Két hete Csepregen egy nagyon klassz autós pikniket szervezett a 3P Garage csapata, ami egyébként már a sokadik retroautós találkozójuk volt az elmúlt években. De kik is ők a mindennapokban, mikor kezdték az autózást, és merre tartanak éppen? Busa Szilárddal és testvérével, Gergővel beszélgettünk autókról, élményekről, tervekről.
Először Szilárdot kérdezném, mikor került benzin a véretekbe?
Én 13 évesen tettem szert az első Simsonomra. Szombathelyről Felsőcsatárra vittük haza, a februári mínusz pár fokban. Anyámék onnantól tudták, hogy hülye vagyok, én pedig innentől éreztem ezt.
Az első autóm az 2011-ben lett meg, egy 100-as Skoda. Onnantól pedig teljes fejetlenség van. Most már 10 feletti a flotta.
És ezek mind működnek, mindnek van rendszáma?
Ebből fele donor és alkatrész, csak a másik fele projekt. Ami papíros és műszakis, az 4 vagy 5 lehet.
Most is bepiszkált az élet egy donor vásárlást. Nem akartam, de lett még egy Wartburgom. Ilyen előfordul ezekben a körökben.
Fel tudod sorolni, milyen autókat vettél életed során?
Esélytelen. Darabra nagyjából össze lehetne számolni, de ez is 30-as 40-es nagyságrend. De ezekkel sosem nepperkedtem, mindig magamnak lettek volna ezek a kocsik, csak hát nem mindig jött ki így végül.
Valamelyik jó ötletnek tűnt, aztán mégsem volt az. Ilyen például a Merci lakóautó.
Én imádtam, örültem; csak az egyik találkozón úgy beázott, hogy nem is tudtuk kármenteni. Azért a váratlan hideg miatt ott és akkor életeket mentett. Pedig őt is egy váratlan cserekor szereztem. Az öcsém vett magának egy autót, ez meg ott volt a kert végében, és elcseréltem egy Omegára.
Mi alapján vásárolsz autót, van valami koncepció?
Nálam ez általában úgy van, hogy jó ötletnek tűnt.
Nekem így volt Trabantom is, 7500 Ft-ért. Aztán lett még négy. De sosem volt olyan Trabantom, amivel mentem is. A Trabant például tényleg jó ötletnek tűnt, elhittem azt, hogy összekalapáljuk hirtelen, aztán majd drágán eladjuk, de persze ez nem így működik.
Te is szoktál nézni olyan műsorokat, ahol autókat újítanak fel, például a Wheeler Dealers?
Nagyon ritkán, mert én az időmben pont ilyesmiket csinálok. Azoknak a műsoroknak úgysem hiszünk.
Volt azért olyan jó vételed, amin később keresni tudtál?
Nem, mert a jó vételek még megvannak. Ilyen volt ez a piros Wartburg is. Szerencsére nem volt vele sok munka, és nem túl rossz.
Na, erről például mit lehet tudni?
Van rajta műszaki. Amúgy ez egy érdekes sztori. Korábban is volt Wartburgom, kettő is, mert csomagban vettem meg őket. Mert, miért ne. Szóval az előzőnek megfőztem a motorját, elfáradt, a rozsda is megette. Aztán egyik ismerősöm keresett meg, hogy a barátnőjének a nagybátyjának van egy Wartburgja, érdekel-e engem.
Élből azt mondtam, hogy nem, mert van már elég sz*rom.
Aztán úgy volt, hogy jó, azért megnézzük. Egy barátomat, Krisztiánt vittem magammal, hogy ő legyen a lelkiismeretem, és rúgjon tökön, ha vennék még egy sz*rt. Kinyílott a garázsajtó, és megláttuk a kocsit, ami 9 éve volt magára hagyva. Fél centi por állt rajta. Kigurítottuk a garázs elé, de amúgy kívülről semmi baja nem volt. Mondtak rá egy korrekt árat, szóval a régit gyorsan eladtam, így volt pénz megvenni ezt. Aztán volt nálam is másfél év pihenése, mielőtt elkezdtem volna foglalkozni vele. A motor menthetetlen volt, de tettem bele egy másikat.
Összeraktuk, hogy legyen mivel szürögetni a városban. Két és fél hét alatt mentem most vele 1500 km-t, két kondit kellett cserélni benne. Az autó amúgy 1980-as, szöggyári.
A hasmagasság is csak azért fura, mert össze vannak ereszkedve a rugók, dinnyéztek vele, tudod…
Kormányváltós, kétütemű. Nagyon jó.
