Milyen abroncsot válasszunk, mi az ára a biztonságnak?

ugytudjuk.hu 2020-10-26 07:43:00
Lassan közeleg a tél, így elkerülhetetlenné válik az autónk téli felkészítése. Németh Gábor, a szombathelyi Németh Gumiszerviz vezetője osztja meg gondolatait.

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része, de Németh Gábor, a Németh Gumiszerviz vezetője most nem a sablonos „Téli abroncs fontosságára” szeretné felhívni a figyelmet (valószínűleg azt mindenki ismeri) hanem inkább a Közép és Prémium kategóriás abroncsok mellett érvelne, mellyel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakemberei gondolatait, észrevételeit is megosztja a gumiabroncsok kiválasztásával kapcsolatban.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

„Az abroncsok mind egyformán néznek ki.” – mondhatná az egyszeri vásárló, de semmi sem áll távolabb a valóságtól, mint ez a kijelentés. A legtöbb abroncs tapintása, mintázata, anyaga érzetre valóban nagyon hasonló, de ne felejtsük el, ez nem szépségverseny. A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának ideális feltételeit.

Az abroncsok teljesítményét – a fékutat, a megbízhatóságot, a tartósságot – egészen apró különbségek sora határozza meg. Mindezt pedig esetenként több évtizedes kutató- és fejlesztőmunka, valamint tapasztalat teszi lehetővé.

1. A kínálat szinte áttekinthetetlenül nagy

A nagy neveket szinte mindenki ismeri. A legtöbb esetben, ha új autót vásárolunk, valamelyik nagy gyártó nagynevű termékével kapjuk készhez az autónkat. Mást ajánl a gumisunk – nyilván van tapasztalata, de az is szinte biztosra vehető, hogy jutalékot kap az általa értékesített abroncsok után. A webáruházak és a hipermarketek polcain inkább a gazdaságos megoldások sorakoznak: szinte valamennyi nagy abroncsgyártó rendelkezik úgynevezett második és harmadik (al)márkával, amelyek nem annyira ismertek, mint a klasszikus nagy nevek – nem költenek marketingre, sportszponzorációra – ám elvileg az anyavállalat szakmai tudása „benne van” az abroncsban, de a legújabb fejlesztési eredmények nyilván nem ezekben a budget abroncsokban jelennek meg. És vannak persze a távol-keleti feltörekvő nevek, amelyek mindegyike sokkal olcsóbb, mint a prémium márkák gumiabroncsai. Csábítóan olcsók, olyannyira hogy sokan rögtön ki is számoljuk, mennyi pénzük marad, ha egy kínai szettet tesznek a bevásárlókocsiba. Mi a rejtvény megoldása?

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

2. A legtöbb esetben a minőségi abroncs drágább, ám mégis kifizetődőbb

Az interneten számos tesztet találhatnak az érdeklődők, ám néhány pont közös az eredményeket böngészve: minél nagyobb az abroncsokra jutó terhelés, annál élesebben mutatkoznak az abroncsok kvalitásbeli különbségei. Néhány megfontolandó szempont: az új abroncsok tulajdonságainál elsősorban a fékutat (száraz és vizes aszfalton mérve) vizsgálják, azt viszont kevésbé, hogy mennyi „kilométer van” az abroncsban. Vagyis, lehet, hogy egy prémium abroncs magasabb egyszeri kiadást jelent, de ha a „szolgáltatását” 17 ezer kilométerrel hosszabb távon adja megbízhatóan – ami egy magyar autós esetében bő egyévi futásteljesítményt jelent – már nem biztos, hogy érdemes az olcsóbbat választani. Fontos, hogy egy jobb minőségű, drágább abronccsal kisebb lesz az autó fogyasztása. Tehát amit „többletként” kifizetünk egy prémium abroncsra, azt 100 km-ként fél vagy akár egy literes üzemanyag megtakarítással rövid időn belül visszanyerjük. A tesztek tanulsága az is, hogy a nagy nevek abroncsai ellenállóbban a sérülésekkel szemben, illetve lassabban kopnak.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

