Eddig leginkább a radar alatt futott, most konkrét politikai üggyé kezd válni a Jobbik közleménye után a bácsai bicikliút ügye, amivel párszor már foglalkoztunk itt az Ugytudjuk.hun.
A nemrég újjáalakult győri Jobbik ugyanis közleményt adott ki, amelyben azt követelik, hogy épüljön meg már végre a bácsai bicikliút, és ennek kapcsán felteszik a kérdést: ha 2017-ben már volt róla pályázat, és azon nyert is valaki, akkor mégis miért nem épült egy méter sem az útból?
„A Jobbik győri szervezete azonnali válaszokat követel Dézsi Csaba polgármestertől, emellett követeljük, hogy ne játszanak tovább a győriek adóforintjaival és ne kockáztassák a győriek biztonságát!” – áll a közleményben.
A helyzet bonyolult
A bácsai bicikliút építése valóban nem egyszerű történet, hiszen pár éve egyszerre volt meg rá a pénz és a nyomvonalterv is, ma meg csak az utóbbi van meg, de abból rögtön kettő is. Szóval felhívtuk a terület képviselőjét, Bárány Istvánt (független), hogy okosítson ki minket.
Szükség mindenképpen lenne az útra, hiszen a Kalapács utcától pompásan be lehet kerekezni a városba, onnantól viszont vagy a megnövekedett forgalmú Bácsai út szélén kell kóricálni, vagy – ahogy azt többen teszik, a bicikliút végénél bekanyarodni a Kalapács utcán Kisbácsára, és a másik hídon keresztülhajtva megérkezni Bácsára.
A Bárka utca vége és a Fenyőszer utca eleje közötti szakasz azonban több szempontból problémás. A bicikliút jelenleg a Kisbácsa felőli oldalra fut be két sávval, majd Bácsa felé menő sávja át van vezetve szabályosan az úttesten a túloldalra a Kalapács utcánál, és itt véget ér. Itt jön a problémás szakasz – erre visszatérünk –, de az biztos, hogy a töltésen nem lehet átvezetni az utat, ezért az a töltés mellett, a kisbácsai oldalon fog haladni (a másik oldal természetvédelmi terület).
47.7190287,17.6536738
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
Két opció van arra, hogy a Kalapács utca és a töltés között hogy haladjon az út: vagy a legelők felőli oldalon halad az út a töltésig, vagy a Kisbácsa felőli oldalon. Bárány István szerint egyik sem optimális, ugyanakkor mindkettőre van most már elfogadott terv. A legelők felőli oldal hátránya, hogy azt ugye vissza kell vezetni még egyszer ahhoz, hogy a ötöltés másik oldalán menjen tovább az út; a másik oldalon viszont rendezési tervet kell módosítani, és magánkézben telkek egy kis részét kell megvásárolni, hogy megépülhessen az út.
Jelenleg erre az utóbbira született meg a terv, de Bárány István inkább azt támogatja, hogy az előbbi verzió készüljön el úgy, hogy a töltésen a buszmegállónál legyen egy nyomógombós közlekedési lámpa, mivel az jóval gyorsabban megoldható, mint a rendezési terv átírása és a telkek kisajátítása, és annál nem is drágább.
A városvezetés mindeközben arra hivatkozik, hogy a kétszeri átvezetés az úton nem biztonságos, de a képviselő azt mondja, hogy egy lámpás átkelő biztonságos lenne.
Pénz meg most pont nincs
Abból a szempontból egyelőre filozófiai a vita – és ezt helyesen regisztrálta a győri Jobbik –, hogy a pénz nincs meg az építésre. Ugyanis a projekt eredetielg részevolt a munkaerő-mobilitásra nyújtott támogatási csomagban megújuló illetve kiépülő bicikliutaknak, de a költségvetés – ahogy az lenni szokott – megszaladt mindegyik projekt esetében. Így a város inkább többnyire azokat a projekteket támogatta, amelyek az Ipari park irányába könnyítik meg a kerékpáros eljutást (Tatai út, Régi Szentiváni út, Kodály Zoltán út, Reptéri út).
A bácsai bicikliútnak tehát most már két kész terve is van. Vita van arról, hogy melyik útvonal a legjobb, és ha ez eldől, még forrást is kell hozzá találni. Bárány István azt mondta a telefonba, hogy hamarosan bemegy megtekinteni a második tervet, és dűlőre jutni a várossal azzal kapcsolatban, hogy mi legyen a következő lépés.