A győri önkormányzat egyértelmű kiállást tanúsít a munkavállalók mellett, és folyamatos kapcsolatban áll a város legnagyobb munkaadójával, az Audi Hungaria Zrt-vel. Pintér Bence (TSZV-LMP-Momentum) polgármester szerint ugyan a város nem véleményezi egy magáncég belső, munkaszervezéssel kapcsolatos döntéseit, az Audi dolgozóit érintő változások nyilvánvalóan kihatnak egész Győrre, így a város működésére is. Éppen ezért a városvezetés, ahogy a 2025-ös költségvetés tárgyalásakor, úgy majd a 2026-os tervezésnél is azt az álláspontot képviseli, hogy bizonytalan időkre kell felkészülni, ezért minden forint helyét meg kell fontolni, nincs helye felesleges kiadásoknak.
A globális gazdasági helyzetben komoly nyomást jelent az európai autóiparra az Egyesült Államokkal fennálló kereskedelmi konfliktus. 2025 tavaszán Washington 25 százalékos vámot vetett ki az európai autókra, amelyet később ugyan 15 százalékra mérsékeltek, de a végrehajtás módja és a jövőbeli kereskedelmi feltételek továbbra is bizonytalanok. Ez a versenyképességet, a profitabilitást és a hosszú távú stabil piaci pozíciót egyaránt fenyegeti, különösen az amerikai exportban érdekelt gyártóknál.
Az Audi Hungaria Győr gazdasági gerincoszlopa, a városban készülnek a világ számos piacára szánt motorok és járművek, évente több mint százezer autó gördül le a gyártósorokról. Ez nemcsak termelési kapacitásban, hanem a foglalkoztatásban, az egyetemi együttműködésekben és a technológiai beruházásokban is kulcsszerepet jelent. Minden külső piaci sokk – így a vámok bevezetése is – közvetlen hatással van a győri munkahelyekre.
Augusztus 6-án a városvezetés találkozott az Audi Hungaria Független Szakszervezetének képviselőivel – köztük Zsidi Dávid elnökkel, Fekete Róbert gazdasági, Csalogány György motorgyári és Ruff Péter járműgyári elnökhelyettessel –, hogy áttekintsék a győri dolgozók helyzetét, az autóipar átalakulásának irányait és a vállalat belső transzformációját. Szóba került az is, miként kapcsolódhat be az ország legnagyobb vállalati szakszervezete a győri érdekképviseleti rendszerbe.
A 15 százalékos vám-szankció nemcsak a gyártási költségeket emeli, hanem a tengerentúli exportot is megnehezíti, ezáltal a győri termelés volumenére és a munkahelyek biztonságára is árnyékot vethet. A városvezetés ezért hangsúlyozta, hogy a költségvetési fegyelem és az előrelátó gazdálkodás nem csupán pénzügyi kérdés, hanem közvetett munkahely-védelmi eszköz is.
A győri modell lényege, hogy a város és a legnagyobb munkaadó nem különálló szereplők, hanem egymásra utalt partnerek, akik közösen keresnek megoldást a globális autóiparban zajló átalakulásokra, és együtt készülnek fel a jövő bizonytalanságaira.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |