Férfiakat megszégyenítő kiállással vezeti hónapról hónapra a szombathelyi közgyűlés Gazdasági és Jogi Bizottságát Bokányi Adrienn (Éljen Szombathely!). A bizottsági elnöki feladatai mellett a Stromfeld és környékének képviselői teendőit, és összetett tanácsnoki munkáját is ellátja.
A politikussal egy hosszabb beszélgetésre ültünk le városházi irodájában. Szóba kerül:
- A Vas01-es egyéni képviselői mandátum egy ózdi politikushoz került.
- A képviselő MSZP-ből való kilépése.
- Városfejlesztés, és szenzorok.
- A Thököly utca és a 11-es Huszár út felújítása.
- Zöldítés.
- Kutyák.
- A Stromfeld focipályájának labdafogó hálója.
Egy friss közéleti fejleménnyel nyitnék. Csuszda Gábor, Ózd fideszes parlamenti képviselőjelölti cím fő várományosa kapta meg egy évre a Vas01-es parlamenti mandátumot. Vagyis egy ózdi politikus hivatott a szombathelyiek képviseletére az országgyűlésben.
Egyik oldalról ez egy kellemetlen helyzet, aminek a szombathelyiek a vesztesei. A másik oldalról viszont mi itt helyben továbbra is meg fogunk tenni mindent, hogy az érdekeiket képviseljük. Eddig is volt rá lehetőségünk, hogy a kormányzati szereplőkkel közvetlenül egyeztessünk, akár államtitkári, akár miniszteri szinten. Ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor az elmúlt években sem tapasztaltuk azt, hogy Hende Csaba személyében lenne országgyűlési képviselője ennek a választókerületek. Ilyen szempontból sok minden nem változott.
Akkor tulajdonképpen egy városvezetés, vagy akkor konkrétan a szombathelyi városvezetés, a parlamenti képviselő nélkül is talál utat a kormányhoz?
Tapasztalataink szerint igen. Valamint jelenleg, Vámos Zoltán megyei főispánhoz tudunk fordulni hasonló egyeztetések kapcsán. Ilyen szempontból minket, illetve a választókat nem fogja hátrány érni. Attól függetlenül ezt egy furcsa szituációnak tartom, amiből úgy tűnik, mintha most a kormányzat számára nem lennének fontosak a szombathelyiek, és a térségében élő választók.
Maradjunk az országos politikánál. Nagyjából két hónapja jelentette be számos szombathelyi városvezető, többek között Ön is, hogy kilépnek a pártjukból. Ön az MSZP-t hagyta ott.
Itt helyben igazából már nem volt jelentősége, hogy melyik országos párthoz tartozunk, régóta érett már a döntés. Sok találgatást kaptunk, hogy a Tisza Párt miatt, vagy Magyar Péter látogatása miatt időzítettük-e az időpontot úgy, ahogy. De semmi ilyesmiről nincs szó. Mi már hosszú hónapok óta beszélgettünk erről, az már csak egy végső adminisztratív kérdés volt, mikorra tűzzük ki azt az időpontot, amikor mindenki a saját pártszervezetéből kilép.
2019-ben, ugyan még a pártok támogatásával, de már az Éljen Szombathely! színeiben nyertük meg a választást, tavaly pedig már a pártok nélkül. Mára az egyesület brandjével forrt egybe a nevünk. Mindvégig városi ügyek mentén politizáltunk, és csak és kizárólag várospolitikát folytattunk. Amennyire csak lehetett, próbáltuk magunkat az országos politikától távol tartani.
Egy picit megfordítanám a kérdést. Szombathely minden ellenzéki pártnak egy bástyája. Mit szólt, mondjuk az Ön esetében az MSZP, hogy kilépett a pártból?
Egészen biztosan nem érintette őket kifejezetten jól, de volt annyira jó kapcsolatunk a pártok vezetőivel, hogy ezt meg tudtuk beszélni normálisan. Nem Szombathely volt az egyetlen olyan város, ahol a választók igenis értékelték, hogy az önkormányzati képviselők csak és kizárólag a városra fókuszálnak.
