Már a váltókat is kiszerelik, hogy a többit javítani tudják - tragikus állapotban a fogaskerekű vasút

Bazsó Bálint 2021-02-27 10:57:00
A BKV szerint viszont folyamatos folyamatos a karbantartás, sőt, még fejlesztenek is, a VEKE szerint viszont még hűtlen kezelés is felmerülhet. De ki ejtette fogságba a főváros vezetését? Helyszíni riportunk.

- Kezi csókolom, ne tessék felszállni, ez csak egy próbajárat, vissza is fordulunk a végállomásra
- És mikor jön a következő?
- Reméljük hamarosan...

Közölte a várakozó utassal a fogaskerekű vezetője, a szerelvény pedig szépen lassan vissza is csorgott a Városmajorba, mi pedig várakozunk tovább, hátha eljön az a bizonyos hamarosan. 

Ilyen és hasonló párbeszédek igen gyakran elhangozhatnak a budapesti fogaskerekű vasút megállóiban, lévén mind a szerelvények, mind a pálya állapota kritikussá vált. Nem véletlen, hogy évről évre egyre hosszabb ideig tart a vágányzár, idén például húsz napra, március 8. és 28. között áll le teljesen a fogaskerekű vasút (jelenlegi hivatalos nevén 60-as villamos).

A leállás oka azonban nem a fejlesztés: a HBweb.hu információi szerint ugyanis az Erdei iskola megállójának váltóit (vagyis kitérőit) egyszerűen kiszerelik, helyükre pedig folyó vágány került. 

A portál információi szerint az így felszabadult alkatrészekből próbálják meg a kritikus állapotú többi kitérőt működőképesen tartani, vagyis a hazánkban egyedülálló vasútüzemet már csak úgy tudja üzemeltetni a BKV, hogy önpusztító módon, saját, beépített infrastruktúráját használja fel.

Egy új kitérő fejlesztésébe fogott a BKV

A BKV sajtóosztálya megkeresésünkre közölte: „A fogaskerekű vasút komplex fejlesztésére és rekonstrukciójára a BKV Zrt. és a BKK Zrt. előkészületeket tett, kiviteli szintű tervek rendelkezésre állnak. Az előkészülettel párhuzamosan a forgalombiztonság fenntartása érdekében 2016-tól több ütemben végrehajtott felújítási munkálatok során modernebbre, erősebbre cseréltünk 6110 méter sínt, több mint 3000 vágányméteren új fogaslécet építettünk be, hagyományos talpfák helyett 898 db vasbetonaljt telepítettünk, és két közforgalmú útátjáró (Eötvös utca, Mátyás Király út) felépítményét megerősítettük. A felújítás által érintett szakaszokon mindenhol megtörtént a felső ágyazat cseréje, valamint 3055 vágányméter hosszban kisgépi vágányszabályozást is végeztettünk.”

Tájékoztatásuk szerint a nyílt vonali munkák „végzésével párhuzamosan lépéseket tettek annak érdekében, hogy az öreg és rossz műszaki állapotú kitérőket újakra cserélhessék”.

„Tekintettel arra, hogy a fogaskerekű kitérői teljesen egyedi megoldásokkal rendelkeznek, valamint az eddigi sínrendszerek és kitérőalkatrészek nem beszerezhetők, az alapoktól kezdődően új, S49-es rendszerű kitérő fejlesztésébe fogtunk. A kitérő tervezése elkészült, jelenleg a gyártás zajlik. Terveink szerint a 2021-es őszi vágányzár alkalmával az új kitérőt Városmajornál a jelenlegi biztosító berendezéshez illesztve tudjuk majd beépíteni.”

– írják a válaszukban.

