Ha azt mondom, létezik olyan szakma a világon, ami a legbefolyásolhatóbb és ellentmondásosabb módon képes megváltoztatni emberek millióinak viselkedését, gondolkodásmódját és vásárlási szokásait, akkor valószínűleg mindenkinek ugyanaz az angolszász eredetű szó jut eszébe.
A 2020-as Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál egyik legnagyobb visszhangot kiváltó filmje letaglózó, rendkívül őszinte és aktuális pillanatkép az influenszerek világáról, amit egy premier előtti vetítésen volt alkalmunk megtekinteni.
SWEAT dir. Magnus von Horn - International Trailer (Cannes selection 2020)
Sylwia látszólag tökéletes életet él, a közösségi média elismert sztárja, emellett az ország legnépszerűbb fitneszedzője. Fiatal, gyönyörű, ám 600.000 követője ellenére rendkívül magányos. Egyedül él egy hatalmas luxuslakásban, nincsenek barátai, minden idejét az edzőteremnek, az online térnek, vagy a kutyájának szenteli. Végső elkeseredettségében egy őszinte, érzelmekkel túlfűtött videóban számol be rajongóinak élete legnagyobb hiányosságairól, ezzel azonban elindul egy háromnapos tortúra, melynek során betekintést nyerhetünk a csillogás alatt lapuló sötétségbe.
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy ebben a filmben nem igazán találkozunk szerethető karakterekkel. A főszereplő Magdalena Kolesnik valóban hiteles és remek alakítást nyújt, ám felszínes (vagy éppen nem létező) kapcsolatai és természetesnek tűnő naivitása ellenére (vagy éppen miatt) inkább szánalmat érzünk iránta, mintsem valódi szimpátiát. Az egyetlen valamirevaló köteléke az édesanyjához fűződik, ám ő sem képes megérteni lánya problémáit, sőt egyenesen hűvös távolságtartással fogadja Sylwia szeretetéhségét, amire csak rátesz még egy lapáttal az anya friss párkapcsolata – 60 éves kora ellenére képes párt találni magának, Sylwia pedig ettől csak még távolabb kerül a saját magának elképzelt idillikus családképtől.
A már-már irreális magányérzethez társul egy jó adag kihasználtság- és feleslegesség-érzet: ne legyenek illúzióink, a Sylwiát körülvevő férfiak vagy testi vágyaikat akarják kiélni, vagy mindent alárendelnek a pozitív PR és marketing érdekében. Ezzel viszont Sylwia is tökéletesen tisztában van: az egyik jelenetben például szögegyenesen kijelenti, ha úgy döntene, hogy egy napon törölné az Instagram-oldalát, senkinek sem hiányozna. Mégis arra vágyik, amint egy interjúban kifejtette, hogy gyengének és elesettnek mutatkozzon, hogy végre önmagáért ismerjék és fogadják el, ne pedig a virtuális tér fals üzenetei alapján ítélkezzenek róla.
Mindent összevetve roppant tanulságos filmélménnyel gazdagodtunk. Ugyan nem ez az első alkotás, ami az online világ hátulütőivel foglalkozik, ám olyan hatásosan mutatja be a depresszióba és kilátástalanságba hajló egyedüllét állapotát, hogy jó néhány jelenetet biztosan nem fogunk egyhamar elfelejteni.
A Sweat várható bemutatója 2021 januárjában lesz, mindenképp érdemes figyelni a hivatalos premierdátumot.
A filmet a X. Mozinet Filmnapok keretében láthattuk!
Fotó: Natalia Łączyńska/Lava Films