Milyen abroncsot válasszunk, mi az ára a biztonságnak?

ugytudjuk.hu 2020-10-26 07:43:00
Lassan közeleg a tél, így elkerülhetetlenné válik az autónk téli felkészítése. Németh Gábor, a szombathelyi Németh Gumiszerviz vezetője osztja meg gondolatait.

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része, de Németh Gábor, a Németh Gumiszerviz vezetője most nem a sablonos „Téli abroncs fontosságára” szeretné felhívni a figyelmet (valószínűleg azt mindenki ismeri) hanem inkább a Közép és Prémium kategóriás abroncsok mellett érvelne, mellyel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakemberei gondolatait, észrevételeit is megosztja a gumiabroncsok kiválasztásával kapcsolatban.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

„Az abroncsok mind egyformán néznek ki.” – mondhatná az egyszeri vásárló, de semmi sem áll távolabb a valóságtól, mint ez a kijelentés. A legtöbb abroncs tapintása, mintázata, anyaga érzetre valóban nagyon hasonló, de ne felejtsük el, ez nem szépségverseny. A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának ideális feltételeit.

Az abroncsok teljesítményét – a fékutat, a megbízhatóságot, a tartósságot – egészen apró különbségek sora határozza meg. Mindezt pedig esetenként több évtizedes kutató- és fejlesztőmunka, valamint tapasztalat teszi lehetővé.

1. A kínálat szinte áttekinthetetlenül nagy

A nagy neveket szinte mindenki ismeri. A legtöbb esetben, ha új autót vásárolunk, valamelyik nagy gyártó nagynevű termékével kapjuk készhez az autónkat. Mást ajánl a gumisunk – nyilván van tapasztalata, de az is szinte biztosra vehető, hogy jutalékot kap az általa értékesített abroncsok után. A webáruházak és a hipermarketek polcain inkább a gazdaságos megoldások sorakoznak: szinte valamennyi nagy abroncsgyártó rendelkezik úgynevezett második és harmadik (al)márkával, amelyek nem annyira ismertek, mint a klasszikus nagy nevek – nem költenek marketingre, sportszponzorációra – ám elvileg az anyavállalat szakmai tudása „benne van” az abroncsban, de a legújabb fejlesztési eredmények nyilván nem ezekben a budget abroncsokban jelennek meg. És vannak persze a távol-keleti feltörekvő nevek, amelyek mindegyike sokkal olcsóbb, mint a prémium márkák gumiabroncsai. Csábítóan olcsók, olyannyira hogy sokan rögtön ki is számoljuk, mennyi pénzük marad, ha egy kínai szettet tesznek a bevásárlókocsiba. Mi a rejtvény megoldása?

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

2. A legtöbb esetben a minőségi abroncs drágább, ám mégis kifizetődőbb

Az interneten számos tesztet találhatnak az érdeklődők, ám néhány pont közös az eredményeket böngészve: minél nagyobb az abroncsokra jutó terhelés, annál élesebben mutatkoznak az abroncsok kvalitásbeli különbségei. Néhány megfontolandó szempont: az új abroncsok tulajdonságainál elsősorban a fékutat (száraz és vizes aszfalton mérve) vizsgálják, azt viszont kevésbé, hogy mennyi „kilométer van” az abroncsban. Vagyis, lehet, hogy egy prémium abroncs magasabb egyszeri kiadást jelent, de ha a „szolgáltatását” 17 ezer kilométerrel hosszabb távon adja megbízhatóan – ami egy magyar autós esetében bő egyévi futásteljesítményt jelent – már nem biztos, hogy érdemes az olcsóbbat választani. Fontos, hogy egy jobb minőségű, drágább abronccsal kisebb lesz az autó fogyasztása. Tehát amit „többletként” kifizetünk egy prémium abroncsra, azt 100 km-ként fél vagy akár egy literes üzemanyag megtakarítással rövid időn belül visszanyerjük. A tesztek tanulsága az is, hogy a nagy nevek abroncsai ellenállóbban a sérülésekkel szemben, illetve lassabban kopnak.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

 

