A legutóbbi, szeptemberi szombathelyi közgyűlésen Czeglédy Csaba (független) önkormányzati képviselő vetette fel, hogy korlátozni kellene a lakótelepeken a parkolóban elhelyezhető autók számát. Mindezt azzal magyarázta, hogy lassan bármennyi parkolót is építenek, az nem lesz elég a folyamatosan bővülő gépjármű számhoz.
A Rohonci 62-64-nél, a Bem 31-nél 14 új parkoló kerül hamarosan kialakításra. Azonban az a helyzet, hogy ha az összes létező zöldfelületet beépítenénk, az is kevés lenne az autóknak a Derkovitson. Valamilyen bölcs megoldást kellene találni, még ha az konfliktusokkal is jár. Felmerült a tehergépkocsik kitiltása, amit meg kell vizsgálni. Én magam is tudok olyan esetről, amikor a családi autó mellett, a család egyik tagjának ott áll a vállalati autója. Nyilván a lakótelep nem arra van kitalálva, hogy céges gépjárműveket is ott tároljanak - kezdte a képviselő.
Czeglédy így folytatta: A másik pedig, hogy családonként 2-3 gépjármű is van. Az tudatosítani kellene a családokban, hogy az nem megy, hogy egyik nap még panaszkodunk a parkoló hiányra, a másik nap pedig megvásároljuk a harmadik autót, hiszen a gyerek érettségiéhez autót ígértek. Én javaslom annak a megfontolását, hogy határozzuk meg, hogy háztartásonként kettőnél többel nem lehet parkolni a lakótelepen. Teszem hozzá, hogy sok tulajdonos kiadja a lakását, és az ő plusz még a bérlők autója is ott áll a parkolóban.
Az én fejemben az a megoldás létezik, hogy este 7 és reggel 7 óra között csak az előzetesen regisztrált, adott háztartáshoz maximum két gépjárművel lehessen parkolni.
Ezt Budapesten az ott lakó tulajdonosokra szintén korlátozták, igaz ott gépjárműszámtól függetlenül.
A lakosság autóvásárlási igényeit parkolóhelyekkel nem fogjuk már a lakótelepeken sem kielégíteni. Én azt gondolom, hogy ennek a szabályozásában közös gondolkodás kell. Ha a fővárosban meg lehet tiltani a nem ott lakóknak a parkolást, akkor mi is meg tudjuk oldani, hogy háztartásonként maximum két gépjármű parkolhasson este 7 és reggel 7 óra között. Nyilván az este a legkritikusabb, a nappali parkolással talán még nincs probléma.
A statisztikák szerint Szombathelyen kiugróan magas a gépjárművek száma. Egy merész és előremutató lépésre kell elszánnunk magunkat. A forgalomból kivont gépjárművek elszállítását a közterület-felügyelet amúgy szakszerűen elvégezni, de az egy felszabaduló parkolóhelyek mindössze sebtapasznak jók.
Ki kell kérnie a véleményét az érintetteknek! - húzta alá Czeglédy.
A témára másnap a városvezetésnél is rákérdeztünk.
Amit Czeglédy képviselő felvetett, az nagyon sok kérdést von maga után. Az biztos, hogy érdemes lesz vele foglalkozni. Ennek a közgyűlésnek az az elsődleges célja, hogy megépítse a parkolókat. Több parkoló meg van tervezve, arra várunk, hogy az uniós pénzek megjöjjenek és akkor az építésükre is meglesz a pénz.
Én azt gondolom, hogy a közösségi közlekedést nagyban fejlesztettük az elmúlt években. A buszokra, a rollerekre gondolok, kerékpárút fejlesztések voltak. A lakótelepeken kifejezetten sok busz jár. A parkolás rendszerének szigorítása helyett a közösségi közlekedés használatára kell ösztönöznünk a szombathelyieket.
A legfontosabb az, hogy ha ehhez hozzányúlunk azt csakis konszenzussal szabad megtenni, úgy, hogy az érintettek a legmaximálisabban be vannak vonva - mondta Horváth Soma (Éljen Szombathely!) alpolgármester.
Horváth Attila (Éljen Szombathely!) alpolgármester, azzal folytatta, hogy közel 1 milliárd 500 millió forint értékben szeretnénk TOP Plusz forrásból, vagyis eu-s forrásból parkolót építeni. Ezt eddig nem tudtuk megvalósítani, mivel a kormánynak továbbra is vitája van az Unióval. Amint megvan a megállapodás 6-9 hónap alatt meg tudjuk építeni a kellő parkoló mennyiséget.