Húsz méter magas lett volna a „Zanati kolosszus" Szombathelyen

ugytudjuk.hu 2021-02-23 10:00:43
Minden nagyobb város „büszkélkedhet" elfuserált fejlesztési tervekkel, jól hangzó, ám megvalósíthatatlan ötletekkel. Ez alól városunk sem kivétel.

A rendszerváltás után ugyancsak meglódult az új, választott városvezetések fantáziája. Ennek azért volt némi alapja, hiszen az Alpok-Adria együttműködés, vagy később a Pannon térség felzárkóztatása uniós források révén - konkrétumokra épült. Sőt, egy időben arról szólt a sajtó (a 90-es években több helyi rádió és nyomtatott újság működött Vas megyében), hogy Szombathely akár európai regionális szerepkört kaphat. 

Erről az első, tapogatózó tárgyalásokat Wagner András, majd az őt követő dr. Szabó Gábor polgármester folytatta le. Lényegében ennek nyomán indult el a 89-es főút tervezése, majd megépítése az osztrák határig. Ekkoriban merült fel több olyan ötlet, amely részben a turizmus fellendítését, másrészt a városi vonzerő növelését célozta.

Busz, vagy villamos? Szombathelynek a busz maradt

Az első fecskék egyike egy körvillamos pálya kiépítése volt a szombathelyi lakótelepek között.

Az ötletet az Éhen Gyula Kör dobta be, de több helyi politikus is ráharapott. A villamos szó amúgy is jól csengett és a terv sem volt minden alap nélküli. Ugyanis pályázni ehetett olyan nyugati (ekkor még nem voltunk az unió tagja) forrásokra, amely a buszközlekedés kiváltását célozta. A Zöld program révén gyakorlatilag helyiérdekű vasutat (HÉV) kapott volna a város.

Egy másik eredeti, vagy inkább meghökkentő ötlet már önkormányzati bizottsági szintig jutott. Lényege az volt, hogy a város keleti kapujában, Zanaton, vagy a Zanati úton épüljön meg egy 20 méter magas Szent Márton szobor. A szóbeli előterjesztés szerint a „Zanati kolosszus" kiemelkedő látványossága révén „turisták ezreit csábítaná Savaria ősi földjére".

A Rodoszi kolosszus "kisöccse" lehetett volna a Zanati...

Az biztos, hogy egy ekkora méretű objektumot már Kőszegről, vagy Sárvárról is észrevettek volna. Talán csodájára járva, mint anno a Rodoszi kolosszusnak (bár az azért jóval nagyobb volt).

Nem épült meg. Viszont jó ötletként szolgált később Mérei Tamás fesztiváligazgatónak. Aki ennek nyomán alkalmazta a történelmi maketteket látványelemként a Savaria karneválon. Különösen a Diadalív aratott nagy sikert a látogatók körében.

Ugyancsak fantáziadús fejlesztési tervvel lepte meg a városlakókat a dr. Puskás Tivadar vezette önkormányzat. Ha megvalósul, akkor ma a vasútállomás környéke lenne az új városközpont. Ugyanis a fideszes vezetés intermodális közlekedési csomópontot (vasút, autóbusz-pályaudvar egy térben) képzelt el úgy, hogy a Zanati utat is teljesen átépítették volna. Ennek nyomán egy felüljáró-rendszer határozta volna meg az Éhen-tér arculatát. A hatalmas térben pláza, boltok, szolgáltatások sora várta volna az utazót és minden látogatót.

Mint Nyugaton, de ez itt nem nyugat. Pedig nagyon is nyugati orientációjú volt 2010 előtt a néhai vasfüggönyét levedlett vasi főváros. Komoly realitása volt például a 90-es években, de még később is, a Szombathely- Rohonc- Felsőőr vasúti összeköttetés újranyitásának. Ennél is nagyobbat szólhatott volna az Oberwart- Szombathely- Graz tengelyre szabott, uniós közlekedési fejlesztés.

Már ha megvalósul. A koncepció jegyében a három várost autópálya kötötte volna össze a vasút mellett. Később bevették a regionális pályázó csapatba a szlovén Maribort is.  

