Több mint 1 évig még biztosan marad az e-rolleres vadnyugat

Nagy Donát 2022-08-02 07:40:00
Szabályozás hiányában egyelőre csak ajánlások vannak, amik nem segítik elő a praktikus közlekedési eszköz elfogadását.

Az elektromos roller egyre több ember mindennapi közlekedési eszköze van szó, szabályok helyett azonban egyelőre a szokások irányítják őket, írja a Népszava.

Az elektromos roller újdonság, menő dolog, ezért természetes, hogy kiemelt hír lesz az ilyen balesetekből. Valójában viszont nem történik több rolleres baleset, mint kerékpáros

– mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Egyesület (JME) elnöke arra reagálva, hogy az utóbbi időben megszaporodtak az e-rolleres balesetekről szóló híradások. A legtöbb e-roller-boommal érintett országhoz hasonlóan Magyarország is le van maradva a KRESZ módosításával, amelyet az e-rollerek terjedése igencsak indokolna.

A jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát.

Pukler Gábor azt mondja,

ha ma valaki vesz egy akár 50-60 kilométer per órás sebességre is képes e-rollert, annak semmilyen kötelezettsége nincs sem a védőfelszerelésre, sem a felelősség-biztosításra, sem pedig a közlekedési jártasságra.

A szakember szerint a szabályozatlanságból fakadó bizonytalanság az egyik tényező, ami hátráltatja az elektromos rollerek további terjedését.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A JME elnöke úgy fogalmazott, hogy „szokások alapján használjuk“ az e-rollereket, olyanok is, akiknek nincs jogosítványuk, azt a pár alapszabályt pedig a szüleiktől vagy a környezetüktől „lesik el“. Azt írja, kívánatos lenne egy kötelező alapfokú KRESZ-oktatás mindenkinek, akár már általános iskolában, hiszen sok gyerek is használja ezeket a járműveket, pedig még jogosítványuk sem lehet. Azt már mi tesszük hozzá, hogy a KRESZ ismeretének részleges vagy teljes hiánya a kerékpárral közlekedőnél is szembetűnő.

A Népszava megkeresésére a Technológiai és Ipari Minisztériumtól azt írták, hogy

a közúti közlekedésben irányadó Bécsi Egyezmény sem ad egyértelmű iránymutatást.

Ezért amíg elkészül a szabályozás, addig a minisztérium szerint „a kérdéses eszközökre típusuktól függően a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók”.

A továbbiakat ugyan nem részletezték válaszukban, ám vélhetően úgy érti a minisztérium, hogy a kisebb méretű és általában 25 km/h-ra képes eszközöket kerékpárként, a nagyobb és gyorsabb elektromos járműveket pedig segédmotorként érdemes a forgalomban kezelni.

A KRESZ rolleres módosításáról már tavaly született egy tervezet, ám hogy annak az elfogadása hol tart, nem árulta el a minisztérium. Annyit azonban közöltek, hogy „az említett eszközök közlekedésére vonatkozó előírásokat elkülönítve határozná meg“, vagyis önálló járműkategóriában gondolkodnak.

Azt írják, hogy ennek ellenére vannak önkormányzatok, amelyek nem várnak arra, hogy a kormány kitalálja, mi is az e-roller; saját hatáskörben próbálják valamilyen mederbe terelni főleg a bérelhető eszközök használatát. Budapesten például van olyan kerület, ahol a szerződéskötésig betiltották a bérelhető e-rollereket, így azok most már csak a helyileg kialakított szabályok betartásával működhetne. Ilyen lehet az, hogy csak 18 év felettiek bérelhetik ki az egyedi azonosítóval ellátott gépeket, amelyek például a sétálóövezetekben automatikusan le is állnak.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

Hasonló szoftveres megállásra számíthatnak a bérrollerezők a hamarosan induló szombathelyi projektben is. Erre eredetileg augusztus 1-től került volna sor, ám egyelőre nem látni semmilyen előkészületet, a szolgáltató cégnek küldött megkeresésre pedig egyik munkatársuktól sem érkezett válasz.

Természetesen ezek az intézkedések azonban nem vonatkoznak a magántulajdonú rollerekre, amelyekből a JME becslései szerint 50-70 ezer van az országban, a bérrollerek számáról viszont nincs pontos adatuk.

A Jövő Mobilitása Egyesület egyébként maga is tett javaslatokat a szabályozásra. Eszerint el kellene különíteni a legfeljebb 20-25 km/h-s sebességre képes e-rollereket a már-már robogónyi teljesítményt leadó erőgépektől. Előbbihez nem lenne szükség jogosítványra, e fölött azonban be kellene vezetni, ahogy a féklámpát és az irányjelzőt is, valamint a védőfelszerelést és a felelősségbiztosítást. Előzetesen úgy is tűnik, hogy a minisztérium szíve is errefelé húz.

Pukler Gábor szerint a KRESZ rolleres módosításai jó esetben 2023 őszén jelenhetnek meg.

Szólj hozzá!

Megválasztotta köztársasági elnökké Sulyok Tamást a parlament

A szavazás előtt a DK, a Momentum, az MSZP, a Jobbik és a Párbeszéd képviselői kivonultak az ülésteremből.

Elfogadta a parlament Novák Katalin lemondását

Jelenleg Kövér László látja el az államfői feladatokat.

Az Éljen Szombathely is Horváth lemondását követeli

Önmagában is felháborító, hogy egy ilyen cselekmény miatt elítélt bűnöző magát mentegető írásának egy önkormányzati képviselő teret ad - írják közleményükben.

A rozáceás bőr ápolása – hasznos tippek, javasolt kozmetikumok

Kipirosodott, égő arc, kínzó viszketés – bizonyára már hallottál róla, de ha jó ideje küszködsz is vele, ez a cikk segíthet néhány hasznos tipp által. 

Megrongálták a Radnóti-szobrot Pannonhalmán

Felfesztítették a rácsot, letörték a szobor fejét.

Ezért:

Pökhendi választ adott Horváth Gábor fideszes szombathelyi képviselő arra a kérdésünkre, hogy miért tűnt el Facebook-oldaláról a K. Endre ártatlanságát bizonygató bejegyzés.

Sorcsere: hét körzetben is új arcot indít a győri Fidesz

Radnóti, Sik, Hajszán, Takács, Rózsavölgyi a távozók között. Szakács István ennek örömére azt írta:„bevált csapaton nem szabad változtatni”.

A Győr-Szol igazgatója szerint nincs nyomozás ellenük, Hajtó viszont kirakott egy dokumentumot, ami szerint igen

Folytatódik a városüzemeltető cég és a volt fideszes képviselő közötti adok-kapok.

Gázolás történt Szombathelyen a Jókai Mór utcában

A gyalogátkelőn ütöttek el egy járókelőt.

Interjút ígért az Ugytudjuk.hu-nak Lenkai Nóra, majd lemondta azt

Egyelőre új időpontot sem adott, amikor feltehetnénk kérdéseinket.

Megfejtették a bálnák énekének titkát

Most már biztos, hogy a hajók megzavarják a cetek kommunikációját.