MOL: Néhány kúton kifogyhat az üzemanyag, de semmiképpen ne pániktankoljunk

Nagy Donát 2022-07-28 07:26:00
Nem lehet tovább halogatni a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartását, tartalék üzemanyagkészlet nélkül kezdik meg a munkát.

A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, és a munkálatok miatti üzemanyaghiány pótlására korlátozottak a lehetőségek – mondta az Indexnek Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója, írja az MTI.

A lapnak adott interjúban az ügyvezető igazgató kifejtette: több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány a készletek jelentős részét felemésztette.

A Mol mindent megtesz a jelentős termékkiesés pótlására a pozsonyi finomítóból, és a megmaradt tartalékokból, de ez nem tudj teljes mértékben fedezni a hiányt, a piaci pótlásra pedig korlátozottak a lehetőségek – hangsúlyozta.

Ratatics Péter elmondta: a karbantartást másfél éve kezdték előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását.

A leállást tavaszra tervezték, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása – tette hozzá.

Ez a karbantartás lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata, amelynek költségvetése mintegy 8 milliárd forint.

A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után – ismertette az ügyvezető igazgató.

Jelezte: a dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény. Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket.

Ilyen árkörnyezetben, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket

– fogalmazott.

Az ügyvezető igazgató szerint felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Továbbá elkerülhetetlennel látszik, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.

Hangsúlyozta azt is, hogy továbbra is mindenkivel szerződést kötnek a nagykereskedelemben, és igyekeznek mindenkit ellátni, de

nem tudják kizárni, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak partnereiknek szállítani.

Ratatics Péter közölte: a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát is azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések.

Ezért mindenkitől kérik, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, mert csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten – mutatott rá.

Kifejtette azt is, hogy nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek az ársapka-szabályozásra. Mint mondta, a politikai szándékot értik, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, főképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.

A meghatározott 480 forintos ár jóval kevesebb, mint a piaci ár, a külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mondta.

Szólj hozzá!

Ismét támadnak a dinók!

Itt a legújabb Jurassic Park-film előzetese.

Isten éltesse Hende Csabát!

65 év az már nem mogyoró.

Egymás kezébe adják a szakértők a Nádasdy-vár kilincsét

Folyik az önkormányzati tulajdonba vétel előkészülete. A polgármester szerint ha végbemegy a folyamat, az áldás és gond is lesz egyben.

Elnöki ügy: Előbb Szombathelyen járt, most pedig Kőszegen barangol Sulyok Tamás

A köztársasági elnök a Wagner Étteremben találkozott Nyugat-Pannónia világi és egyházi képviselőivel.

Ámokfutót fogtak Győrben

Menekülése közben a sofőr az ablakon egy kisebb csomagot dobott ki.

Betépve tört be egy férfi egy győri autókereskedésbe

Több jármű kulcsát is magához vette, majd az egyikkel elhajtott.

Győr az országos toplista harmadik helyén áll pizzarendelésben

A közízlésre veszélyesen sokan rendeltek hawaii pizzát tavaly.

Nem kell közterülethasználati díjat fizetnie az egyháznak Kőszegen

Ez évente több mint 30 millió forintot jelent. Cserébe az egyházmegye segíti majd az önkormányzati építkezéseket.

Lopással gyanúsított nőt és férfit keres a győri rendőrség

Az állampolgárok segítségét kéri a hatóság.

Autóvásárlással vágta át a cimboráját egy körmendi férfi

A vásárlásnál fordított, majd három autóból egyet a saját nevére íratott.

Kincskeresőket várnak Győrbe!

A gyerekek és a játszani vágyó felnőttek is jelentkezhetnek.

Most Ön is elmondhatja véleményét Győr helyi autóbusz-közlekedéséről!

Az online kérdőívet 2025. február 28-ig lehet kitölteni.

Már a szokásos sajtótájékoztatót sem tartja meg a szombathelyi Fidesz-KDNP

A párt négy mandátummal rendelkező képviselőjéből egy sem jelent meg a mai szokásos közgyűlés utáni tájékoztatón.

Lámpákat kapott a győrszentiváni Tölös utca

Már a teljes lakott hosszán van közvilágítás.