3. Járt utat a járatlanért…

Kínai abroncsok: egy fékezésnél 5-10 méterrel hosszabb fékút végzetes lehet – szó szerint. A nagy gyártók évről évre komoly erőfeszítéseket tesznek annak vizsgálatára, illetve gyártásba történő átültetésébe, hogy mely keverékek, mintázatok és technológiák azok, amelyek a legjobb eredményt biztosítják. Mindezt meg lehet spórolni, lehet a „nagyokat” másolni, de ez meg fog látszani az eredményen. Ne felejtsük, a látszat csal: az abroncsok műszaki paraméterei szabad szemmel nem mérhetőek. Az abroncs nem dinnye, hogy kopogtatással válasszuk ki az igazit. Az, hogy milyen terhelést kell az autónknak elviselni, sok mindentől függ: az átvitt teljesítménytől, a vezetési stílustól, az utak állapotától. Mindezek függvényében érdemes mérlegelni a választást: annak, aki sokat autózik, esetenként nagy sebességgel, nagy teljesítményű autó volánja mögött, annak biztosan kifizetődő egy prémium vagy felső szegmensből választott abroncs szett. Annak, aki csak alkalmanként, illetve kis távolságra autózik, átlagos vagy kis teljesítményű autóval, jó választás lehet egy almárka is, amennyiben áldoz a biztonság oltárán. Annak könnyen utánanézhetünk, hogy melyik márkának ki a gazdája. A feltörekvő no-name kínai abroncsokat viszont felejtsük el, nem „csak” a minőségbeli hátrányok miatt, de a gyártási minőségbiztosítás hiánya, illetve a garancia érvényesíthetőségének esetlegessége miatt is. Elképzelhető, hogy 5-10 év múlva már valóban alternatívát jelentenek majd, de ha lehet, ne rajtunk keresztül szerezzenek tapasztalatot. A biztonság nem játék, ne ezen spóroljunk! 

Németh Gumi Kft.
Gumiabroncs kereskedelem-szervíz
Telephely: 9700 Szombathely Szent István Király u. 2
TEL:. 06-94-522-670
E-mail: info@nemethgumi.hu
Web: www.nemethgumi.hu

Szponzorált tartalmat olvastál!

Szólj hozzá!

Ezerrel irtják a rágcsálókat Szombathelyen

Ügyeljen mindenki a kihelyezett méregre.

Autógumi szerelése: miért fontos a biztonságos közlekedés érdekében?

Az autógumik elhanyagolhatatlan szerepet játszanak a járművek stabilitásában és biztonságában, hiszen ők biztosítják az egyetlen érintkezési pontot az út és az autó között.

Fiatalkorúak raboltak ki kiskorúakat Szombathely belvárosában

A megfélemlített kiskorúak 5 ezer és 9 ezer forint közötti összegeket, illetve mobiltelefont adtak át a két vádlottnak.

“Lehet, hogy még látod éppen, ahogyan a gépem egy felhőn száll!”

Öt évre titkosítják Orbán Viktor külföldi útjait, a közpénzes utazások sem lesznek nyilvánosak. 

435. az ETO FC Győr a labdarúgó klubcsapatok világranglistáján

Szép teljesítmény ez, ha azt nézzük, hogy 2 éve még az NB II.-ben játszott a csapat.

Fegyelmi eljárást indított a Magyar Kézilabda Szövetség a Győr-Fradi meccsen kifeszített molinó miatt

A Ferencváros szurkolói azt írták a drapira, hogy minden győrit gyűlölnek.

Hogyan törd fel a területvédekezés gyenge pontjait?

Gondolkodtál már azon, mi történik, amikor egy focimeccsen a védekezés során az ellenfél megtalálja a réseket? Nos, a területvédekezésnek is megvannak a gyenge pontjai, amiket az ellenfelek kiaknázhatnak.

“Felmondtam, mert nem bírtam a nyomást, hogy egymást kell megfigyelnünk a munkahelyen.”

Egy volt celldömölki gyámügyi ügyintéző mesélt Magyar Péternek, hogy milyen a rendszer belülről.

18 %-kal vezet a Tisza a Fidesz előtt - állítja a 21 Kutatóközpont

Ez az intézet volt az egyetlen, amelyik pontosan eltalálta az EP-választások végeredményét is. 

Az önkormányzati bérlakásban élők is felvehetik az Otthon Start hitelt Győrben - írta Pintér Bence

A polgármester javaslatát a Fidesz frakció is támogatta, így a lakásbérlők előtt is megnyílt a lehetőség a saját otthonra.

Közös megegyezéssel távozik Teo Hojč, az Egis Körmend vezetőedzője

A csapatot megbízottként Kocsis Tamás másodedző készíti fel a következő meccsre.

Hogyan találd meg a digitális egyensúlyt a hangoskönyvek segítségével?

Szerinted elég időt töltünk a természetben ahhoz képest, amennyi időt a telefonunk képernyőjénél ragadva töltünk el?

Szombathely díszpolgárává választották Gráczer Györgyöt

Így tiszteleg a város a Falco kosárlabda csapatát naggyá tevő ügyvezető előtt.

„A Fidesz nem a háborútól fél. A Fidesz a magyar emberektől fél.” – Tordai Bence szerint rendeleti kormányzással akarják átmenteni a hatalmat

A veszélyhelyzeti jogrend újabb meghosszabbításával a kormánypárt egy választási vereség után is megőrizheti a kontrollt. 

Nemény András: Több forrást és több jogkört az önkormányzatoknak!

A szolidaritási adó csökkentésére, esetleges végképp eltörlésére, és a helyi tömegközeledés központi költségvetésből való támogatására irányuló lobbiba kezdett 10 másik városvezetővel együtt a szombathelyi polgármester.