Új hidat is kellene építeni a Saághy István utca tervezett meghosszabbítása miatt Szombathelyen

Nagy Donát 2021-04-15 07:55:06
Most a kisebb utcákon kacsáznak az autók az összekötő út hiánya miatt, és egyelőre ez nem is fog változni.

Bár manapság egyre több szó esik Szombathely külső elkerülő útjáról, ami hol kisebb, hol nagyobb intenzitással készül, a városban közlekedők számára az általam önhatalmúlag belső elkerülőnek hívott útszakasz részleges hiánya is bosszantó lehet. De miről is van szó pontosan?

Példámban az Oladi lakótelepről szeretnénk eljutni, mondjuk a Szombathely Centernél lévő áruházakhoz. A lakótelepről úgy tűnik, az Olad-Kámon összekötő útra (hivatalosan ez a Muskátli utca) nem fog megépülni a kijárat, így egy kis kerülővel, az Olad városrész sarkán lévő körforgalom felé kell mennünk. A Vadász Étteremhez érve ismét egy körforgalomban találjuk magunkat, amiből jobbra az első kijáraton kifordulva, majd a szembejövők számára elsőbbséget adva balra az Öntő utcában haladunk tovább kicsit. Az első kereszteződésnél ismét elsőbbséget kell adni a balra befordulás előtt, így a Maros utcán haladunk pár másodpercig, aminek végén ismét elsőbbségadás után jobbra fordulva a Saághy István utca végén érkezünk az újabb körforgalomba.

A térkép bal oldalán látható "U" alakú kerülőt úsznák meg az autósok, ezzel három elsőbbségadással (és fékezéssel) kevesebb lenne a teendőjük.

Fotó: Google Térkép

Azaz 3-szor is meg kell állnunk, és elsőbbséget kell adnunk más autósoknak, noha ezt a kacskaringót kvázi fő útvonalként használják a legtöbben.

A megoldás terve ugyanakkor létezik, de a kormányzati elvonások (lásd: egészségügyi válságkezelés) időszakában nem sok esély van a megvalósításra a közeljövőben. Az elképzelés szerint a Vadász Étteremnél lévő körforgalom lenne összekötve a Saághy István utcával, utóbbi pedig szélesítést is kapna, hogy elbírja a forgalmat.

A képen látható autók mind az Öntő utcán kénytelenek folytatni az útjukat.

Fotó: Nagy Donát

A beruházáshoz új hidat is kellene építeni, amit akárhogy is nézünk: drága.

Fotó: Nagy Donát

A jelenlegi gyalogos híd elég ramaty állapotban van; egy szélesebb, az autókkal közös híd lehetne a megoldás.

Fotó: Nagy Donát

A legveszélyesebb kereszteződés a Maros utca és az Öntő utca találkozása, itt a STOP-tábla kötelező megállást is előír. Nagyon nehéz a Maros utcáról kifordulók dolga a rossz kilátás miatt.

Fotó: Nagy Donát

A Saághy István utca fő útvonalként folytatódna, egészen a körforgalomig. Az aszfaltréteg kopásnyoma jól szemlélteti, most merre halad a legtöbb autó.

Fotó: Nagy Donát

A Saághy István utcát nem olyan régen újraaszfaltozták, a kopóréteg meglepően jól bírja a strapát. A csatornafedelek azonban több centivel mélyebben vannak, kerülgetni kell őket, emiatt vélhetően újra hozzá kéne nyúlni az utcához.

Fotó: Nagy Donát

Az áruházak felől a Vadász Étterem felé tartó sofőrök közül sokan nem a Saághy István utcát választják, hanem az Öntő utcán hajtanak. Ezzel megúsznak két elsőbbségadást, viszont az út szélén parkoló autókat kerülgetniük kell; ha pedig szembe is érkezik valaki, azt el kell engedniük.

Fotó: Nagy Donát

A legtöbben a Saághy István utcáról a Maros utcába fordulnak be balra, majd innen jobbra az Öntő utcára, és mennek tovább a Vadász Étterem felé. Mindenhol elsőbbséget kell adni, hiába erősebb ezen a nyomvonalon a forgalom.

Fotó: Nagy Donát

A napokban azonban feltűnt, hogy egy magáningatlan épül a majdani útvonalon, ezért néhány kérdéssel a szombathelyi önkormányzathoz fordultam. Ők megnyugtattak, hogy a tervezett nyomvonal nem érinti az ingatlant, hiszen nem teljesen egyenesen haladna a megálmodott útszakasz.

A körforgalmat és a Saághy I. utca jelenleg zsákutcaként végződő szakaszát összekötő leendő nyomvonal a város rendezési terve szerint is közút, ami eleve kizárja, hogy ott bármi épüljön a burkolaton kívül. Optikailag valóban megtévesztő, de azon a szakaszon az út vonalvezetése egy „S" kanyart ír le, ahogyan ráfordul az építendő hídra, majd tovább becsatlakozik a Saághy István utca meglévő szakaszába

- olvasható a hivatal válaszában.

A körforgalomnak épülne egy negyedik kihajtó is, itt jelenleg csak egy földút árválkodik a közeli házhoz vezetve.

Fotó: Nagy Donát

Erre épülne meg a megálmodott út, ami a körforgalmat összeköti a Saághy István utcával. Az épülő magáningatlan nincsen útban.

Fotó: Nagy Donát

Addig is, amíg nem lesz pénz a terület rendezésére - amit az új híd építési költsége vélhetően rendesen megdob -, talán a sokak által használt útvonal kanyarodó főúttá táblázása segítene. Igaz, a megváltozott közlekedési rend - főleg a változtatás elején - rendkívül veszélyes lenne.

Szólj hozzá!

Az Edelényi Járási Hivatal vezetője, Ózd parlamenti képviselő-jelöltje lett Hende Csaba utódja

Egy évig Csuzda Gábor képviseli Szombathelyt és környékét az országgyűlésben.

Egy 10 milliárd forintos kötött hitel okoz fejtörést Győrben

Pintér polgármester egy mai találkozón azt beszélte meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy lazítanak a felhasználhatóság szabályain.

Mediterrán fákkal bővül a győri belváros növényzete

3 olajfa lesz a pionír a Dunakapu téren. 

752 kilométer vasúti pályát ad át a MÁV a GYSEV-nek

Július 1-től következik be a váltás.

Közokirat hamisítás miatt kell felelnie egy vasi férfinak

Külföldön elvették a jogsiját, itthon megpróbált trükközni vele.

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.