MOL: Néhány kúton kifogyhat az üzemanyag, de semmiképpen ne pániktankoljunk

Nagy Donát 2022-07-28 07:26:00
Nem lehet tovább halogatni a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartását, tartalék üzemanyagkészlet nélkül kezdik meg a munkát.

A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, és a munkálatok miatti üzemanyaghiány pótlására korlátozottak a lehetőségek – mondta az Indexnek Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója, írja az MTI.

A lapnak adott interjúban az ügyvezető igazgató kifejtette: több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány a készletek jelentős részét felemésztette.

A Mol mindent megtesz a jelentős termékkiesés pótlására a pozsonyi finomítóból, és a megmaradt tartalékokból, de ez nem tudj teljes mértékben fedezni a hiányt, a piaci pótlásra pedig korlátozottak a lehetőségek – hangsúlyozta.

Ratatics Péter elmondta: a karbantartást másfél éve kezdték előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását.

A leállást tavaszra tervezték, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása – tette hozzá.

Ez a karbantartás lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata, amelynek költségvetése mintegy 8 milliárd forint.

A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után – ismertette az ügyvezető igazgató.

Jelezte: a dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény. Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket.

Ilyen árkörnyezetben, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket

– fogalmazott.

Az ügyvezető igazgató szerint felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Továbbá elkerülhetetlennel látszik, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.

Hangsúlyozta azt is, hogy továbbra is mindenkivel szerződést kötnek a nagykereskedelemben, és igyekeznek mindenkit ellátni, de

nem tudják kizárni, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak partnereiknek szállítani.

Ratatics Péter közölte: a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát is azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések.

Ezért mindenkitől kérik, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, mert csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten – mutatott rá.

Kifejtette azt is, hogy nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek az ársapka-szabályozásra. Mint mondta, a politikai szándékot értik, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, főképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.

A meghatározott 480 forintos ár jóval kevesebb, mint a piaci ár, a külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mondta.

Szólj hozzá!

Tűz volt ma délben Győrben

Gyárvárosban gyulladt ki egy garázs teteje, személyi sérülés nem történt. 

Majdnem megölte kéthetes kislányát egy szombathelyi nő, öt év börtönre ítélte a törvényszék

Előfordult, hogy a síró csecsemő száját befogta, a hason fekvő gyermek fejét belenyomta a kiságy matracába, amitől a kislány koponyacsonttörést szenvedett.

Mától Szombathelyen is elérhető Bolt taxi

Ezzel együtt már tíz vidéki nagyvárosban van jelen a mobilitási platform.

Hamis bizonyítványok készültek egy győri lakásban

Ha az iskolában nem sikerült megszerezni, jó lesz a kamu is, gondolta három nő. 

Győri társasház is bekerült a 2025-ös Média Építészeti Díja döntősei közé

A Rúzs - Garzonház vezeti a közönségszavazást, de még mindig lehet voksolni!

Keresztutak - konferenciát tartanak a függőségek és digitális veszélyek témájában, Győrben

Az előadásokat online is követni lehet majd a Városháza YouTube csatornáján. 

A rövid hétvégén is lesz mit csinálni Győrben

Programajánló péntektől-vasárnapig. 

Az Egis Körmend felbontja Chuba Ohams szerződését

A játékos nincsen olyan egészségügyi állapotban, hogy a klub segítségére tudjon lenni.

Hogyan szabotálhatja önmagát egy webshop?

Az internetes kereskedelem világa sosem volt ennyire elterjedt, mégis meglepően sok bolt akad, amely jelentősen megnehezíti saját dolgát, és persze a vásárlóik életét is. Bizonyára neked sem ismeretlenek ezek a problémák, ha gyakran vásárolsz online.

Meghirdette a laptopot, eltette a pénzt, de nem adta át a gépet a vevőnek 

Csalás miatt kell a Körmendi Járásbíróság elé állnia az elkövető férfinak. 

Magyar Péter: A béke nem politikai kampányszlogen, hanem nemzeti sorskérdés

A Tisza Párt elnöke üdvözli Trump és Putyin budapesti találkozóját. 

Hivatalos: a győri kórház lineáris gyorsító gépei (sugárterápiás gép) zavartalanul működnek

Válaszolt az intézmény és tisztázta, hogy pontosan melyik gép romlott el.