Szerda délután sajtótájékoztatón jelentette be Nemény András, az Éljen Szombathely polgármesterjelöltje, hogy programjukban az is szerepel: újraindítanák Szombathelyen a villamosközlekedést.
Nemény azzal kezdte, hogy amíg más városokban a lakosság életének megkönnyítésére használták fel a Modern Városok Program adta anyagi lehetőségeket (Tapolcán például alacsony padlójú buszokat vásároltak, Sopronban pedig utakat újítottak fel), addig nálunk a fideszes városvezetés olyan látványberuházásokat akart belőle megfinanszírozni, mint a Gothard-kastély, amely a mai napig nem készült el, költségvetése pedig a duplájára emelkedett időközben.
Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője a napokban azzal a módosító javaslattal állt elő, hogy a központi költségvetés terhére, 1 milliárd 300 millió forintért Szombathelyen vásárolhasson 6 darab sűrített levegővel működés buszokat, de a Fidesz, köztük Hende Csaba és Ágh Péter országgyűlési képviselők ezt leszavazták.
Ez azért is szomorú, mert a város buszparkja közel 30 éves átlagéletkorral bír. Ezek a járművek pedig nem csak nem praktikusak, de környezetszennyezőek is. Szombathely pedig rendre a legszennyezettebb levegőjű városok élmezőnyében van.
Legutóbb Ipkovich György polgármestersége alatt merült fel, még 2009-ben, hogy ismét járna a villamos Szombathelyen. Akkor egy osztrák- magyar közös projekt részeként valósult volna meg a beruházás.
Nemény éppen ezért számít majd Ipkovich szakértelmére a témában.
Ipkovich azzal kezdte, hogy a pesti 1-es villamos 1,7 kilométeres szakaszát 8 milliárd forintból valósították most meg. Arányaiban tehát a Haladás Sportkomplexum árából megépülhetett volna a szombathelyi belváros villamoshálózatának fő útvonala. A volt polgármester hozzátette, hogy 120 évvel ezelőtt Éhen Gyula írta meg a Modern Város című könyvet, amiben a villamos, mint a modern település közösségi közlekedési eszköze komoly szerepet kapott.
Az akkori városvezetés meg is építette a villamospályát. Ha nekik sikerült, akkor nekünk is kell, hogy sikerüljön
- tette hozzá Ipkovich.
A politikus azzal folytatta, hogy elsőként egy gerincvezetéket és az ehhez tartozó sínpárt kell megépíteni, erre egy év elég is lenne. A hálózatot aztán innét kellene tovább bővíteni.
Az Éljen Szombathely képviselői arra mutattak rá, hogy mivel környezetbarát közlekedésfejlesztésről van szó, komoly uniós forrásokra lehet pályázni a megvalósításhoz.