Azért ennyire nem lett volna bonyolult az Éhen Gyula téri felüljáró

Szombathely igazi kitörési pontja lehetett volna ez a projekt. Mivel magában hordozta a vasi főváros provinciális szerepkörének feloldását, modern európai középvárossá alakulásnak esélyét. A sokmilliós, vagy inkább milliárdos fejlesztések plusz tőkét vonzottak volna, ami általában az ipar erősödésével, a lakosság számának emelkedésével, a turizmus fellendülésével jár.

A 2008-as válság, az azt követő belpolitikai zűrzavar majd a jobboldali hatalomátvétel gyorsan és alapvetően írta át a Pannon-térség lehetőségeit. Már nem sokkal 2010 után nyilvánvalóvá vált, hogy az Orbán-kormány nem díjazza a helyi erőfeszítéseket, nem épít a helyi ötletekre és végképp nem szereti, ha önálló, határokon átnyúló összefogás alakulgat.

Így aztán gyorsan leépültek a térségi együttműködések, beszűkültek, majd elhaltak a közös pályázatok. Helyüket átvették, ha ugyan átvették, az állami projektek. Ma már látható, hogy az orbáni vezetésnek sokkal fontosabb a szlovén kártya, mintsem az Ausztrián át a nyugattal kialakítandó, új típusú kapcsolatrendszer. Napjainkban valósággal döntik a pénzt Szlovéniába és nem csak annak gazdaságba.  

De reménykedjünk: hátha erre száll majd egy oligarcha repülőn és megtetszik neki a táj. Olyannyira, hogy még a kolosszusunkra is oda gurít pár milliárdocskát... 

Szólj hozzá!

40-es sebességkorlátozást vezettek be a szombathelyi Öntő utcában

Megtiltották a parkolást a Váci Mihály utca egy szakaszán, és egyirányúsították a Garai János utcát.

2 millió forintra nőtt a kőszegi polgármester, Básthy Béla fizetése 

Törvényi kötelesség a városvezetők bérét emelni. Az alpolgármester tiszteletdíja is nőtt.

Drágább lesz házasodni Kőszegen

2019 óta nem emelt árat az önkormányzat. Eddig.

A MOHU MOL 18 új kukásautót adott át Győrben

Az átadott új Mercedes típusú kukásautók modern, EURO 6E környezetvédelmi besorolásúak, használatukkal csökkenni fog a károsanyag-kibocsátás és a környezet terhelése.

Az ETO indulhat a konferencia ligában, a DAC nem

Egy tulajdonos csak egy csapatot nevezhet a pontvadászatba.

Elfogták a rendőrök a szombathelyi késelőt

A vita hevében egy személyt életveszélyesen, három másikat könnyebben sebesített meg a fiatal férfi.

Könyörögve kéri a Madártani Egyesület, hogy ne etessük a vízimadarakat!

A vízimadarak etetése nemcsak felesleges, de tömegesen sodorja veszélybe és betegíti meg az állatokat.

Kitette a kölyökkutyát a 81-es út mellett, amely ezt nem élte túl

A kölyökkutyát nem sokkal később a főúton elütötték.

Az iskolában rángatta meg fia osztálytársát egy szombathelyi nő

A gyerekek összeszólalkoztak, anyuka meg ment rendet tenni.

Mindennapos bőrápolás 4 lépésben

A rohanó hétköznapokban sokszor elfelejtjük, hogy a bőrápolás sokkal több, mint pusztán szépségápolás.

A Blikk után a Győr+t fogja igazgatni Kolossváry Balázs

Július 1-től kezdi meg munkáját az új vezérigazgató.

Holnaptól egy hónapig tartó vidámparkot nyitnak Bükfürdőn

Légvár, kisvasút, dodgem, és még sok minden más.

Ropiként törte a fákat Kőszegen a tegnap esti vihar

Balesethez és vihar következtében kilenc fakidőléshez riasztották a Vas vármegyei tűzoltókat tegnap.