Plenáris egyeztetést folytatott ma Szombathelyen Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium minisztere, Hende Csaba (Fidesz-KDNP) parlamenti képviselő, és Nemény András (Éljen Szombathely) polgármester.
Ennek eredményéről sajtótájékoztatón számolt be a miniszter.
- Eláll a város a Volánnal szembeni perétől, a kormány pedig enged az 500 millió forintos önkormányzati tartozásból.
- 2025 decemberére elkészül a Kőszeg-Szombathely-Körmend autópálya terve. Erre 5 milliárd forintot különített el az állam.
- 2026-ban megkezdhetik az építéshez szükséges területek felvásárlását.
- 2027-ben kezdődhet az építés, amennyiben sikerül az ehhez szükséges 200 milliárd forintot előteremteni.
- Amennyiben ez sikerül, úgy 2030 tájékára elkészülhetnek az utak.
- A szombathelyi nyugati és észak-keleti lekerülők megépítése is fókuszban lesz.
- 10 új gyalogátkelőhelyet létesítenek a városban. Erre 500 millió forintot költenek el.
- Több, a városban futó, de a Magyar Állam tulajdonában lévő utat felújítanak. Így a a Dolgozók útja, a Rumi úti csomópont és a 11-es Huszár út egy szakasza is megújul.
- A Kormány bevonásával keresnek fejlesztési lehetőséget az északi ipari parkban. Akár a GYSEV logisztikai központja is lehet itt.
Az MTI tudósítása szertint Lázár János elmondta: a kivitelezési tervek - amelyek ötmilliárd forintba kerülnek - idén december végéig elkészülnek, az engedélyezési terv és a környezetvédelmi engedélyek pedig már eddig is rendelkezésre álltak, az építéshez szükséges területek megszerzésére az idén ötszázmillió forint, jövőre pedig 1,5 milliárd forintot állami forrást biztosítanak.
Az igazi feladat az autópálya-építés 200 milliárd forintos költségének előteremtése lesz, de "van ötletük", és a kormány elkötelezett az építés mellett - mondta.
Hozzátette:
a kormányzat nem zárkózik el attól sem, hogy a várost elkerülő út nyugati szakasza - amely szintén nagyberuházás - valamiféle kooperációban, együttműködésben valósuljon meg, hiszen a majdani M87-es út első három szombathelyi kilométere részben az elkerülő út, részben az M87-es autópálya része, ami Kőszeg irányába visz.
Lázár János szólt arról is: fontosnak tartják és támogatni kívánják a szombathelyi ipari park fejlesztését, a város ugyanis egy kivételes adottságú és értékű 290-300 hektáros szabad területtel rendelkezik a megépíteni kívánt M87-es autópálya mellett, ami Magyarországon ritkaságnak számít.
"Magyarország kormánya tavaly egy új típusú üzletpolitikát kezdett a GYSEV-nél, a GYSEV szállítmányozási része és a szombathelyi ipari park között elképzelhetőnek tartok egy nagyon szoros együttműködést. Lehet ipari park, lehet egy logisztikai park, a mostani sikeres kuplunggyári logisztikai együttműködés mellett új típusú ipari, logisztikai, vasúti együttműködésre nyílhat lehetőség"
- fejtette ki.
A vasúttársaságról szólva megerősítette: a jövőben a GYSEV jelentős szolgáltatásbővítést hajt végre Vas vármegyében, Győr-Moson-Soron vármegyében, valamint Veszprém vármegyében. Átvéve a MÁV szerepét és helyét magas színvonalon gondoskodik a szombathelyi vasúti közlekedés fenntartásáról, illetve új szolgáltatásokat épít ki - mondta.
Lázár János a sajtótájékoztatón emlékeztetett arra: a Fidesz-KDNP vezette kormány volt az, amely Szombathelyet összekötötte az M1-es autópályával, szavai szerint 192 milliárd forintot költöttek a magyar adófizetők pénzéből arra, hogy Szombathelyről Budapestet autóúton és autópályán, valamint vasúton is a korábbinál rövidebb idő alatt lehessen elérni.
Megjegyezte: abban, hogy a fejlesztések megvalósulhattak, komoly érdeme volt Szombathely fideszes országgyűlési képviselője Hende Csaba és más fideszes vasi képviselők kitartó lobbitevékenységének.
Nemény András, Szombathely ellenzéki polgármestere a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: az új önkormányzati ciklusban is együttműködésre törekszenek a kormánnyal, teszik ezt annak érdekében, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére is megvalósulhassanak a tervezett fejlesztések Szombathelyen.
Olyan várost szeretnénk ahol biztosak a munkahelyek, ahol a szombathelyiek évekre, évtizedre előre tudnak tervezni, ahol érdemes élni és családot alapítani. Célunk az, hogy a város legyen minél környezetbarátabb, zöldebb, fenntarthatóbb és biztonságosabb - mondta.