Pintér Bence (TSZV-LMP-Momentum) polgármester erős felütéssel nyitotta meg a közgyűlést. Emlékeztetett, hogy 2024 márciusában tette azt a fontos kampányígéretet, miszerint megválasztása esetén nyilvánosságra fogja hozni, a város életét rendkívüli módon meghatározó úgynevezett ‘Audi-szerződéseket’. Hivatalba lépése óta számtalan alkalommal kapta meg a friss városvezetés azt a kritikát, hogy ez a vállalás is csak egy volt a szokásos nagyívű kampány-lózungok közül, de úgy tűnik, hogy ma lezárult egy korszak.
Nem is volt ez annyira titkos
A polgármester arról számolt be, hogy az elmúlt hónapokban szoros együttműködést folytattak az ingolstadti anyacéggel, időközben megvizsgálták az adatigénylés jogi lehetőségeit, aminek eredményeként az derült ki, hogy a szerződés jelentős része nem, hogy titkos, hanem kötelezően nyilvánosságra kellett volna hozni! Az előző városvezetések azonban valamiért nem érezték fontosnak, hogy az ügy végére járjanak.
“Győr város honlapján és a városháza átláthatósági szobájában mindenki elolvashatja a Győri önkormányzat és az Audi AG. 2010 szeptember 23-án kötött szerződés közérdekű szakaszait.” - mondta a polgármester, aki hangsúlyozta, hogy ezzel annak a törvényi kötelezettségének tesz eleget, amit korábban Borkai Zsoltnak (Borkaival Közösen a Jövőnkért), és Dézsi Csaba Andrásnak (Fidesz-KDNP) kellett volna megtenni.
A matekon múlik minden
Mivel ez a szerződés az elmúlt években titkos volt, ezért nem lehetett sem gazdasági, sem politikai diskurzust folytatni róla. Ami azért lett volna fontos, mert az önkormányzat bevételeit nagyban határozza meg az Audi által fizetett iparűzési adó mértéke. Kiderült, hogy a 2010-ben megkötött szerződést azóta nem fazonírozták az időközben többször megváltozott gazdasági klímához. Ez így viszont ma már nem előnyös Győr számára, ezért joggal fogalmazott úgy Pintér Bence, hogy “ez a szerződés nem jól öregedett.”
A kormány matematikai képlete, amivel a várost sújtó szolidaritási adóteher összegét kiszámolja úgy lett kialakítva, hogy a nem korszerű, az Audinak vállalt 1,6%-os iparűzési adóval egy olyan csapdába löki a várost, aminek az eredménye egy 15 milliárd forintnyi állami elvonás.
A szerződésben emellett arra kötelezte magát az önkormányzat, ha azok a városok, ahol az Audi iparági konkurensei jelen vannak (Kecskemét, Szeged) adót csökkentenek, akkor Győrnek is kötelezően meg kell ezt tennie úgy, hogy közben a szolidaritási elvonás mértéke nem változik, ergo: még kevesebb pénz jut a városnak.
Az valószínűleg sosem fog már kiderülni, hogy mi motiválta Győr két korábbi polgármesterét abban, hogy egy, a város számára nem feltétlenül kedvező szerződést rejtegessen, és az így keletkező problémákat a szőnyeg alá söpörve, ártson a városnak. Csak bizakodni lehet abban, hogy az Audi partner lesz a működési és adózási feltételek finomhangolásában és a többségi frakciónak sem érdeke ezek után, hogy további csontvázakat rejtegessen a szekrényben.
A nyilvánosságra hozott szerződést itt lehet elolvasni.
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |