Információs táblákon is tájékoztatniuk kell a boltoknak a vásárlókat a február 1-jén életbe lépő élelmiszerárstopról - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) szerdán az MTI-vel.
Az erről szóló rendelet, a használandó logó és arculati kézikönyv éjjel meg is jelent a Magyar Közlönyben.
A fentebb mutatott változatot a hipermarketekben, szupermarketekben, diszkontáruházakban és 200 négyzetméternél nagyobb területű boltokban kötelezően el kell elhelyezni jól látható helyen, a kisebb boltokban a kereskedő döntheti el, melyik színváltozatot használja.
Emlékeztettek arra, hogy a kormány február 1-jétől több alapvető élelmiszer árát befagyasztja a tavaly október 15-ei szinten. Az élelmiszerárstop célja, hogy megvédje a magyar lakosságot a koronavírus-járvány és az elszabadult európai energiaárak miatt Magyarországra is begyűrűző élelmiszerár-növekedéstől - írták.
Az élelmiszerárstop a kristálycukrot, a búzafinomlisztet, a napraforgó-étolajat, a sertéscombot, a csirkemellet, a csirke far-hátat és a 2,8 százalékos UHT-tehéntejet érinti. E termékek árát úgy kell megállapítani, hogy az nem lehet magasabb a tavaly október 15-einél. Az árstop február 1-jétől május 1-jéig tart.
E nagy mennyiségben fogyó élelmiszerek árának csökkentésével havonta több ezer forintot takaríthatnak meg a vásárlók, az árstop különösen védi a gyermekes családokat és az időseket
- fogalmaztak a közleményben.
A rendelkezések betartását február 1-jétől a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi hatósága ellenőrzi.
Ha a hatóság jogsértést tapasztal, akkor kötelezően bírságol. Az 50 ezertől 3 millió forintig terjedő bírság többször is kiszabható, második alkalommal a korábbi tétel legalább kétszerese lehet. Ismételt jogsértés esetén a kereskedő tevékenysége ideiglenesen, legalább egy napra, legfeljebb fél évre korlátozható.
Ha az élelmiszerárstop megszegéséről fogyasztótól érkezik panasz, azt a hatóság közérdekű bejelentésként kezeli és haladéktalanul kivizsgálja.