Kommentben fejtette meg pár nappal ezelőtt Dézsi Csaba András győri polgármester, hogy miért nem halad az egykori Kovalter szabadstrand feltámasztása, amelyet még 2021 tavaszán ígért meg a polgármester. Azt már tavaly tavasszal is elmondta, hogy „valami okostojás” miatt Natura 2000-es terület lett ez a rész, így ott szerine nem lehet olyan munkákat végezni, amelyek pedig egy szabadstrandnál elengedhetetlenek.
A mostani kommentjében azonban úgy tűnik, hogy a polgármester nem mondott igazat, mikor azt állította: az Audi bővítése miatt lett védett terület a Kovalter.
Ugyanis Dézsi polgármester az egész Kovalter-mizériát összekötötte az Audi előző évtized elején végrehajtott bővülésével, illetve Borkai Zsolt polgármesterségének legnagyobb elcseszéseként hivatkozott rá:
A kommentben kicsit mintha arra is próbálna utalni a polgármester, hogy a szóban forgó, Audi-bővítéshez használt földek ugye azok a földek, amelyek miatt Borkai és ügyvédje, Rákosfalvy Zoltán először bekerültek a hírekbe mintegy tizenegy évvel ezelőtt. Félretéve ezt a kicsit homályos utalgatást,
az nagyon is ellenőrizhető, hogy mely területekkel kompenzálta az Audi az itt felhasznált Natura 2000-es területet.
Mivel ebben az erről szóló cikkben nem találtuk a Kovalter területét, ezért az Audihoz fordultunk: azt kérdeztük, hogy mely területek kerültek be végül a kompenzációba, érintette-e bármelyik a Kovalter területét. A cég válasza szerint
„az Audi Hungaria járműgyár-építéssel kapcsolatos, 2010-es évek elején a hatóságok által előírt és saját költségén megvalósított Natura 2000 kompenzációja nem érintette Győrben a Kovalter területét.”
Az alapvetően a következő négy fő területre koncentrálódott:
- Hajósi homokpuszta
- Kékhegyi lőtér
- Győr-Gönyű homokvidék
- Szigetmonostor-Szigeti homokok
Ezen kívül voltak még csereerdősítésbe bevont területek Egervölgy mellett és Győrszemere mellett.
Az egész Rábára kiterjed egyébként az Különleges Természetmegőrzési Terület, amelynek létrehozására annak adatlapja szerint először még 2003-ban tettek javaslatot, végül 2010-ben jegyezték azt be, tehát valóban „valami okostojás” – ahogy ugye a polgármester fogalmazott – az egész Rábát igyekezett Natura 2000-es területté nyilvánítani, aminek pont a legészakibb, Győr határában véget érő része a szabadstrand egykori területe.
Magyarán szólva nem igaz Dézsi azon állítása, hogy a Kovalter az Audi-bővítés miatt került Natura 2000-es védelem alá – amely besorolás egyébként egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne épülhetne itt szabadstrand.
Az általunk megkérdezett szakértők elmondása szerint a Natura 2000 védettség ugyanis nem azt jelenti, hogy az adott területre ne épülhetne semmi – jól jelzi ezt, hogy a megfelelő körülmények között akár Audi-gyár is épülhetett ilyen területen. A szabadstrand alapvetően olyan fejlesztés, ami akár megvalósítható lenne a területen, bár jó kérdés, hogy mennyire egyszerű itt kiépíteni egy korszerű infrastruktúrát.
A polgármester egyébként 2021-ben egyenesen azzal indította el TikTok-fiókját, hogy a Kovalter területének rendezése közben ő maga is láncfűrészt ragadott. Az AC/DC-re rönköt szeletelő videó mellé szokásos kedvenc idézetét tette a polgármester: „A munkának egyetlen titka van: csinálni kell.”