd 2000-ben csatlakozott a Tourinform hálózathoz.
Az irodában ma két munkatárs dolgozik, a május 10-i nyitást követően az iroda minden nap, hétvégéken és néhány kivételtől eltekintve ünnepnapokon is várja majd szombathelyieket és városba látogatókat.
A közel húszmillió (1992.065) forintos beruházást a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. teljes egészében a Kisfaludy Program pályázati forrásából finanszírozta.
A projekt leglátványosabb része az iroda teljes belső terének megújítása és bútorzatának cseréje volt.
A korábban sötét tónusú vendégtér világos, modern külsőt kapott, a világítást ma nagyobb fényerejű, de energiatakarékos LED-lámpák adják és a beépített klímának köszönhetően nyáron is kellemes hőmérsékletű a helyiség. Az infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhetően számos új digitális eszköz szolgálja a munkatársakat és az ügyfeleket.
A Tourinform iroda ügyfélszolgálati munkatársainak napi tevékenységét két új, számítógépes munkaállomás, új raktárkészlet-nyilvántartó szoftver és modern pénztárgép segíti. Az iroda belső terében és kirakatában elhelyezett monitorokon kisfilmek, reklámspotok és fotók mutatják be a város, az ország és a térség turisztikai értékeit.
A helyi vállalkozások, kézművesek és őstermelők támogatását szolgálja az irodában elsősorban turisták számára forgalmazott termékek körének bővítése is. A szombathelyi kistérségben, Vaskeresztesen termelt borokat, Vas megyei mézet, szombathelyi kézműves cukrászati termékeket, textiltáskákat és csokoládét is tudnak mostantól vásárolni a szombathelyi szuvenírre vágyók.
A helyi művészeti élet képviselőinek munkái is megjelennek a kínálatban. Rónaszéki Linda már korábban is kapható grafikái mellett Stekovics Horváth Ildikó rézkarcai és Tobischka Katalin üvegékszerei is megvásárolhatók az irodában – írja a közlemény.
A szolgáltatások körét is bővítette az iroda: korszerű mobil idegenvezető rendszert állítanak szolgálatba, ami kisebb szemináriumok, konferenciák, képzések alkalmával akár tolmácsgépként is használható. A már meglévő 4 city-bike mellett 2 új túrakerékpárt is bérelhetünk itt, és 4 kerékpártárolóval, valamint a vendégek részére ingyenesen igénybe vehető wi-fi hálózattal is bővült a szombathelyi Tourinform iroda kínálata.
Az iroda munkatársai német és angol nyelven biztosítanak tolmácsolást, rendezvénytechnikai eszközöket adnak bérbe és kerékpáros túravezetést és túraszervezést is kínálnak a VELOREGIO projekt keretein belül, képzett túravezetők segítségével. Havi rendszerességgel garantált tematikus városnéző túrák indulnak a helyiek és a turisták számára egyaránt.
A projekttől függetlenül rövidesen gyermeksarkot és telefontöltő pontot is kialakítanak az irodában, és kerékpáros önkiszolgáló szervízpont is nyílik májusban. Az iroda versenysemleges alaptevékenységének megfelelően a munkatársak továbbra is nyújtanak információkat szálláshelyekről, vendéglátóhelyekről, közlekedésről, programokról, látnivalókról, eseményekről és szolgáltatásokról magyar, német és angol nyelven.
A turisztikai kiadványok jelentős része ingyenes, de vásárolhatunk térképeket, ajándékkönyveket, képeslapokat és Szombathelyre jellemző ajándékokat is.
A járványügyi korlátozások feloldása után rendezvényekre, helyi és budapesti koncertekre és a Haladás labdarúgó mérkőzéseire is árulnak majd jegyet az irodában, de lefoglalhatunk itt szálláshelyeket, idegenvezetést, és akár sétarepülésre vagy élménylövészetre szóló ajándékkártya is beszerezhető.
Jelentős forgalmat várnak a nemzetközi diákigazolványok, turisztikai kedvezményekre jogosító városkártyák forgalmazásától és utasbiztosítások értékesítésétől, ezen felül mostantól pénzváltással is foglalkoznak.
