Miközben a „Főváros elővette a tökeit", a Fidesz egy, a kormányzati közbeszerzéseken is jól szereplő cég miatt támadja Budapestet

Bazsó Bálint 2021-01-21 20:05:00
Legkorábban január végén írhatja alá a Lánchíd felújítására szóló szerződést a Budapesti Közlekedési Zrt. Eközben a Fidesz egy olyan cég miatt aggódik, amely a kormányzati közbeszerzéseken sem teljesít rosszul.

„A hétfői napon Karácsony Gergely a rendkívüli jogrendben kapott felhatalmazásával élve a teljes kivitelezési összeget rendelkezésére bocsátotta a BKK-nak, módosítottuk a megvalósítási megállapodást, így a Lánchíd felújításának megkezdéséhez csupán az szükséges, hogy a nyertes vállalkozó aláírja a szerződést, felvonuljon és megkezdje a munkát.”

– mondta Wintermantel Zsolt, a BKK igazgatóságának tagja, korábbi újpesti polgármester a 24.hu-nak.

Ez némileg ellentmond a BKK szerdai közleményével, amiban úgy fogalmaztak, hogy „már csak a magyar kormány által ígért, de mind a mai napig meg nem kötött támogatási szerződés hiányzik, amely lehetővé tenné a felújítás megkezdését.”

Ezzel arra a 6 milliárd forint költségvetési támogatásra utaltak, amelyet még az előző főpolgármester, Tarlós István idejében ígért meg a kormány, majd ezt a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak is megerősítették, tavaly októberben határozat formájában is.

Ez a cég újíthatja fel a Lánchídat

Eredményesen lezárult a Lánchíd felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás, az A-Híd Zrt. újíthatja fel nettó 18,8 milliárd forintért Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségét és szimbólumát - olvasható a Budapesti Közlekedési Központ közleményében.

Igen ám, csakhogy erről írásos megállapodás azóta sincs, enélkül viszont a felújítás is veszélybe kerül.

Pontosabban szólva: mégsem. A BKK ugyanis a portál kérdésére megerősítette: a fővárosi önkormányzat a feladat megvalósításához szükséges teljes összeg, azaz 26,75 milliárd forint biztosítására vállalt kötelezettséget.

Mint írták: azért választották ezt a megoldást, vagyis teremtették elő a fedezetet, hogy mielőbb megkezdődhessen a híd felújítása. Ez a lépés ugyanis azt jelenti, hogy a kivitelezési szerződés megkötéséhez nincs szükség a támogatási szerződés aláírására a kormánnyal, attól függetlenül munkához kezdhet az A-Híd.

Ezzel már harmadszor módosították a BKK és a fővárosi önkormányzat közötti, a Lánchíd rekonstrukciójáról szóló megvalósítási megállapodást. Belekerült, hogy a kivitelezés mielőbbi megkezdése érdekében „a feladatmegvalósításhoz szükséges teljes összegre kötelezettséget vállal” a főváros. „A fővárosi önkormányzat tudatában van annak, hogy a kormányzati ígéret nem teljesítése esetén ezen támogatás hiányában maga köteles a teljes költségigény biztosítására” – áll a mellékletben. Ezzel a módosítással, a fedezet megteremtésével viszont elérték, hogy a nyertes kivitelezővel kötendő szerződés hatályba léphessen.

Az elővett tökök

A Magyar Közlekedési Klub szerint

"A Főváros végre elővette a tökeit, és aláírt kormányzati pénz nélkül is belevág a Lánchíd felújításába, ami igen bátor lépés az általuk kommunikált pénzügyi helyzetet figyelembe véve (függetlenül attól, hogy a felújítás nem működési pénzből megy)".

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Ugyanakkor szerintük a következő lépés, hogy érdemi párbeszéd kezdődjön a Lánchíd felújítás utáni forgalmi rendjéről. Mint írják:

"A Belváros érdemi forgalomcsillapításának egyik nélkülözhetetlen lépése a Lánchíd és Szabadság híd egyéni gépjármű forgalomtól való megtisztítása. Utóbbi ráadásul lehetővé tenné legalább gondolati síkon a Ganz villamosok Kiskörútról való kiváltását."

– írja a szakmai szervezet. Mint ismert, a belvárosi forgalomcsillapítás már a kampány során is többször előkerült, legutóbb épp Karácsony Gergely részéről. A főpolgármester szerint

„Négyszáz forintos dugódíjjal és autós sávok elvételével tervez a kormány, mert a Galvani híd csak így biztosítja a remélt és szükséges forgalomcsökkentést Budapesten"

– írja a Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester.

