Lázár János útfejlesztéseket jelentett be Szombathelyen

Farkas Bazsi 2025-01-23 12:27:00
Megépül a Kőszeg-Szombathely-Körmend közötti autópálya. Elkészül a szombathelyi észak-keleti, nyugati elkerülő. A város északi ipari parkja akár a GYSEV nagy logisztikai központjának is helyet adhat.

Plenáris egyeztetést folytatott ma Szombathelyen Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium minisztere, Hende Csaba (Fidesz-KDNP) parlamenti képviselő, és Nemény András (Éljen Szombathely) polgármester.

Fotó: Lázár János Facebook-oldala


Ennek eredményéről sajtótájékoztatón számolt be a miniszter.

  • Eláll a város a Volánnal szembeni perétől, a kormány pedig enged az 500 millió forintos önkormányzati tartozásból.
  • 2025 decemberére elkészül a Kőszeg-Szombathely-Körmend autópálya terve. Erre 5 milliárd forintot különített el az állam.
  • 2026-ban megkezdhetik az építéshez szükséges területek felvásárlását.
  • 2027-ben kezdődhet az építés, amennyiben sikerül az ehhez szükséges 200 milliárd forintot előteremteni.
  • Amennyiben ez sikerül, úgy 2030 tájékára elkészülhetnek az utak.
  • A szombathelyi nyugati és észak-keleti lekerülők megépítése is fókuszban lesz.
  • 10 új gyalogátkelőhelyet létesítenek a városban.  Erre 500 millió forintot költenek el.
  • Több, a városban futó, de a Magyar Állam tulajdonában lévő utat felújítanak. Így a a Dolgozók útja, a Rumi úti csomópont és a 11-es Huszár út egy szakasza is megújul.
  • A Kormány bevonásával keresnek fejlesztési lehetőséget az északi ipari parkban. Akár a GYSEV logisztikai központja is lehet itt.

Az MTI tudósítása szertint Lázár János elmondta: a kivitelezési tervek - amelyek ötmilliárd forintba kerülnek - idén december végéig elkészülnek, az engedélyezési terv és a környezetvédelmi engedélyek pedig már eddig is rendelkezésre álltak, az építéshez szükséges területek megszerzésére az idén ötszázmillió forint, jövőre pedig 1,5 milliárd forintot állami forrást biztosítanak.

Az igazi feladat az autópálya-építés 200 milliárd forintos költségének előteremtése lesz, de "van ötletük", és a kormány elkötelezett az építés mellett - mondta.

Hozzátette:

a kormányzat nem zárkózik el attól sem, hogy a várost elkerülő út nyugati szakasza - amely szintén nagyberuházás - valamiféle kooperációban, együttműködésben valósuljon meg, hiszen a majdani M87-es út első három szombathelyi kilométere részben az elkerülő út, részben az M87-es autópálya része, ami Kőszeg irányába visz.

Lázár János szólt arról is: fontosnak tartják és támogatni kívánják a szombathelyi ipari park fejlesztését, a város ugyanis egy kivételes adottságú és értékű 290-300 hektáros szabad területtel rendelkezik a megépíteni kívánt M87-es autópálya mellett, ami Magyarországon ritkaságnak számít.

"Magyarország kormánya tavaly egy új típusú üzletpolitikát kezdett a GYSEV-nél, a GYSEV szállítmányozási része és a szombathelyi ipari park között elképzelhetőnek tartok egy nagyon szoros együttműködést. Lehet ipari park, lehet egy logisztikai park, a mostani sikeres kuplunggyári logisztikai együttműködés mellett új típusú ipari, logisztikai, vasúti együttműködésre nyílhat lehetőség"
- fejtette ki.

A vasúttársaságról szólva megerősítette: a jövőben a GYSEV jelentős szolgáltatásbővítést hajt végre Vas vármegyében, Győr-Moson-Soron vármegyében, valamint Veszprém vármegyében. Átvéve a MÁV szerepét és helyét magas színvonalon gondoskodik a szombathelyi vasúti közlekedés fenntartásáról, illetve új szolgáltatásokat épít ki - mondta.

Lázár János a sajtótájékoztatón emlékeztetett arra: a Fidesz-KDNP vezette kormány volt az, amely Szombathelyet összekötötte az M1-es autópályával, szavai szerint 192 milliárd forintot költöttek a magyar adófizetők pénzéből arra, hogy Szombathelyről Budapestet autóúton és autópályán, valamint vasúton is a korábbinál rövidebb idő alatt lehessen elérni.

Megjegyezte: abban, hogy a fejlesztések megvalósulhattak, komoly érdeme volt Szombathely fideszes országgyűlési képviselője Hende Csaba és más fideszes vasi képviselők kitartó lobbitevékenységének.

Nemény András, Szombathely ellenzéki polgármestere a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: az új önkormányzati ciklusban is együttműködésre törekszenek a kormánnyal, teszik ezt annak érdekében, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére is megvalósulhassanak a tervezett fejlesztések Szombathelyen.

Olyan várost szeretnénk ahol biztosak a munkahelyek, ahol a szombathelyiek évekre, évtizedre előre tudnak tervezni, ahol érdemes élni és családot alapítani. Célunk az, hogy a város legyen minél környezetbarátabb, zöldebb, fenntarthatóbb és biztonságosabb - mondta.

Szólj hozzá!

Szombathely az ötödik legbiztonságosabb magyar város

A hévíziek érezhetik leginkább biztonságba magukat, Győr a 16. a listán.

Egy old timer Volkswagen bogárral gurul az Őrségbe Magyar Péter

Zala megy és Vas megye következik az országjárásban.

Milyen legyen a karikagyűrűd?

Te mit gondolsz, hogyan lehetne a legjobban kihangsúlyozni a karikagyűrűd stílusát? Ha valami igazán különlegesre vágysz, a mai karikagyűrűk között számos felületkezelési lehetőség közül választhatsz.

Az otthon fűtési rendszer karbantartása: a biztonságos és hatékony működés kulcsa

Otthonunk kényelme és biztonsága nagymértékben függ attól, hogy a fűtési rendszereink milyen állapotban vannak.

Pótfelvételi kisokos: még nem késő egyetemet választani

Július 30. és augusztus 7. között lehet jelentkezni. 

Az adagoló szivattyú: javítsd vagy cseréld?

Gondoltál már arra, hogy mi történik, ha egy adagoló szivattyú felmondja a szolgálatot? A legtöbb jármű és gép számára az adagoló szivattyú kulcsfontosságú, így meghibásodása nem csupán kényelmetlenséget okoz, hanem akár súlyos károkat is eredményezhet.

A bevallások nem megfelelő gyakoriságára figyelmeztet a NAV

Ma indul az új adategyeztetési kampány. 

Nem adott elsőbbséget és balesetet okozott egy férfi Szombathelyen

Az utasa súlyos sérülést szenvedett, őt pedig eltilthatják a vezetéstől. 

Több mint 350 millió forint ment el a VOKS2025 szavazólapokra 

Nem ellenőrizték, hogy valaki többször is kitöltötte-e, elhitték bemondásra, hogy nem. 

Medencék alá műpázsit: Praktikus és esztétikus megoldás

Sokan szembesültek már azzal a problémával, hogy a kerti medencéjük alja megsérült az éles kövektől vagy a felszín alatti gyökerektől. Ez sajnos nem ritka, és többeket elgondolkodtatott már, mivel is lehetne megvédeni a medence alját, hogy ellenállóbb legyen.

14 és fél milliárd forintból bővíti körmendi gyáregységét az Egis

Az állam 3 és félmilliárd forinttal száll be a költségekbe.