Menjünk egy kisebb egység, a város, vagyis Szombathely felé. Valamikor 2020 környékén volt egy sajtótájékoztatója, ahol arról beszélt, hogy egy egészségügyi kutatóközpont a város nagy projektje. Egy kitörési pont, ami komoly kutatás-fejlesztési munkában gondolkodik. Önnek nem kell sorolnom, de azért az olvasók kedvéért megteszem: covid, energia válság, és nem utolsó sorban befagyasztott eu-s pénzek. Hol tart most ez a projekt?
Az a sajtótájékoztató, ha jól emlékszem, 2021. szeptemberében volt, a 7 szervezet által aláírt Szombathely2030 együttműködést akkor jelentettük be. Most félidőnél járunk, ugyanis 2020-ban kezdtük el a ‘30-ig szóló programot. Így tehát 2025-ben egy félidei felülvizsgálatot tartunk, hogy mi az, ami megvalósult, mi az, ami aktuális még az eredeti koncepcióból, és mik azok az eredeti elemek, amelyek akár pont az Ön által említett nehézségek miatt újrahangolást igényelnek. Az egészségipar továbbra is megmaradt egyik fő irányként.
Hogy milyen mértéket ért el ez a munka, azt jól mutatja, hogy ahogy említettem, eredetileg 7 szervezet írta alá az együttműködést, jelenleg pedig 29 szervezet dolgozik együtt. Még a nyári szünet előtt véglegesítjük, hogy mi az a nagyjából 130 projektelem, amiből a végleges dokumentum össze fog állni.
A Szombathely2030 fejlesztési csomagban 5 különböző fejlesztési terület van. Azt vizsgáljuk, hogy a területekhez kapcsolódó projektek mekkora összegből valósíthatóak meg, azok milyen eszközigénnyel bírnak, milyen éves üzemeltetési költséget követelnek meg. Persze az is egy kérdés, hogy ezekhez milyen forrásokat tudunk kapcsolni.
Ennek a része lesz egy szeptember 8. nagy, testvérvárosi konferencia, egy olyan találkozó, amelyre reményeim szerint Tüttő Kata, a Régiók Európai Bizottságának elnöke is el tud majd jönni. Itt arról tudunk majd egyeztetni, hogy miben tudunk együttműködni testvérvárosainkkal, külföldi partnereinkkel ezeken a területeken.
Mik a konkrétumok?
Az őszi közgyűlés szerintem már részletesen fogja tárgyalni az anyagokat. De elöljáróban tudok már mondani annyit, hogy vannak olyan elemek, amelyek kifejezetten infrastrukturális városfejlesztésre fókuszálnak, például az iparterületek fejlesztésére.
Ez az a cargo vasútállomás, amit januárban Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentett be?
Pontosan az is köztük van. Egy iparvágány, csatolt cargo vasútállomással, a különböző hozzá kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekkel, útfejlesztésekkel. Ezek a kormány bevonásával valósulhatnak meg. Aztán vannak különböző városi közlekedési és zöldítési fejlesztések.
A Thököly utcát szeretnénk teljes mértékben átalakítani. Itt uniós forráshoz nyúlnánk, több pályázattal is próbálkozunk. Az elképzelés az, hogy az autós forgalom megtartása mellett 2x1 sávos kerékpárút és zöld sáv is kialakításra kerüljenek, ami a közlekedésbiztonság mellett a levegő tiszábbá tételében, és a hőség csökkentésében egyaránt segítene.
Volt szó korábban, bizonyos mértékig, a Fő tér térkőtelenítéséről is.
A belváros zöldítéséről, igen. Így az említett Thököly utca átépítése fák telepítésével már egy lépés, egy jó pilot projekt lehetne. Ehhez csatlakozna a külsikátor végének, és a Szent Erzsébet tér egy részének a parkosítása. Esővíz áteresztő járdák, zöld homlokzatok, és zöldtetők is szerepelnek a tervek között.
És itt jön be a modern technika. Mert nemcsak átépíteni szeretnénk egy-egy utcát, vagy teret, hanem azt is mérni szeretnénk, hogy milyen hatást okozott a mikroklímára nézve a változtatás. Ezt szenzorok telepítésével mérni is tudjuk. A szenzorokból kinyert adatokat egy platformra fel is tudjuk vinni. Ennek a projektnek a szenzoros előkészítése már most egy előkészítő szakaszban van, éppen a szenzorok kiválasztásánál tartunk. Ezek a berendezések a levegő minőségét, zajszennyezést, hőmérsékletet, forgalmi adatokat tudnak mérni.
