Az új autók piaca a gyártói kapacitások miatt csökken, az árak viszont nemcsak az új, hanem a használt autók körében is fokozottan emelkednek, beleértve a folyamatosan öregedő példányokat – közölte a Használtautó.hu kedden az MTI-vel.
Az elemzés szerint egy-egy népszerűbb modell 5 éves példányánál az emelkedés a tavalyi árakhoz mérten modelltől függően 10-28 százalékos, és általánosságban elmondhatóaz is, minél népszerűbb egy modell, annál jelentősebb az áremelkedés a használt autóknál is.
Egy 2-3 éves autó akár újkori ára felett is eladható forintban számolva, de vannak olyan 5-7 éves modellek, amelyek szintén több pénzért adhatók tovább, mint újkorukban.
A cég kiugró példaként említi, hogy egy 5 éves Audi A4-esért ma kétszer annyit kell fizetni, mint 2019-ben, az átlagár 4,38 millió forintról 8,8 millió forintra nőtt – nyilván az inflációt is nézve.
Elemzésük szerint egy 2007-es Opel Astráért nagyjából 10 százalékkal, mintegy 100 ezer forinttal kell többet fizetni, mint tavaly, de egy 2007-es Suzuki Swift esetén ez a mérték már 12 százalékos, ami megközelítően 150 ezer forintos plusz.
A chiphiány és az ukrajnai háború által fokozott ellátási nehézségek az elemzők szerint még több évig eltartanak, így az árak emelkedése is tartós tendencia maradhat.
Az elemzésben felhívták a figyelmet az átlagosnál olcsóbb üzemű hibrid és elektromos modellek áremelkedésére is: az egyre kedveltebb Toyota Priusok átlagára csupán az elmúlt 12 hónapban 27 százalékkal emelkedett, míg a piac egyik legnépszerűbb használt villanyautójának számító BMW i3 20 százalékkal drágult a korosodása ellenére is.