Az iroda 2019-ben 12.835 személyes, telefonos vagy elektronikus megkeresést kapott, és nemcsak a turistáknak nyújt információkat, hanem az idegenforgalmi szektor szereplőinek munkáját is segíti. Az iroda munkatársai a Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Programban a Magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek fejlesztése című alprogramban több mint száz helyi és térségbeli projekthez nyújtottak szakmai tanácsadást a pályázóknak.
A Tourinform ügyfeleinek körülbelül harmada Szombathelyről kerül ki. Az idelátogatók között túlsúlyban vannak a belföldi turisták, de sok az osztrák és német látogató, a közeli fürdővárosoknak köszönhetően pedig egyre több a cseh és lengyel vendég is. A Magyar Turisztikai Ügynökség minden évben minősíti az iroda tevékenységé, amely a határidős feladatok elvégzésében és a mystery shopping (próbavásárlás) ellenőrzéseken rendre jól teljesít – derül ki a tájékoztatóból.
A Tourinform Szombathely rövid története
A Tourinform eredetileg telefonos szolgáltatásként indult az Országos Idegenforgalmi Hivatal kezdeményezésére 1981-ben. Az első iroda Budapest belvárosában, a Sütő utcában nyílt meg 1986-ban. Szombathelyen 1995-ben a Grünwald-házban létrejött Kulturális Menedzseriroda indította el a városi turisztikai információs iroda működtetését.
A Király utcában nyitott kis üzlethelyiséget azóta a Weöres Sándor Színház használja jegyirodaként. 1999-ben, a Kulturális Menedzseriroda Művészetek Házává szervezésével a turisztikai feladatok háttérbe szorultak, ezért a Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztályán belül jött létre az Idegenforgalmi és Rendezvényszervező Csoport, amely 2000-ben alapította a szombathelyi Tourinform irodát.
Érdekesség, hogy az iroda akkori vezetője, Grünwald Stefánia számos izgalmas pozíció betöltése után ma a Tourinform Irodát is fenntartó Savaria Turizmus Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, az iroda akkori egyik munkatársa, Szabadfi Zoltán pedig ugyancsak számos érdekes feladat ellátása után 2018-óta a szombathelyi Tourinform Iroda vezetője.
Az iroda eredetileg a Polgármesteri Hivatal Bejczy utcai Okmányirodájának emeletén működött, majd visszakerült a Király utcába. Innen 2002-ben a Városháza földszintjére költözött. A Tourinform Iroda fenntartása 2007-ben az AGORA Szombathelyi Kulturális és Turisztikai Központ kezelésébe került, az ügyfélszolgálat pedig átköltözött az egykori Savaria Tourist üzlethelyiségébe, a Legáth-sarokra, ahol jelenleg is működik. Ezen a helyen már évtizedekkel ezelőtt is utazási és turisztikai információs iroda működött a Megyei Turisztikai Hivatalhoz tartozó Savaria Tourist részeként.
A Savaria Turizmus Nonprofit Kft., a város TDM-szervezete, 2011-ben jött létre, azóta ez a cég működteti a Tourinform irodát. A kft. tulajdonosa 85%-os tulajdonrésszel Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata, valamint a Szombathelyi Turisztikai és Testvérvárosi Egyesület 15%-os tulajdonrésszel. A kft. 2011. novembere óta a Nemzetgazdasági Minisztériumnál regisztrált TDM (Turisztikai Desztináció Menedzsment) szervezetként működik.
Közel 100 TDM taggal áll együttműködésben, akik a turizmusban közvetlen vagy közvetett módon érdekelt szolgáltatók, szakmai és civil szervezetek és magánszemélyek. A kft. Szombathely városát és a környező, kistérségi településeket magába foglaló turisztikai desztináció területére vonatkozóan látja el turizmusfejlesztési feladatait: hazai és nemzetközi turisztikai pályázatok benyújtásán és megvalósításán dolgozik annak érdekében, hogy Szombathely és térsége hosszútávon fenntartható és versenyképes turisztikai desztinációvá váljon.