Ennek egy előfutára már a Százhold Parkban található szenzor?
Igen, lényegében azt próbáljuk megvalósítani, hogy minél több pilot helyszínen ki tudjuk próbálni a szenzorokat a városban. Minél több helyszínen sikerül ez, úgy fogunk tudni, egy úgynevezett digitális ikertestvért létrehozni és az előtte, utána állapotokat összevetni.
Beszéljünk egy kicsit a gazdaságról, és a helyi KKV szektorról. Mostanra szinte minden város, aktuális városvezetését megtalálták, hogy kiürül a belváros, sorra zárnak be az üzletek. Mondom nem szombathelyi jelenség, országos jelenség. Tud ez ellen bármit lépni egy városvezetés?
A kínálatot elsősorban a kereslet határozza meg. A koronavírus járvány sajnos azt hozta magával, hogy megváltoztak a fogyasztói szokások. Ha üresek a vendéglátók, akkor az nem feltétlenül csak azért van, mert megemelkedtek az energiaárak és drágultak a termékek és szolgáltatások, hanem azért is, mert az embereknek kevésbé van igényük arra, hogy eljárjanak. Ha nem lenne üres asztal a Fő téren a kávézókban, akkor valószínű, hogy sorra nyitnának a vendéglátó egységek, hogy az igényt kielégítsék.
Interneten vásárolunk ruhát, a butikok bezárását én így megértem.
És a cipőt, a könyvet, az ajándéktárgyat, szinte lassan mindent. Dolgozunk olyan szereplőkkel, akik a KKV szektort képviselik. Mint mondtam 29 partnerünk van, köztük pedig felsőoktatási intézmények, kamarák, akik szoros kapcsolatban vannak a KKV szektor szereplőivel. Vannak technológiai transzfer cégek, digitális innovációs központ.
A már említett 5 tematikus egységben van olyan is, ami a tehetségközpont fantázia nevet kapta. Itt kifejezetten fókuszálunk arra, hogy milyen pályaorientációs tevékenységeket, szakképzési újításokat kell a városban bevezetni, milyen tájékoztató, és szemléletformáló tevékenységeket kell megvalósítani, ami segíti az itt működő kisvállalkozások munkáját.
A kamarákon kívül együtt dolgozunk a szakképzési centrummal is. Ez a 2030 projekt lényege, itt nem nézzük, hogy egy szervezetnek, hogy úgy mondjam milyen előjele van. A Megyével, a különböző egyetemekkel, a Szakképzési Centrummal, a Kórházzal, a Kereskedelmi és Iparkamarával, a Közlekedéstudományi Intézettel, vagy a Mérnöki Kamarával is közösen dolgozunk.
Folytassuk az állatokkal, mert az állatvédelem is az Ön tanácsnoki területe. Nekem kutyásként két dolog tűnt fel. Egyrészt, hogy nem lehet kutyát bevinni a Vásárcsarnokba, pedig szerintem sok gazdának egy pluszt jelentene, hogy a kutyáját magával tudja vinni bevásárolni. Másrészt pedig, hogy a városban sehol nincsen kutya itatásra alkalmas köztéri kút. Ez leginkább a belvárosban, mint a legfókuszáltabb területen hiányzik véleményem szerint.
Na, ezt nem is tudtam, hogy a Vásárcsarnok nem kutyabarát, utána fogok kérdezni. Egyébként mi itt a hivatalban kutyabarátok vagyunk. Az önkormányzat kapott is egy plecsnit elismerve ezt a törekvésünket. Próbálunk is megtenni mindent, hogy minél több önkormányzati cégünk, intézményünk hasonlóan gondolkodjon. A városházán egyébként van kutyaitatási lehetőség is hőség idején, szóval, aki bajban van e téren, nyugodtan jöjjön be a kutyájával.
Ragaszkodtam hozzá, hogy legyen chip leolvasási lehetőség is a hivatal portáján, ez is megvalósult már.
Nagyon jó a kapcsolatunk a két helyi állatvédő szervezettel: a Fekete István Állatvédő Egyesülettel, és a Állatvédők Vasi Egyesületével.
Én azt gondolom, hogy itt lenne az ideje, hogy egy újabb állatvédelmi kerekasztalt összehívjunk. Pont azok miatt is lenne rá szükség, hogy sok olyan újítás iránti igény jött már szóba, amiket most Ön is elmondott.
Folytatni szeretnénk a Covid miatt megszakadt edukációs törekvéseinket is. A Városrendészet és a hozzájuk tartozó állatvédelmi és ebrendészeti szolgálat szoktak járni óvodákba, iskolákba.
Ezen felül van kimondottan ilyen típusú nyári tábor is, ahol a gyerekek a felelős állattartással és az állatvédelemmel foglalkozhatnak. Amennyi lehetőség csak van, annyit kell megragadnunk, hiszen a témát nem lehet elégszer elővenni. Az állattartást csakis felelősséggel lehet csinálni.
A kettes számú választókörzet önkormányzati képviselője immár a második ciklusban. Az Ön körzetében van az ország leghíresebb fekvőrendőre. Na nem akarom elbagatellizálni a dolgot. A lényeg, hogy a Teleki Blanka utca lakói kértek egy közlekedési renddel kapcsolatos változtatást, a városvezetés pedig teljesítette azt. Még ha egy-két kamionos ezt hajnali dudálással is díjazta.
Azt, hogy megvizsgáltuk és teljesítettük ezt a kérést, hívják úgy, hogy közvetlen demokrácia, talán lehetne minél több területen alkalmazni. A legjobb alkalmazási módja egyébként éppen ez, amikor ilyen kisebb problémák megoldására tett javaslatokról aztán a helyben élők szavaznak, a többség pedig dönt. Egy, a teljes várost érintő, több százmilliós útfelújításról például nem feltétlenül tartanék mini népszavazást, az ugyanis erősen szakmai kérdés, hogy milyen lépésekben tesszük rendbe a város úthálózatát.
A Teleki Blanka utcai lakók maguk kerestek meg minket, hogy száguldoznak az utcában, az autók a parkoló gépjárművel tükreit letörték, gyerekek és kisállatok testi épségét veszélyeztették. Elsőként azt vizsgáltuk meg, hogy mennyire valós a felvetett probléma, és szenzort helyeztünk ki a forgalom ellenőrzésére.
Erről már beszéltem is korábban a Thököly utca lehetséges fejlesztése kapcsán, hogy az utcában tervezzük a szenzorok elhelyezését. Itt a példa, hogy mi mindenre jók ezek a szerkezetek. A Teleki esetében azt mutatta meg, hogy valóban indokolt a fekvőrendőr kihelyezése. De egy másik esetben akár azt is megmutatnák az adatok, hogy indokolt-e például egy utca egyirányúsítása.
Előbb utóbb a teljes város szenzorral lesz felszerelve?
Ez egy nagyon költséges történet, de jó lenne eddig eljutni. Naprakész adatunk lenne szinte mindenről. Ez a jövő befektetése, és nem is annyira futurisztikus a példa, hiszen a világ számos pontján vannak olyan városrészek vagy akár teljes városok, amik már most fel vannak szerelve szenzorokkal. Elkészítik a város 3D-s valós mását, az adatokat betöltik és akár valós időben folyamatosan lehet nézni a forgalomsűrűséget, a levegőminőséget, a zajszennyezést stb. Ilyen irányba megy el a világ, aki lemarad, az kimarad. Adatalapú döntéseket lehet így hozni, ez pedig felgyorsítja majd a folyamatokat és erősíti a szakmai alátámasztottságot is.
Ezek az adatok transzparensen, mindenki számára hozzáférhetőek lennének.
Valamikor, jó néhány éve Illés Károly, fideszes politikus tartott egy sajtótájékoztatót, hogy mennyire elhanyagolt a Stromfeld Repülők útja felőli része: lyukas a focipálya labdafogó hálója. Gondolom ezt az égbekiáltó problémát azóta sikerüt megoldani, de mi minden olyan ügy van a választókörzetben, amivel még dolgozni kell?