A Városmajor után jöhet a többi

Válaszukból kiderül, hogy az új kitérő sikeres városmajori beépítését követően ütemezetten, forgalmi szempontokat figyelembe véve kívánják elvégezni az összes forgalmi kitérő cseréjét, továbbá az állomási körzetekben a nyílt vonalhoz hasonlóan felépítmény javítási munkálatokat fogunk végezni, azt ugyanakkor a cég is elismerte:

„a lépcsőzetes megvalósítás folyamata során Erdei Iskola kitérő körzetben ideiglenesen megszüntetjük a vonatok találkozási lehetőségét.”

Tragikus állapotok a fogason

Mint ismert, a főváros és az ország egyik közlekedési kuriózumának állapota évtizedek óta romlik. Átfogó felújítás, meghosszabbítás és a régóta esedékes járműcsere helyett ugyanis legjobb esetben is csupán a jelenlegi állapotok konzerválását tudják biztosítani, vagy még azt sem.

Olyannyira, hogy rendszeresen le is kell állítani a közlekedés, legutóbb épp tavaly november 1-jén, a BKV válaszában is említett fogaslécek ugyanis rettenetesen elhasználódtak, így a pályaállapotok javítását már csak olyan, csaknem egy hónapig tartó vágányzárral lehet orvosolni, mint a mostani.

 

VEKE: Amíg a főváros vezetői töketlenkednek, a BKV köszöni szépen és visszafejleszti az üzemet

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a „BKV vezetése elismerte, hogy valójában ellene dolgozik a főváros hivatalos projektjének, amely a Budapesti Mobilitási Tervnek is része, amely ugye úgy szól, hogy a Fogas betagozódik a villamoshálózatba és a Széll Kálmán tér - Normafa között fog közlekedni. Azaz lenne értelme, nem pedig úgy ahogy most, a semmiből a semmibe, miközben vele párhuzamosan rengeteg buszt kell járatni.”

Mint írják:

„A BKV vezetése saját belső «ellenprogramot» indított, nem most, már jóval régebben, és ennek keretében számolatlanul veri el a százmilliókat (összességében már milliárdos tételeknél járhatunk) olyan műszaki megoldásokra, amelyek teljesen ellentétesek a tulajdonos által elfogadott hivatalos célokkal. Mert nekik úgy jó minden, ahogy van, a kis zárt világukban nagyon is jól elvannak, ott senki nem kérdezi meg, mire is költik az adófizetők pénzét.”

Az Egyesület szerint ahelyett, hogy a rekonstrukción dolgoznának, „Az előkészülettel párhuzamosan” szépen kicserélgetik a pályát, és „az alapoktól kezdődően új kitérőt fejlesztenek” ki, emellett pedig kidobták (hagyták lejárni) a prototípus jármű előzetes elvi típusengedélyét és súlyos pénzekért másikat csináltatnak.

„Ezek azonban nem teszik majd lehetővé, hogy a Fogas a villamospályán közlekedhessen, azaz homlokegyenest ellentétesek azzal, amiről a döntések szólnak és amire a tervek elkészültek (sok száz millióért, amúgy).”

A VEKE szerint a BKV „párhuzamos pénzköltése felveti a hűtlen kezelés gyanúját”, amellett, hogy súlyos hitelességi és lojalitási kérdéseket is felvet. Hozzáteszik: „Hogyan lehet megbízni olyan vezetőkben, akik a hivatalos tervek helyett saját aknamunkákat finanszíroznak? Bizony ez a helyzet egyben azt is megmutatja, egyfajta "state capture" üzemmódban vannak a fővároshoz képest, és a farok csóválja a kutyát. Visszajutottunk tehát a Demszky-korszak közepébe, ahol a városvezetés tehetetlenül, kiszolgáltatva áll a saját cégei előtt, amelyek diktálhatnak neki, ők pedig legfeljebb asszisztálhatnak ehhez, jó képet vágva hozzá.”

Az Egyesület szerint „ha a főváros vezetése nem írja ki azonnali hatállyal a feltételes közbeszerzést a Fogaskerekű rekonstrukciójára és mindkét irányú meghosszabbítására, akkor azzal de facto elismerik, hogy kicsúszott a kezükből az irányítás, és valójában olyanok döntenek a fővárosi adófizetők pénzének elköltéséről, akik erre nem lettek felhatalmazva.”

„Addig is, amíg a főváros vezetői tökölődnek, a BKV köszöni szépen és visszafejleszti az üzemet.”

Szólj hozzá!

Mikorra lehet zöld a kereskedelem?

Egyelőre kérdéses, hogyan alakul a magyarországi, fenntartható vállalkozások sorsa.

Ma akár 20 fok körüli csúcs is jöhet

Szombaton is hasonló jó idő köszöntheti a terasznyitást.

Egy vágányon újraindulhatott a forgalom Újfehértónál

60 kilométer/órás sebességkorlátozással.

Visszakapjuk a köztereink egy részét: Így ünnepli a Föld napját Budapest

Ingyen utazhatnak az autóval közlekedők április 22-én, csütörtökön, a Föld napján Budapesten a BKK járatain, az ezt követő hétvégén, április 24-25-én pedig a gyalogosok és a kerékpárral vagy rollerrel közlekedők a pesti rakpart mellett a Kós Károly sétány–Andrássy út–József Attila utca (Széchenyi tér) szakaszt is birtokba vehetik.

Mutatjuk a megújuló Citadella látványterveit

Két évig fog tartani az erőd felújítása.

Bödőcs Tibor: Megszakad a szívünk. Oltassák be magukat!

Egy fiatalon elhunyt óvónőről emlékezett meg a humorista.

Koronavírus: Gibraltárt leszámítva Magyarországon haltak meg a legtöbben a vírus miatt

A mai nappal lehagytuk Csehországot, csak a miniállam Gibraltár előzi meg Magyarországot a lakosságarányos halálozási adatot tekintve.

Itt az első szombathelyi tabló, amit az online oktatás ihletett

A művészetis diákok chat ablakokban várják a jövőt.

Elhunyt a Vas megyei autós társadalom egyik motorja, Farkas Zoltán

Mindenki “Bocija” koronavírus fertőzést kapott.

A feljegyzések kezdete óta 2020 volt a legmelegebb esztendő Európában

A 2020-as esztendő volt a legmelegebb Európában a feljegyzések kezdete óta - közölte az Európai Unió Copernicus Klímaváltozási Szolgálata (C3S) csütörtökön Londonban közzétett európai klímajelentésében.

Ittasan vezetve koccolta végig Szombathelyt egy sofőr, majd egy ereszcsatorna állította meg

Még egy busznak is nekitolatott, majd elhajtott a buszsofőr elől.

Mézes jó reggelt, Nagy István miniszter úr!

Az LMP üdvözöli az agrárminiszter döntését, hogy aláírta a „Mentsük meg a méheket és a gazdákat" című európai polgári kezdeményezést.

Vádat emeltek a kőszegi szilveszteri ámokfutó ellen

A sofőr ittasan rodeózott, majd csattant egy házfalnak.

Online tartalmakkal köszönti a Föld Napját a szombathelyi AGORA

Facebook-oldalára csalogat közleményében a kulturális központ

van még itt cikk a témában:

Visszakapjuk a köztereink egy részét: Így ünnepli a Föld napját Budapest

Ingyen utazhatnak az autóval közlekedők április 22-én, csütörtökön, a Föld napján Budapesten a BKK járatain, az ezt követő hétvégén, április 24-25-én pedig a gyalogosok és a kerékpárral vagy rollerrel közlekedők a pesti rakpart mellett a Kós Károly sétány–Andrássy út–József Attila utca (Széchenyi tér) szakaszt is birtokba vehetik.

Mutatjuk a megújuló Citadella látványterveit

Két évig fog tartani az erőd felújítása.

Ma ingyen utazhatnak az autósok a fővárosban a BKK járatain

A lehetőséget azok vehetik igénybe, akik a jegyellenőrzéskor Magyarországon kiállított érvényes forgalmi engedélyt mutatnak fel.