Tetlák Örs, az LMP – Magyarország Zöld Pártjának elnökségi tagja, Érd alpolgármestere szerdai budapesti sajtótájékoztatóján beszélt a klímabérlet bevezetésének szükségességéről. Az LMP egy havonta ötezer forintba kerülő, minden állami és önkormányzati tömegközlekedési eszközre érvényes klímabérletet szeretne meghonosítani, és bár Palkovics László technológiai és ipari miniszter úgy fogalmazott, hogy „megfontolják a javaslatot” az ügyben érdemi előrelépés még nem történt.
Éppen ezért az LMP petíciót indít a klimaberlet.hu oldalon, melyet bárki aláírhat, aki egyetért a kezdeményezéssel. Érd alpolgármestere néhány konkrét példát is elmondott a klímabérlet előnyeiről.
Érdről tömegközlekedéssel negyven perc alatt ért be a Széll Kálmán térre. Amennyiben autóval jött volna, csúcsidőn kívül is legalább egy órát vett volna mindez időben, ha pedig át kellett volna mennie egy hídon, és parkolóhelyet kellett volna találnia, teljesen kiszámíthatatlan lett volna az utazás hossza. Tetlák megemlítette azt is, hogy a benzinár-stop sem marad már sokáig érvényben, emiatt a családok mobilitási költségei – a rezsiárakhoz hasonlóan – súlyosan megnőhetnek. A klímabérlet mindössze ötezer forintba kerülne havonta, ezzel szemben az LMP politikusának csak a mostani Érd-Budapest közötti utazása 1340 forintjába került.
Az agglomerációból tizezrek ingáznak nap, mint nap Budapestre, ennek összege több, mint húszezer forint is lehet havonta. – hívta rá fel a figyelmet Tetlák.
Hozzátette, ebben még nincs is benne, ha valaki hétvégén elutazna az éppen kiszáradó Velencei tóhoz, vagy a NER-által lassan teljesen körbekerített és lebetonozott Balatonhoz. Csak egy Érd-Siófok egyirányú teljesárú vonatjegy ára kétezer forint.
Tetlák azt is elmondta, hogy a klímabérlet bevezetése csökkentené az autók számát, ezzel csökkenne a légszennyezettség, az üvegházhatású gázok kibocsátása, és nem mellékesen az orosz energiafüggőség is. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy Magyarországon évente tizennégyezer ember korai haláláért felelős a rossz levegő és a légszennyezettség, a közlekedés adja hazánkban az üvegházhatású gázok kibocsátásának 23%-át, amelynek 98%-a közúti közlekedésből ered. Egy utaskilométer például vasúttal tizedannyi energiát igényel, mint személygépkocsival. A klímabérlet bevezetésével azok is jól járnának, akiknek feltétlenül szükséges személygépjárművet használniuk, hiszen csökkenne a dugók száma, ami nem mellékes, hiszen az Európai Unión belül Magyarország közlekedése az egyik legzsúfoltabb, egy átlagos járművezető évente 42 órát, csaknem két teljes napot ül közlekedési dugóban, ami meghaladja az EU-s átlagot.
A megoldást a közösségi közlekedés, és a mindenki számára elérhető olcsó klímabérlet jelenti. Az LMP – Magyarország Zöld Pártja kéri mindenkitől, hogy írják alá az erről szóló petíciót, a klimaberlet.hu oldalon!