A labdafogó háló viszonylag gyakran szakad, ha azt használják. Talán a ciklusaim alatt eddig nyolcszor cseréltük, próbálunk erre is odafigyelni. De sajnos vannak olyan problémák, amikhez sok-sok ciklus kell, ilyen például a huszár laktanya. Műemléki védettség alatt van még mindig az a 9 épület, ami várja, hogy jobb sorsa legyen. Egyedül a parancsnoki épületet sikerült eddig rendbe tenni. Nem látom jönni azt az uniós pályázatot, amiből fel lehetne újítani mind a 9 épületet.
Mi lenne a funkciója? Mert most abban az állapotban van sok hasonló sorsú épület, hogy építésükkor volt egy igéyn egy funkcióra, aminek nem volt helye, így építettek egy befogadót. Most fordítva vagyunk. Vannak régi épületek, amiket kétségbeesetten próbálnak megmenteni, és úgy kutatják hozzá a funkciót, hogy valamire, csak használva legyenek.
Nem biztos, hogy mind a kilenc épületnek ugyanazt a funkciót kell kiszolgálnia. Egy-egy épületet külön kell kezelni. Például nagy igény lenne közösségi funkció betöltésére. Lenne a környéknek egy közösségi centrumja.
Szükség van közösségi térre?
Ez egy városlakói igény is. Többen kerestek meg engem azzal, hogy nincs egy közösségi tér, akár szalonnasütővel, közösségi kerttel, néhány paddal, és asztallal, ahol össze lehet jönni és programokat lehet szervezni. De a teljes laktanya kérdése biztosan egy több cikluson átívelő feladat. Ami ennél aktuálisabb, az az utak és a járdák állapota.
Ezt helységnév kicserélésével bármelyik magyarországi település elmondhatja.
Ez sajnos így van. Amin most dolgozunk még az a Semmelweis és Nádasdy utcák sarkán lévő terület hasznosításának lehetősége. Egy balesetveszélyes épületet ott lebontottunk, antigoritos parkolót hoztunk létre. Mellette folytatódnak telkek a MÁV rendelőintézettel szemben, amiknek a sorsát jó lenne rendezni. Veszélyes és használaton kívüli épületek itt még mindig vannak.
Akkor az intermodális csomópont terve itt végleg törölve lett?
Realitását nem veszítette, funkcióját tekintve szükség lenne rá, de nem azon a területen, az nem egy megfelelő helyszín. 2014 óta, amikor először indultam el a körzetben, rengeteget beszéltem a környéken lakókkal, meg hát én is ott élek. Abban a formában, ahogy azt megtervezték forgalom elvezetés nélkül, az egy életképtelen projekt. Egy ilyen átépítést csakis a lakókkal összhangban lehet végigvinni, nem lehet az ő életüket megkeseríteni azzal, hogy a nyakukba varrunk 50 buszt.
A megoldás ebben az esetben az lenne, hogy ha a Vasút utcát mindkét irányba megnyitnák, de ezt a tervező nem akarta, illetve azt a választ kaptuk az akkor még létező NIF Zrt-től, hogy ennyi forrás nincs a projektre, csak szigetszerűen tudják a terveket elkészíttetni. Mi pedig ezt így nem tudtuk elfogadni. Amíg én vagyok a választókerület képviselője, addig ilyen szigetszerű megoldást nem fogunk megvalósítani.
Viszont a választókerületben élők mindennapjait is megkönnyítené, a Repülők útjának tehermentesítése, ami az Északkeleti elkerülő megépítésével valósulna meg. Van már konkrétum? Hiszen Lázár miniszter januárban bejelentette, hogy ez meg fog épülni.
Sajnos még nem tudok pontos időpontot mondani arra, hogy ez mikorra készülhet el. Viszont ne felejtsük el, hogy nemcsak ezt jelentette be miniszter úr, hanem a 11-es Huszár út teljes felújítását is. Ez viszont egészen biztos, hogy a következő 1,5-2 évben el fog készülni és az útfelújításon kívül a gyalogátkelőhelyek biztonságosabbá tételét is érinteni fogja a projekt.
A Közúttal közösen egyeztetni fogunk a közlekedés további szereplőivel (pl.közösségi közlekedés), meghallgatjuk a javaslataikat, hogy esetleg a felújítás során milyen változtatásokat érdemes még beépíteni a 11-es Huszár útra. Ha lezajlottak a szakmai egyeztetések, akkor reményeim szerint akár már jövő év első felében elkezdődhet az út felújítása.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |