Felújítás helyett inkább lezárta az Arany-patak hídját a szombathelyi városvezetés

ugytudjuk.hu 2018-09-07 15:27:00
Most több ezer ember napi közlekedését lehetetleníti el az intézkedés.

Több évtizede ismert probléma a városban az Arany-patakon átívelő híd ügye. A városvezetők 1965-ben egy rekreációs övezethez illő, egysávos, faszerkezetű hidat helyeztek el a Csónakázó-tó melletti területre. A környéket azóta beépítették, a forgalom nőtt, de a híd maradt. Most több ezer ember napi közlekedését lehetetleníti el az intézkedés, hogy az autós forgalom elől lezárja hídat a városvezetés.

Tájékoztatjuk a Tisztelt Lakosságot, hogy a Liget utcai Arany-patak híd, annak leromlott állapota miatt 2018. szeptember 6-tól a gépjármű forgalom elől lezárásra kerül – így kezdi a szombathelyi önkormányzat a közleményét.

A hidat 1965-ben építették, az egyébként egészen aprónak számító Arany-patakon segítette eddig a közúti közlekedést. Az elmúlt évtizedeken kezdett beépülni a híd térsége. A Kárpáti Kelemen utca, az Oladi Domb és a Oladi Plató is egyre több családi háznak adott helyet.

A hidat az itt lakók és az agglomerációban élők is használták. Ezen áthajtva ugyanis a belvárosba vezető útvonalak is elérhetőek voltak. Az környék lakói pedig ezen a hídon tudták megközelíteni a szomszédos lakótelepet, ahol élelmiszerboltot, gyógyszertárt, fodrászt és egyéb szolgáltatásokat el tudtak érni.

A híd nem ekkora terhelésre lett kitalálva, szinte minden évben le kellett zárni felújítás miatt hosszabb, rövidebb időre.

Egy hete aztán maga a polgármester, Puskás Tivadar jelentette be, hogy az autóforgalom elől végleg lezárják. Ezt azzal indokolta a szintén jelenlévő városi főépítész, Lakézy Gábor, hogy a híd szerkezete is károsodott az évek során, így nem lenne elég csupán a járófelületet javítani.

Bár a helyszínen lévő újságíróknak bőven lett volna kérdése a végleges lezárással kapcsolatban, a városháza sajtósa ellentmondást nem tűrően közölte, kérdezni nem lehet, a kapott sajtóanyagból lehet majd dolgozni.

A híd ügye már jó ideje húzódik. Már a korábbi, két ciklussal ezelőtti,  szocialista városvezetés tervezte, hogy a mostani fahíd csak gyalogos és kerékpáros közlekedést bonyolít majd, néhány méterrel odébb pedig kétsávos hidat építenek az autóknak.

A dozmati víztározó építésének csúszása miatt azonban ez a projekt is váratott magára. Az Arany-patak szintje ugyanis nagyobb esőzésekkor megemelkedik, így félő volt, hogy az új hidat sem lehetne ilyenkor zavartalanul használni. Legalábbis a városvezetés jó ideig ezt mantrázta. Aztán a vízügyi igazgatóság egy tavalyi, sajtónak küldött válaszából az derült ki, hogy ha híd épül, akkor ők csupán azt határozzák meg, hogy mekkora távolság legyen a híd pillérei között, ezzel biztosítva szabad folyást a pataknak, de tőlök aztán ott és akkora híd épülhet, amilyent csak akarnak.

Tavaly tartottak lakossági fórumot az ügyben. A környéken a város polgárainak krémje él. Orvosok, ügyvédek, befolyásos vállalkozók. Nem csoda hát, hogy szervezetten és érdekeiket erősen képviselve tudtak fellépni a városvezetők azon ötlete ellen, hogy a régi híd lezárásával, és az új megnyitásával a forgalmat a családi házas övezetre terelnék. 

Ezzel pedig 4000 autóra nőtt volna a helyi elit által kedvelt Kárpáti Kelemen utca napi forgalma, a korábbi 1800-hoz képest.

Az itteni forgalmi helyzet nem egyszerű. Az Arany-patak hídról a legtöbb autós a Liget utca felé hajtott. Ez az a terület, ahol Szombathely Csónakázó-tava található, és a város strandja, télen pedig a műjégpályája is itt üzemel. A területre pár évvel ezelőtt a városvezetés még egy hotelt is tervezett. Ezek összességének pedig alig ha kedvez a nagy átmenő forgalom.

 

A lakossági fórumon ismertetett tervekben ezért szerepelhetett, hogy a forgalom elől ezt az utat lezárnák, az autók pedig csak a Kárpáti Kelemen utca felé haladhatnának. Már akkor sem értette senki, hogy az új híd megépítésével miért kellene a forgalomtól elzárni a helyben csótónak nevezett csónakázótó felé vezető utat. Ez az opciót az eredeti terv zátonyra futása után sem forszírozta a városvezetés.