A jövőben van valami autó, amire nagyon vágysz?
Azt még nem érem fel, mert egy 96-os Quattroportét akarok, egyszer egy V8 Evoluzione-t. Csak az a baj, azt ahogy érném fel, annyira drágul
Gergő, és neked mi a történeted?
Autós téren nekem túl nagy múltam nincsen, így sasra 5 év, mióta megvan a jogsim.
Szilárdtól loptál már el kocsit?
Nem. Igazából a Simsonját vittem el korábban. Az is csak utólag derült ki.
Autóknál faterom miatt így a Kadett, és az Opelok maradtak meg. Ez volt az első autó a családban. Szerelés terén sokáig el voltam maradva, mert 16 éves koromig nem nagyon érdekelt az egész.
Akkor mi fordított át?
Egyszerűen mindenhol ezt láttam magam körül. Tesóm, mikor megvette a 100-as Skodát, és azt csinálták éjszaka, meg hajnalig, aztán tényleg nekiállt működni, akkor láttam, hogy ezt így is lehet. Aztán szép lassan magával vitt ez a hülyeség.
Neked van több autó a neveden?
Hát, számszerint a nevemen csak egy.
Újrázok, van több autó, amit magadénak gondolsz?
Ja, hát igen, olyan is van, hogy még nincs átírva, vagy nem az én nevemen van, de attól még igen, az enyém. E Kadettből van 3 darab, C Kadettből 2, meg 2 darab A Vectra.
Egyet nem lehet szinte semmiből sem szerezni, mert minden ilyen autóhoz kell alkatrész, és sokkal olcsóbb megvenni egy komplett másik autót, mint egyesével vadászni az alkatrészeket.
Egyedül az E Kadettnél lesz az, hogy 2-ből is rendes autó lesz majd egyszer. Ugye ez úgy működik, hogy van egy autó, aminek jó a motorja, de menthetetlen a karosszériája. Ahhoz akkor keresel egy olyant, ahol jó a bódé, de rossz a futómű stb. És előbb utóbb összeáll.
Ez a sok donorautó, amit elsoroltatok, ezek hol vannak szétszórva helyileg?
Jelenleg mind egy helyen vannak. Most szűntek meg a tárolási lehetőségek, szóval össze kellett szedni őket egy helyre. A legtöbb autó gurul legalább, szóval kellett egy tréler, meg pár ember, és megoldottuk.
Volt-e olyan élményetek, hogy egy rendőr szerintetek nem teljesen jogosan, vagy bosszantási szándékkal vett ki a forgalomból?
Szilárd: Őszintén, szerintem ilyen még nem. Volt már módosított autóm, amivel megállítottak, de indokolatlan b*sztatás nem volt részemről. Nincsenek ezek annyira faragva, hogy baj legyen.
Ez csak egy autószeretet, nem bűncselekmény.
Gergő: a család azon szokott röhögni, hogy engem folyton megállítanak a rendőrök, akár hetente is, és attól függetlenül, milyen autóval vagyok. Céltudatosan csak kétszer állítottak meg ezzel a Kadettel, de inkább csak megnézni akarták a kocsit.
Szilárd: Inkább az a probléma, hogy még mindig az előző évezredben írt Köhém rendelet alapján kell ellenőrizni az autókat. Nincsenek logikus módosítások. Az átalakításokat legálisan végigvinni, lepapírozni egy fél élet, meg kifizetni sem lehet.
Gergő: A nyugati országokhoz képest itthon sokkal szűkebbek a lehetőségek. Én azt mondom, lehet azért autót építeni, úgy, hogy jól is nézzen ki, és használható is legyen.
A legnagyobb titok, hogy nem kell hülyének lenni az utakon.
Mit jelent a 3P Garage név, ami alatt találkozókat is szerveztetek?
Szilárd: Ezt már sokan kérdezték, de még nem jött el az ideje, hogy eláruljam. Amúgy ez egy olyan név lett, amire felfigyelnek az emberek, és ugyanúgy rákérdeznek, mint te.
Amúgy ez nem egy szervezet, csak egy társaság. Kicsit videóztunk, kicsit tartalmat gyártottunk a netre is belőle. Aztán közben az élet többeket is elsodort, de mindenkinek vannak régi göncei, szóval az autó szeretete megmaradt. Most azért kicsit mindenki inkább mást csinál, de úgy tűnik, az autós grill partik, kemping találkozók továbbra is maradnak.