Többször foglalkoztunk már a szombathelyi közvilágítás költségeivel.
A városban 2019-ben hajtott végre az akkori fideszes városvezetés LED-cserét a közvilágításon. Ez közel 1 milliárd 200 millió forintjába került a városnak, bár igaz az összeget akkor nem fizette ki, mivel 12 éves lízingben vállalta a számla kiegyenlítését. A lámpacseréket egyébként a lízinget nyújtó K&H Bank hajtotta végre.
2020-ban 157 millió forintot spórolt a város a kisebb fogyasztású izzók cseréjével, ez pedig egy az egyben fedezte az akkor esedékes törlesztőt.
2021-ben szintén elegendő volt a spórolás összege.
2022-ben sajnos a beruházás finanszírozására felvett lízing bázis kamata (1 havi BUBoR) 1600 százalékkal megemelkedett, ezért a szerződéskötéskor meghatározott és elvárt éves megtakarítás 150 millió forintosos összege nem fedezte a lízing 2022. évi aktuális törlesztését és kamatát, ami 226 millió forint volt.
A 2023-as törlesztőrészletet 192 millió forinttal tervezték be a költségvetésbe, miközben a közvilágítás költsége a tavalyi 211 millió 429 ezer forintról, 581 millió 388 ezer forintra nőtt.
Horváth Attila (Éljen Szombathely!) költségvetésért felelős alpolgármestert kérdeztük arról, hogy az elmúlt évek számait ismerve spórolt-e a város a LED-cserével, vagy ráfizetés látszik-e kirajzolódni.
A politikus nem tudott arra egyértelmű választ adni, hogy pénzügyileg előnyös vagy hátrányos döntés született-e 19-ben. Mint mondta a hivatal nem készített arra vonatkozó adatot, hogy a korábbi technika éves fogyasztásával számolva mekkora összeget kellene kifizetnie az önkormányzatnak.
Az biztos, hogy az áramszámla jelentős mértékben nőtt. Csak, hogy egy döbbenetes számot mondjak a közúti jelzőlámpák, vagyis a piros, sárga, zöld jelzést mutató lámpák éves működési költsége 19 millió forintról 45 millió forintra nőtt. A közvilágításnál pedig, ami egyértelműen látszik, hogy romlott a szolgáltatás színvonala, a régi technikával sokkal világosabb volt a városban - fogalmazott Horváth.