Ennek egyébként más oka is lehet. A fahíd mellett már állnak a falai az Arany-patak mellé épülő luxus lakásoknak. A társasháznak szinte még az alapjai sem voltak kiásva, máris perbe fogták az építőt a szomszédos üzletközpont kereskedői, akik attól tartottak, hogy a ház megépítésével ellehetetlenítik a környék üzleteit. Aggodalmuk az volt, hogy a beköltöző puccos népek előbb-utóbb fellépnének a zajjal és forgalommal járó kereskedelmi tevékenység ellen.

Most sok környéken lakó azt állítja, hogy a luxuslakásokat építő vállalkozó befolyása kellett ahhoz, hogy a városvezetés megszüntesse a nagy zajjal járó forgalmat a fahídon. És szintén ez lehetett az oka annak, hogy a korábbi tervekben nem akarták erre terelni az esetleges új híd forgalmát.

A szombathelyi városvezetés egyébként indokként azt mondta, hogy szeretnének a Csónakázó-tónál, a Liget utcában és környékén egy pihenő övezetet kialakítani, ahol szabadon sétálgathatnának a feltöltődésre vágyók, ezért tiltanák ki innen az autókat. Csakhogy a Liget utcában mindkét oldalon járda van. Sőt, a tó felőli oldalon szintkülönbséggel alakították ki a sétányt a tó mellett, így a gyalogosoknak semmi sem zavarja a közlekedését. 

Szólj hozzá!

Bebes István, körmendi polgármester feljelentést tesz, mert közadatokat jelentetett meg az Ugytudjuk.hu

A város első embere szerint üzleti titok egy közpénzből felújított, nemzeti vagyonnak minősülő épület üzemeltetésére tett pályázati ajánlat.

MÁV: Szombattól folytatódik a tavaszi utómunkálat a győri fővonalon

A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás második fázisa érinti az S10-es, S12-es és G10-es járatokat, a szombathelyi Savaria IC-ket és a soproni InterCityket.

„Rohadjon meg minden kék!” – 80 nap elzárás jár a szombathelyi rendőr fenyegetéséért

Bíróságról börtönbe szállítás közben fenyegetőzött a rab.

A szentiváni civil jelölt Pintér Bence polgármesterjelöltségét támogatja

Pintér Bence egyesülete pedig úgy támogatja dr. Balog-Farkas Renátát, hogy nem indulnak el a szentiváni körzetben.

Kapott-e fizetést Jagodits Zsuzsa?

A szombathelyi Fidesz képviselőjelöltje annak a Haladásnak a kommunikációs vezetője, ahol hónapok óta nem volt fizetés. A városi közgyűlésben megint téma volt a foci.

Ököllel mellkason ütötte volt párját a szombathelyi férfi

A nő nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.

Szakadozik a felhőzet csütörtökön, de lehet zápor

A legmagasabb nappali hőmérséklet 10 és 17 fok között valószínű.

Mire számíthat a cserbenhagyó ittas vezető?

Magyarországon a KRESZ egyértelműen tiltja a járművezetők számára az alkohol fogyasztását, illetve a járművezetést ilyen esetekben.

Elküldték Kuznyecovot az ETO-ból

Két hónapig volt vezetődedző.

Péntektől teljesen lezárják a szombathelyi Rumi utat

A Szőlős utca és a "mozaikos" kereszteződés között fognak aszfaltozni.

Nyomoz a rendőrség a csepregi önkormányzat körül

Ismeretlen tettes ellen sikkasztás vétsége miatt tettek feljelentést.

Első körben nem kapott licencet a Haladás

A zöld-fehérek április 25–től május 3-ig pótolhatják a hiányzó dokumentumokat, és bizonyíthatják a Klublicenc Szabályzatnak való megfelelésüket.

Három új gyalogátkelőhelyet terveztetnek meg Szombathelyre

Az elképzelés szerint a Markusovszky kórházzal szemben, a Dolgozók útján és a Körmendi úton is egy-egy új zebra létesül hamarosan.

LMP: minél több zöld képviselőre van szükség az EP-ben

Akik aláírásukkal az LMP-t támogatják, egyúttal nemet mondanak az akkumulátor-gyártásra - jelentette ki Tetlák Örs, az ellenzéki párt országos elnökségi tagja kedden Budapesten.

Rács mögött a győri "pikó báró"

55 éves kábítószerdílert fogtak el a Győr-Moson-Sopron vármegyei nyomozók.

Szózene est Pajor Tamással és Varga Bencével (Zaporozsec)

Április 25-én 19 órától a szombathelyi Weöres Sándor Színház Márkus Emília termében.