Milyen abroncsot válasszunk, mi az ára a biztonságnak?

ugytudjuk.hu 2020-10-26 07:43:00
Lassan közeleg a tél, így elkerülhetetlenné válik az autónk téli felkészítése. Németh Gábor, a szombathelyi Németh Gumiszerviz vezetője osztja meg gondolatait.

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része, de Németh Gábor, a Németh Gumiszerviz vezetője most nem a sablonos „Téli abroncs fontosságára” szeretné felhívni a figyelmet (valószínűleg azt mindenki ismeri) hanem inkább a Közép és Prémium kategóriás abroncsok mellett érvelne, mellyel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakemberei gondolatait, észrevételeit is megosztja a gumiabroncsok kiválasztásával kapcsolatban.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

„Az abroncsok mind egyformán néznek ki.” – mondhatná az egyszeri vásárló, de semmi sem áll távolabb a valóságtól, mint ez a kijelentés. A legtöbb abroncs tapintása, mintázata, anyaga érzetre valóban nagyon hasonló, de ne felejtsük el, ez nem szépségverseny. A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának ideális feltételeit.

Az abroncsok teljesítményét – a fékutat, a megbízhatóságot, a tartósságot – egészen apró különbségek sora határozza meg. Mindezt pedig esetenként több évtizedes kutató- és fejlesztőmunka, valamint tapasztalat teszi lehetővé.

1. A kínálat szinte áttekinthetetlenül nagy

A nagy neveket szinte mindenki ismeri. A legtöbb esetben, ha új autót vásárolunk, valamelyik nagy gyártó nagynevű termékével kapjuk készhez az autónkat. Mást ajánl a gumisunk – nyilván van tapasztalata, de az is szinte biztosra vehető, hogy jutalékot kap az általa értékesített abroncsok után. A webáruházak és a hipermarketek polcain inkább a gazdaságos megoldások sorakoznak: szinte valamennyi nagy abroncsgyártó rendelkezik úgynevezett második és harmadik (al)márkával, amelyek nem annyira ismertek, mint a klasszikus nagy nevek – nem költenek marketingre, sportszponzorációra – ám elvileg az anyavállalat szakmai tudása „benne van” az abroncsban, de a legújabb fejlesztési eredmények nyilván nem ezekben a budget abroncsokban jelennek meg. És vannak persze a távol-keleti feltörekvő nevek, amelyek mindegyike sokkal olcsóbb, mint a prémium márkák gumiabroncsai. Csábítóan olcsók, olyannyira hogy sokan rögtön ki is számoljuk, mennyi pénzük marad, ha egy kínai szettet tesznek a bevásárlókocsiba. Mi a rejtvény megoldása?

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

2. A legtöbb esetben a minőségi abroncs drágább, ám mégis kifizetődőbb

Az interneten számos tesztet találhatnak az érdeklődők, ám néhány pont közös az eredményeket böngészve: minél nagyobb az abroncsokra jutó terhelés, annál élesebben mutatkoznak az abroncsok kvalitásbeli különbségei. Néhány megfontolandó szempont: az új abroncsok tulajdonságainál elsősorban a fékutat (száraz és vizes aszfalton mérve) vizsgálják, azt viszont kevésbé, hogy mennyi „kilométer van” az abroncsban. Vagyis, lehet, hogy egy prémium abroncs magasabb egyszeri kiadást jelent, de ha a „szolgáltatását” 17 ezer kilométerrel hosszabb távon adja megbízhatóan – ami egy magyar autós esetében bő egyévi futásteljesítményt jelent – már nem biztos, hogy érdemes az olcsóbbat választani. Fontos, hogy egy jobb minőségű, drágább abronccsal kisebb lesz az autó fogyasztása. Tehát amit „többletként” kifizetünk egy prémium abroncsra, azt 100 km-ként fél vagy akár egy literes üzemanyag megtakarítással rövid időn belül visszanyerjük. A tesztek tanulsága az is, hogy a nagy nevek abroncsai ellenállóbban a sérülésekkel szemben, illetve lassabban kopnak.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

