„A hétfői napon Karácsony Gergely a rendkívüli jogrendben kapott felhatalmazásával élve a teljes kivitelezési összeget rendelkezésére bocsátotta a BKK-nak, módosítottuk a megvalósítási megállapodást, így a Lánchíd felújításának megkezdéséhez csupán az szükséges, hogy a nyertes vállalkozó aláírja a szerződést, felvonuljon és megkezdje a munkát.”
– mondta Wintermantel Zsolt, a BKK igazgatóságának tagja, korábbi újpesti polgármester a 24.hu-nak.
Ez némileg ellentmond a BKK szerdai közleményével, amiban úgy fogalmaztak, hogy „már csak a magyar kormány által ígért, de mind a mai napig meg nem kötött támogatási szerződés hiányzik, amely lehetővé tenné a felújítás megkezdését.”
Ezzel arra a 6 milliárd forint költségvetési támogatásra utaltak, amelyet még az előző főpolgármester, Tarlós István idejében ígért meg a kormány, majd ezt a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak is megerősítették, tavaly októberben határozat formájában is.
Ez a cég újíthatja fel a Lánchídat
Eredményesen lezárult a Lánchíd felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás, az A-Híd Zrt. újíthatja fel nettó 18,8 milliárd forintért Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségét és szimbólumát - olvasható a Budapesti Közlekedési Központ közleményében.
Igen ám, csakhogy erről írásos megállapodás azóta sincs, enélkül viszont a felújítás is veszélybe kerül.
Pontosabban szólva: mégsem. A BKK ugyanis a portál kérdésére megerősítette: a fővárosi önkormányzat a feladat megvalósításához szükséges teljes összeg, azaz 26,75 milliárd forint biztosítására vállalt kötelezettséget.
Mint írták: azért választották ezt a megoldást, vagyis teremtették elő a fedezetet, hogy mielőbb megkezdődhessen a híd felújítása. Ez a lépés ugyanis azt jelenti, hogy a kivitelezési szerződés megkötéséhez nincs szükség a támogatási szerződés aláírására a kormánnyal, attól függetlenül munkához kezdhet az A-Híd.
Ezzel már harmadszor módosították a BKK és a fővárosi önkormányzat közötti, a Lánchíd rekonstrukciójáról szóló megvalósítási megállapodást. Belekerült, hogy a kivitelezés mielőbbi megkezdése érdekében „a feladatmegvalósításhoz szükséges teljes összegre kötelezettséget vállal” a főváros. „A fővárosi önkormányzat tudatában van annak, hogy a kormányzati ígéret nem teljesítése esetén ezen támogatás hiányában maga köteles a teljes költségigény biztosítására” – áll a mellékletben. Ezzel a módosítással, a fedezet megteremtésével viszont elérték, hogy a nyertes kivitelezővel kötendő szerződés hatályba léphessen.
Az elővett tökök
A Magyar Közlekedési Klub szerint
"A Főváros végre elővette a tökeit, és aláírt kormányzati pénz nélkül is belevág a Lánchíd felújításába, ami igen bátor lépés az általuk kommunikált pénzügyi helyzetet figyelembe véve (függetlenül attól, hogy a felújítás nem működési pénzből megy)".
Log into Facebook
Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
Ugyanakkor szerintük a következő lépés, hogy érdemi párbeszéd kezdődjön a Lánchíd felújítás utáni forgalmi rendjéről. Mint írják:
"A Belváros érdemi forgalomcsillapításának egyik nélkülözhetetlen lépése a Lánchíd és Szabadság híd egyéni gépjármű forgalomtól való megtisztítása. Utóbbi ráadásul lehetővé tenné legalább gondolati síkon a Ganz villamosok Kiskörútról való kiváltását."
– írja a szakmai szervezet. Mint ismert, a belvárosi forgalomcsillapítás már a kampány során is többször előkerült, legutóbb épp Karácsony Gergely részéről. A főpolgármester szerint
„Négyszáz forintos dugódíjjal és autós sávok elvételével tervez a kormány, mert a Galvani híd csak így biztosítja a remélt és szükséges forgalomcsökkentést Budapesten"
– írja a Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester.
Karácsony: 400 forintos dugódíjjal tervez a kormány
„Négyszáz forintos dugódíjjal és autós sávok elvételével tervez a kormány, mert a Galvani híd csak így biztosítja a remélt és szükséges forgalomcsökkentést Budapesten" - írja a Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester. Amint arról a Telex is beszámolt, a tervek szerint áthaladásonként 400 forintot fizetne minden autós Pesten a Hungária körút, Budán az ahhoz csatlakozó úgy nevezett budai körút keresztezésekor.
Ugyanakkor Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár az Indexnek azt mondta: álhír a dugódíj, amit
"Csupa nagybetűvel, lassan, hogy a Városházán is megértsék: a kormánynak esze ágában sincs támogatni a dugódíjat"
Fürjes Balázs nyomatékosítva cáfolatát hozzátette: az autósüldözés, a megszorítások, az adóemelés Karácsony Gergely politikája. Mi az adócsökkentésben hiszünk és az emberekre bízzuk, hogy mikor, mivel szeretnének közlekedni.
Kormányzati közbeszerzésekben is jól mozgó cég újíthatja fel a hidat
"Miért kerül ötmilliárddal többe a Lánchíd felújítása, ha azt Karácsony intézi?"
- tette fel a kérdést a Fidesz, miután kiderült, hogy az A-Híd újíthatja fel. Sőt, a kormánypárt a közpénzvédelem frontján is támadásba lendült, mint írják: elfogadhatatlan, hogy egy év alatt több mint 25%-kal emelkedjen ugyanazon műszaki tartalomra kifizetendő összeg. Egyébként sem, de akkor, amikor a főpolgármester napi szinten siránkozik, hogy nincs pénze a fővárosnak, akkor különösen visszás, mitöbb gyanús egy ilyen eset!"
Sőt, amellett, hogy a kormánypárt egy - szerintük - megdrágult közbeszerzés miatt aggódik, még arra is felhívják a figyelmet hogy "ez a cég az, amelynek karácsonyi partiján Tüttő Kata főpolgármester-helyettes is kiemelt vendég volt, és ez az a cég, amelyért Karácsony személyesen aggódott, mikor a Közbeszerzési Hatóság szabálytalanság miatt visszadobta a tavaly nyári kiírást."
Érdemes tehát megnézni, hogy a Fidesz pontosan milyen cég miatt is aggódik oly nagyon:
Az A-Híd Zrt. a Híd-csoport részeként számos közbeszerzést nyert, ami annak fényében nem meglepő, hogy a hazai hídépítészet legnagyobb tapasztalattal bíró vállalatáról van szó. Így többek között dolgoznak az új komáromi híd építésén, közreműködtek az M2-es gyorsforgalmi út építésén, az M44-es nemrég átadott új szakaszán és ők építették az új Kőrös-hidat is. Felújították a kiskörei Tisza-hidat, de a hídépítésen kívül: felújítottak vasútvonalakat, építettek irodaházakat és vízgazdálkodási munkákat is végeztek.