Karácsony: 400 forintos dugódíjjal tervez a kormány

„Négyszáz forintos dugódíjjal és autós sávok elvételével tervez a kormány, mert a Galvani híd csak így biztosítja a remélt és szükséges forgalomcsökkentést Budapesten" - írja a Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester. Amint arról a Telex is beszámolt, a tervek szerint áthaladásonként 400 forintot fizetne minden autós Pesten a Hungária körút, Budán az ahhoz csatlakozó úgy nevezett budai körút keresztezésekor.

Ugyanakkor Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár az Indexnek azt mondta: álhír a dugódíj, amit 

"Csupa nagybetűvel, lassan, hogy a Városházán is megértsék: a kormánynak esze ágában sincs támogatni a dugódíjat"

Fürjes Balázs nyomatékosítva cáfolatát hozzátette: az autósüldözés, a megszorítások, az adóemelés Karácsony Gergely politikája. Mi az adócsökkentésben hiszünk és az emberekre bízzuk, hogy mikor, mivel szeretnének közlekedni.

Fotó: Pixabay

Kormányzati közbeszerzésekben is jól mozgó cég újíthatja fel a hidat

"Miért kerül ötmilliárddal többe a Lánchíd felújítása, ha azt Karácsony intézi?"

- tette fel a kérdést a Fidesz, miután kiderült, hogy az A-Híd újíthatja fel. Sőt, a kormánypárt a közpénzvédelem frontján is támadásba lendült, mint írják: elfogadhatatlan, hogy egy év alatt több mint 25%-kal emelkedjen ugyanazon műszaki tartalomra kifizetendő összeg. Egyébként sem, de akkor, amikor a főpolgármester napi szinten siránkozik, hogy nincs pénze a fővárosnak, akkor különösen visszás, mitöbb gyanús egy ilyen eset!"

Sőt, amellett, hogy a kormánypárt egy - szerintük - megdrágult közbeszerzés miatt aggódik, még arra is felhívják a figyelmet hogy "ez a cég az, amelynek karácsonyi partiján Tüttő Kata főpolgármester-helyettes is kiemelt vendég volt, és ez az a cég, amelyért Karácsony személyesen aggódott, mikor a Közbeszerzési Hatóság szabálytalanság miatt visszadobta a tavaly nyári kiírást."

Fotó: Andreas Strandman/Unsplash

Érdemes tehát megnézni, hogy a Fidesz pontosan milyen cég miatt is aggódik oly nagyon:

Az A-Híd Zrt. a Híd-csoport részeként számos közbeszerzést nyert, ami annak fényében nem meglepő, hogy a hazai hídépítészet legnagyobb tapasztalattal bíró vállalatáról van szó. Így többek között dolgoznak az új komáromi híd építésén, közreműködtek az M2-es gyorsforgalmi út építésén, az M44-es nemrég átadott új szakaszán és ők építették az új Kőrös-hidat is. Felújították a kiskörei Tisza-hidat, de a hídépítésen kívül: felújítottak vasútvonalakat, építettek irodaházakat és vízgazdálkodási munkákat is végeztek.

Szólj hozzá!

10 külügyi vizsga vár Bebes Istvánra ahhoz, hogy főkonzul lehessen

Szeptembertől Düsseldorfban látja el a feladatot.

El akarta hallgattatni a molesztált diáklányokat az igazgató, most mégis újra kinevezhetik a Soproni Tankerület egyik általános iskolájában

A direktor bevédte volna az első fokon szeméremsértésért elítélt néptánctanárt, őt pedig a tankerület.

V.Németh Zsolt Szentpéterfán beszélt arról, hogy árvizek tekintetében Magyarország az egyik legveszélyeztetettebb Európában

Vas vármegyében az árvíz utáni helyreállításra összesen több mint 560 millió forintot fordítanak.

Részegen bántalmazott egy férfi egy másikat Szombathelyen

Miután földre vitte, még több alkalommal bele is rúgott. 

Összedőlés fenyegeti a toronyi ravatalozót?

Kidúcolták az épület megrepedt oldalfalát.

Egyre közelebb húz a Fideszhez Görbicz Anita

Kocsis Máté digitális polgári körének egyik alapítója lett, a győri Fidesz országgyűlési képviselő-jelöltségének egyik fővárományosa.

A Falcóból igazolt játékost az Egis Körmend

A 2004-es születésű Hansen Daniel 2 szezonra írt alá a piros-feketékhez.

Újra üzemel a kiégett szelektív-szemétgyűjtő sziget Győrben, a Hédervári úton

A hétfői tűzben elpusztult kukákat gyorsan pótolta a GYHG.

Konferencia-Liga meccsen lép pályára az ETO FC csütörtökön, Svédországban 

A csapat nevéből eltűnt a ‘Győr’, de reméljük ez nem befolyásolja a teljesítményt.  

Idén a Vásárcsarnok is bekapcsolódik a karneváli hangulatba

46 hagyományőrző csapattal vár a histórikus játék!