3. Járt utat a járatlanért…

Kínai abroncsok: egy fékezésnél 5-10 méterrel hosszabb fékút végzetes lehet – szó szerint. A nagy gyártók évről évre komoly erőfeszítéseket tesznek annak vizsgálatára, illetve gyártásba történő átültetésébe, hogy mely keverékek, mintázatok és technológiák azok, amelyek a legjobb eredményt biztosítják. Mindezt meg lehet spórolni, lehet a „nagyokat” másolni, de ez meg fog látszani az eredményen. Ne felejtsük, a látszat csal: az abroncsok műszaki paraméterei szabad szemmel nem mérhetőek. Az abroncs nem dinnye, hogy kopogtatással válasszuk ki az igazit. Az, hogy milyen terhelést kell az autónknak elviselni, sok mindentől függ: az átvitt teljesítménytől, a vezetési stílustól, az utak állapotától. Mindezek függvényében érdemes mérlegelni a választást: annak, aki sokat autózik, esetenként nagy sebességgel, nagy teljesítményű autó volánja mögött, annak biztosan kifizetődő egy prémium vagy felső szegmensből választott abroncs szett. Annak, aki csak alkalmanként, illetve kis távolságra autózik, átlagos vagy kis teljesítményű autóval, jó választás lehet egy almárka is, amennyiben áldoz a biztonság oltárán. Annak könnyen utánanézhetünk, hogy melyik márkának ki a gazdája. A feltörekvő no-name kínai abroncsokat viszont felejtsük el, nem „csak” a minőségbeli hátrányok miatt, de a gyártási minőségbiztosítás hiánya, illetve a garancia érvényesíthetőségének esetlegessége miatt is. Elképzelhető, hogy 5-10 év múlva már valóban alternatívát jelentenek majd, de ha lehet, ne rajtunk keresztül szerezzenek tapasztalatot. A biztonság nem játék, ne ezen spóroljunk! 

Németh Gumi Kft.
Gumiabroncs kereskedelem-szervíz
Telephely: 9700 Szombathely Szent István Király u. 2
TEL:. 06-94-522-670
E-mail: info@nemethgumi.hu
Web: www.nemethgumi.hu

Szponzorált tartalmat olvastál!

Szólj hozzá!

Légimentő-bázist hoznak létre Nyugat-Magyarországon

A Parlament Népjóléti Bizottsága egyhangúlag szavazta meg.

Az MNB megszüntette a Magyar Péter ellen indított eljárásokat

Újabb fideszes hazugság dőlt meg: a Tisza elnöke sem bennfentes kereskedelmet, sem piacbefolyásolást nem követett el. 

Matthias Zollner az Egis Körmend régi/új vezetőedzője

Kocsis Tamás és Érsek Marcell segítik Zollner munkáját.

Kamionja ajtajával mattolta a kerékpárost a külföldi sofőr Győrben

A figyelmetlen mozdulat során a sértett nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett. 

Mosonmagyaróváron Kapolka Judit és Porpáczy Krisztina folytathatja a Tisza előválasztás következő fordulójában

Molnár Ferenc ugyan nem jutott tovább, de a szerepvállalásáért jár a köszönet. 

Hallerné Nagy Anikó és Szabó Éva léphet tovább a Tisza előválasztás második, soproni körébe

Varga Szabolcs Gábor részvételét is köszöni a közösség, munkájára továbbra is számítanak. 

Németh Martin és Strompová Viktória jutott tovább a Tisza Vas02-es választókerületi előválasztásán

A második fordulóban már mindenki szavazhat, aki ebben a kerületben lakik.

Nyakunkon a Black Friday - erre figyeljünk, hogy ne verjenek át!

Az őrült akciók időszakában a tudatosság a legjobb védelem a csalódások ellen.

Advent első vasárnapján Székesfehérváron tart gyűlést a Tisza, a polgármester nyugalomra int

Cser-Palkovics András és Magyar Péter nyílt levelezéssel hangolódott a vasárnapra. 

Advent Győrben - fények, zene és ünnepi hangulat a belvárosban

Idén is varázslatos programokkal készül a város az adventi időszakra.

Miért fontos a matracvédő használata?

Akadnak olyan dolgok az otthonunkban, amik kezdetben jelentéktelennek tűnhetnek, de valójában mégis fontosak. Tudtad, hogy alvás közben akár egy liter izzadság is beleivódhat a matracba?