3. Járt utat a járatlanért…

Kínai abroncsok: egy fékezésnél 5-10 méterrel hosszabb fékút végzetes lehet – szó szerint. A nagy gyártók évről évre komoly erőfeszítéseket tesznek annak vizsgálatára, illetve gyártásba történő átültetésébe, hogy mely keverékek, mintázatok és technológiák azok, amelyek a legjobb eredményt biztosítják. Mindezt meg lehet spórolni, lehet a „nagyokat” másolni, de ez meg fog látszani az eredményen. Ne felejtsük, a látszat csal: az abroncsok műszaki paraméterei szabad szemmel nem mérhetőek. Az abroncs nem dinnye, hogy kopogtatással válasszuk ki az igazit. Az, hogy milyen terhelést kell az autónknak elviselni, sok mindentől függ: az átvitt teljesítménytől, a vezetési stílustól, az utak állapotától. Mindezek függvényében érdemes mérlegelni a választást: annak, aki sokat autózik, esetenként nagy sebességgel, nagy teljesítményű autó volánja mögött, annak biztosan kifizetődő egy prémium vagy felső szegmensből választott abroncs szett. Annak, aki csak alkalmanként, illetve kis távolságra autózik, átlagos vagy kis teljesítményű autóval, jó választás lehet egy almárka is, amennyiben áldoz a biztonság oltárán. Annak könnyen utánanézhetünk, hogy melyik márkának ki a gazdája. A feltörekvő no-name kínai abroncsokat viszont felejtsük el, nem „csak” a minőségbeli hátrányok miatt, de a gyártási minőségbiztosítás hiánya, illetve a garancia érvényesíthetőségének esetlegessége miatt is. Elképzelhető, hogy 5-10 év múlva már valóban alternatívát jelentenek majd, de ha lehet, ne rajtunk keresztül szerezzenek tapasztalatot. A biztonság nem játék, ne ezen spóroljunk! 

Németh Gumi Kft.
Gumiabroncs kereskedelem-szervíz
Telephely: 9700 Szombathely Szent István Király u. 2
TEL:. 06-94-522-670
E-mail: info@nemethgumi.hu
Web: www.nemethgumi.hu

Szponzorált tartalmat olvastál!

Szólj hozzá!

A TISZA határon túl született politikusai nyílt levélben állnak ki a Lázár János által szlováknak nevezett Strompová Viktória és a külhoni magyarság mellett

A magyar nemzet nem születési hely kérdése, hanem közös nyelv, kultúra, sors és közös felelősség - írják.

Egy meccs után kiesett a darts vb-ről Kovács Patrik

Az egyetlen magyar induló sima 3-0-ás vereséget szenvedett.

Az intim élmények mögötti mozgatórugók

Gondolkodtál már azon, hogy valójában miért is szeretkezünk? Egy nemrégiben közölt kutatás új szempontokat hozott felszínre: arra utal, hogy az intimitáshoz kapcsolódó motivációink nagyban befolyásolják az aktus utáni elégedettséget.

Embert gázolt a vonat Győrben

A súlyos közlekedési baleset az Egressy Béni úti vasúti átjáróban történt. 

Győr környéki programok a hétvégére advent negyedik ünnepén

Élményfestés, slam poetry, karácsonyi brunch party és egy csomó program vár mindenkit a győri régióban. 

Magyar Péter: Lázár János tűnjön el a közéletből, vagy nyilvánosan kérjen bocsánatot, amiért leszlovákozta a TISZA felvidéki származású képviselőjelöltjét!

Liszt Ferenc szerinted magyar volt? Az aradi vértanúk? Mádl Ferenc elég magyar volt neked? - teszi fel a kérdést a pártelnök.

245 közadat-pert bukott el az állam az elmúlt 5 évben

Mit titkolnak az állami cégek, és leginkább: miért?

Szlovákiában akár 6 hónapos börtönbüntetés is kiszabható azokra, akik megkérdőjelezik a Beneš-dekrétumokat

Újabb lendületet vett a németek, és magyarok kollektív bűnösségét kimondó jogszabálycsomag.

Pezsgős évbúcsúztató a győri Esterházy-palotában

Ingyenes tárlatvezetéssel és koccintással zárul az év a város egyik legszebb kiállítóterében.

Rápli Róbert: A kormánynak a települések mellé kell állni, és nem sarcolni azokat

A TISZA szombathelyi képviselőjelöltje szerint a városi úthálózatokat csakis akkor lehet helyrehozni, ha helyben marad a település pénze.

3 tonna élelmiszert vont ki a forgalomból egy vadhús-feldolgozó üzemben a Nébih

A téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzések újabb eredményeit tette közzé az Agrárminisztérium.

5 millió 500 ezer forintot kért kölcsön egy vasi férfi, amit esze ágában sem volt visszaadni

Már akkor tudta, hogy nem tudja visszafizetni, mikor átvette a pénzt.

Parkolási bírságból politikai hajcihő Győrben - Borsi Róbert teli tüdőből fújja a lufit

A vizsgálóbizottság elnöke már feljelentést emleget, miközben egy 15 600 forintos ügy miatt zárt ajtók mögött zajlik a „vizsgálat”.

Jótékonysági ételfőzés lesz pénteken a Győri Városháza előtt

Lelkes civilek főznek rászorulóknak, az ételosztás délelőtt zajlik a belvárosban.

December 20-án lezárul a sárga kukák kiosztása a GYHG térségében

A vidéki településeken befejeződik az otthoni csomagolóanyag-gyűjtéshez szükséges edények átadása.

Megvannak Kolossváry Balázs utódai a Győr Plusznál

Egyszerre ketten kellenek, hogy betöltsék a volt vezérigazgató hagyta űrt.

Édeshármas: hogyan válasszunk harmadik szereplőt?

Az édeshármas lehetősége felizzíthatja a mindennapok szürkeségét, és sokak fantáziáját megmozgatja. De hogyan is döntsük el, hogy ki legyen a harmadik személy?