MOL: Néhány kúton kifogyhat az üzemanyag, de semmiképpen ne pániktankoljunk

Nagy Donát 2022-07-28 07:26:00
Nem lehet tovább halogatni a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartását, tartalék üzemanyagkészlet nélkül kezdik meg a munkát.

A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, és a munkálatok miatti üzemanyaghiány pótlására korlátozottak a lehetőségek – mondta az Indexnek Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója, írja az MTI.

A lapnak adott interjúban az ügyvezető igazgató kifejtette: több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány a készletek jelentős részét felemésztette.

A Mol mindent megtesz a jelentős termékkiesés pótlására a pozsonyi finomítóból, és a megmaradt tartalékokból, de ez nem tudj teljes mértékben fedezni a hiányt, a piaci pótlásra pedig korlátozottak a lehetőségek – hangsúlyozta.

Ratatics Péter elmondta: a karbantartást másfél éve kezdték előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását.

A leállást tavaszra tervezték, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása – tette hozzá.

Ez a karbantartás lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata, amelynek költségvetése mintegy 8 milliárd forint.

A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után – ismertette az ügyvezető igazgató.

Jelezte: a dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény. Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket.

Ilyen árkörnyezetben, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket

– fogalmazott.

Az ügyvezető igazgató szerint felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Továbbá elkerülhetetlennel látszik, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.

Hangsúlyozta azt is, hogy továbbra is mindenkivel szerződést kötnek a nagykereskedelemben, és igyekeznek mindenkit ellátni, de

nem tudják kizárni, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak partnereiknek szállítani.

Ratatics Péter közölte: a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát is azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések.

Ezért mindenkitől kérik, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, mert csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten – mutatott rá.

Kifejtette azt is, hogy nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek az ársapka-szabályozásra. Mint mondta, a politikai szándékot értik, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, főképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.

A meghatározott 480 forintos ár jóval kevesebb, mint a piaci ár, a külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mondta.

Szólj hozzá!

Anyaegyesülete elbúcsúztatta az olimpiai bajnok Pars Krisztiánt

A civil élettel kapcsolatban még "kiforratlanok" a tervei.

A medence tisztaságának titka: az automatizált tisztítórendszerek

Ha valaha is elgondolkodtál azon, hogyan lehetne könnyebbé tenni a fárasztó medencetakarítást, jó helyen jársz. 

Közös felfedezések a párkapcsolatban

A párkapcsolat örömforrást jelenthet mindkét fél számára, függetlenül attól, hogy monogám vagy nyitott kapcsolatról van szó. A közösen megélt intimitás és vágy, amelyet időnként egészen új szintre emelhetünk, megnyithat egy új világot a szeretett személy számára.

Mire jó egy mini kompresszor?

Vannak olyan eszközök, amelyeknek otthon és ipari területeken is egyaránt nagy hasznát tudjuk venni - ezekről a szakmai hírekben is sokat olvashatunk.

Eljárás folyik a Haladás labdarúgó-csapat frissen kinevezett vezetőedzőjével szemben

Korábban két szombathelyi önkormányzati cégben dolgozóval szemben indult eljárás. Egyikük sem maradhatott a helyén.

Győri városi kitüntetésekhez várják a javaslatokat

Január 30-ig lehet Pro Urbe és díszpolgári címre jelölteket állítani.

Kilépett a pártból a Vas megyei LMP elnöksége

Németh Ákos, Gálffy Áron, és Hisham AbdulGhafoor is otthagyta a zöldeket.

Férfi kosárlabda Eb-selejtező - Hanga Ádám nélkül a magyarok

Február 20-án Szombathelyen folytatja a csapat.

Vígh Ferenc a Haladás vezetőedzője

Rózsa Dániel a kapusedző, Jakab Ferenc a masszőr, míg Márkus Gábor a technikai vezető.

Távozott Zdravko Bošković az Egis Körmendtől

Lejárt a két hónapos szerződése.

A városvezetés most azon dolgozik, hogy Szombathely lakossága minél egészségesebb legyen

Mozgásra buzdítás, szűrővizsgálatok, egészséges étrend is szerepel a Viva Savaria programban.

A ChampSport menedzserirodához igazolt Pődör Rebeka

Jelenleg az SZKKA sikere a játékos számára a legfontosabb.

Téli autózás szabályai

Megérkezett a hűvös őszi idő, és a tél is itt van a sarkon. A hidegebb időjárás komoly fejtörést tud okozni az autósoknak, és bizony jobban oda is kell figyelniük arra, hogyan közlekednek. Lássuk, milyen szabályok vannak, melyeket a téli autózás során érdemes betartani.

Intercityvel ütközött egy sárvári sofőr

A hátsó ülésen utazott a vádlott élettársa és egyéves gyermeke is.

MOHU: már több mint egymilliárd palackot váltottak vissza Magyarországon

A Győr-Moson-Sopron megyei lakosok, az egyik legszorgalmasabban gyűjtöttek.

Forray: Az egész MTE-családnak össze kell fognia, hogy együtt érjünk el újabb sikereket

Sérüléshullám nehezíti a körmendi kosárlabda-csapat további szereplését. Most Durázi Krisztoferre vár hosszabb kihagyás.

Hogyan számíthatjuk ki az 1 m3 gáz árát 2025-ben?

A lakossági gázár kiszámítása gyakran bonyolultabb, mint elsőre gondolnánk. Nem elég az 1 m³ gáz egységárát ismernünk, hiszen a végső költségeket számos tényező befolyásolja, mint például az alapdíj, a fogyasztási díj és a különféle adók. 2025-ben ezek az összetevők továbbra is meghatározzák a gázszámlák összegét.