Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője csütörtöki, online is követhető sajtótájékoztatón az ellenzéki párt javaslatait ismertetve azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletet klímabérletté kellene alakítani.
Szóvá tette, hogy előbbi nem érvényes a településeken belül, ezzel szemben az LMP által javasolt klímabérletet lehetne akár a városi közlekedésben is használni. A klímabérletet megfelelő kompenzáció mellett vezették volna be - jegyezte meg.
Jelezte: a közlekedési cégek kompenzációja mellett pályafelújításra és a járműállomány cseréjére is szükség lenne. Húszmilliárd forintból az összes vasúti mellékvonalon használt, de jó minőségű motorvonatokat lehetne forgalomba állítani - közölte, országos ütemes menetrend és regionális közlekedési szövetségek felállítását is szorgalmazva.
Bakos Bernadett rámutatott: az Európai Unióban a közösségi közlekedés az egyetlen terület, ahol nem sikerült csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Az autók döntő többségükben kőolaj alapú üzemanyagokkal közlekednek, és Magyarországon egymillióval nőtt az elmúlt tíz évben a személygépkocsik száma. Az ellenzéki politikus közlése szerint az üvegházhatású gázkibocsátás 24 százaléka a közlekedésből származik, és a kibocsátás 2013 óta 39 százalékkal nőtt Magyarországon. A közlekedés zöldítése nélkül nem lehet klímavédelemről beszélni és nem lehet elérni a környezetvédelmi célokat - jelentette ki.
Azt mondta, a közösségi közlekedés ma rendkívül rossz állapotban van. Magyarországon az elmúlt három évtizedben több mint kétszer annyit fordítottak autópálya-építésre, mint a vasúti infrastruktúra fejlesztésére - mutatott rá, szóvá téve a vasúti mellékvonalak bezárását, az agglomerációs vasútvonalak fejlesztésének leállítását is.