Márciustól szeptemberig vizsgálja a fogyasztóvédelmi rendelkezések betartását a használtautó-kereskedésekben a szakhatóság, írja az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) információi alapján.
Az egyik megyei kormányhivatal az akció részeként a hazai hatósági gyakorlatban először egy komplett gépkocsit próbavásárol majd.
A tavalyi hasonló akcióban országszerte csaknem kétszáz kereskedést ellenőrzött a fogyasztóvédelem. Azt írják, a vállalkozások felénél jogsértést tapasztalak akkor, persze ezt úgy is lehet értelmezni, hogy a nepperek felénél semmi kifogásolhatót nem találtak.
A leggyakoribb probléma a helytelenül kifüggesztett vagy eleve nem létező vásárlók könyve, valamint a termékek és szolgáltatások árainak feltüntetésének hiányosságai voltak.
Sajnos a vevők sokszor nincsenek tisztában azzal, hogy egy meghibásodás esetén milyen jogaik vannak, és főleg meddig. A használt autókra például jogszabály szerint kötelezően nem jár, de egyes cégek önként vállalhatnak jótállást, a kereskedőnek azonban minden esetben legalább egy év szavatosságot kell biztosítania a gépkocsikra. A jótállás és a szavatosság azonban két különböző dolog.
A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállás kedvező helyzetbe hozza a vásárlót: neki elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak (a jótállásra kötelezettnek) kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is.
A szavatossággal az eladó felelősséget vállal azért, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejlett hibája, amely csak későbbi fog kiderülni. A vevőnek ez esetben érdemes alaposan megvizsgálni, ellenőrizni a terméket, mert amennyiben a vásárlás időpontjában ismerte, vagy ismernie kellett a hibát, vagy a hiba a vevő hibájára vezethető vissza, akkor szavatossági igénnyel nem léphet fel.
A minisztérium kiemelte, idén már kicsit jobban járnak a vevők: az idei év elejétől alkalmazandó új szabály, hogy a korábbi fél év helyett egy teljes esztendeig a vevőnek nincs bizonyítási kötelezettsége. Ha mentesülni akar a felelősség, a javítás költségeinek viselése alól, a szavatossági időszakban a kereskedésnek kell bizonyítania, hogy a hiba a jármű átadása után keletkezett.
A gyakorlatban előfordul, hogy kereskedő telephelyén lévő használt autó a bizományos értékesítés miatt egy magánszemélyé, az adásvétel így két magánszemély között jön létre – tették hozzá. Ebben az esetben az eladó szavatolja, hogy a gépkocsi a vásárláskor megfelelt az adott márkájú, típusú, korú, futásteljesítményű járművel szemben támasztható követelményeknek. Ha probléma merül fel, akkor a vevőnek kell bizonyítania, hogy az általa egy éven belül észlelt hiba, vagy annak oka már akkor is megvolt az autóban, amikor átvette.
A használt autó átadás-átvételekor rendszerint rögzítik a gépkocsi állapotát. Azaz ha bejegyzik, hogy például rossz a váltó, emiatt utólag már nem emelhető kifogás. Ha magánszemély eladóval nem tudunk megegyezni, akkor az igényünk csak bírósági úton érvényesíthető. Kereskedőtől vásárlás esetén azonban a vevő az egyszerűbb, gyorsabb és ingyenes békéltető testületi eljárást is választhatja egyedi ügye megoldása érdekében.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közlemény szerint elmondta, hogy bár külön költséggel jár, de számos későbbi probléma elkerülését segíti, ha a kocsit független szervizben alaposan átnézetjük. A kiszemelt autó életútjának lényeges adatait pedig már több mint három éve nyilvános adatbázisból, díjmentesen, elektronikus úton le lehet kérdezni. A veszélyhelyzeti intézkedések következtében sok autó műszaki vizsgáját hamarosan meg kell újítani, ezt célszerű lehet az eladótól elvárni.