A kormányváltás elhozza a zöld fordulatot
– hangoztatták az Egységben Magyarországért szerdai online sajtótájékoztatójának a résztvevői.
Az áprilisi parlamenti választás egyben klímaválasztás is lesz
– mondta Szél Bernadett független országgyűlési képviselő.
Ez alatt azt érti, hogy eldől, olyan erőket szavazunk-e kormányra, amelyek képesek átérezni a felelősséget, vagy hagyjuk tovább azt a mostani kormány által folytatott ámokfutást, amely ahhoz vezet, hogy nem lesz jövője a magyarságnak.
Magyarázatként hozzátette, hogy a Kárpát-medence fokozottan kitett az éghajlatváltozásnak.
„Ha ők maradnak hatalmon, védtelenek maradunk a klímaválsággal szemben"
– jelentette ki.
A kiemelt beruházásokról szóló törvénnyel kapcsolatban Szél Bernadett felidézte: több mint 3 ezer olyan beruházás volt a Fidesz alatt, ahol annyira felgyorsították a folyamatokat, hogy a zöld szempontok nem tudtak érvényesülni.
Az ellenzéki politikus szerint ráadásul olyan mértékben függünk az orosz gáztól, és olyan mértékben maradt el a kívánatostól a lakossági épületek szigetelése, hogy „orosz gázzal fűtjük a magyar utcákat".
Ígéretet tett arra, hogy évente 150 ezer lakás szigetelését fogják elvégezni.
„Át kell állnunk a megújuló energiára"
– szögezte le a képviselőnő, és emlékeztetett arra, hogy Magyarországon a szélenergiát gyakorlatilag betiltották, a napenergiát megadóztatták.
Szél Bernadett szerint a következő kormánynak le kell folytatnia a társadalmi, szakmai és politikai vitát az atomenergiáról.
Megjegyezte: a Fidesz úgy kötelezte el magát Paks II mellett, hogy elmaradtak azok a viták, amelyeken meg lehetett volna beszélni, miként kell kialakítani az ország energiaportfólióját.
„Paks II-t jelenleg leginkább korrupciós projektnek látjuk"
– mondta, és hozzátette: a kormányváltás pillanatában felfüggesztik a projektet, arra az időre, amíg nem jutnak konszenzusra abban, miként döntsenek az atomenergia hasznosítását illetően.
Schmuck Erzsébet, az LMP társelnöke felhívta a figyelmet arra: a Fidesz-kormány óriási károkat okozott a természetvédelem területén, és lerombolta a környezetvédelmi intézményrendszert. Nem csupán az önálló minisztériumot, hanem a környezetvédelmi hatósági rendszert is felszámolta, hogy bólogató jánosok üljenek a hivatalokban, és gátlástalanul lehessen pusztítani a zöld területet, tavainkat, a természetes környezetet
– mondta.
Megerősítette az Egységben Magyarországért elkötelezettségét amellett, hogy újra felállítják az önálló környezet-, illetve klímavédelmi minisztériumot és a hatósági rendszert.
A kibocsátáscsökkentéssel kapcsolatban az LMP-s politikus emlékeztetett arra, hogy Orbán Viktor az elmúlt években Brüsszelben sorra vétózta meg az EU szigorúbb célkitűzéseit, itthon pedig félrevezette a társadalmat.
Az Egységben Magyarországért azt vállalja, hogy 2030-ra 30 százalékra csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. Az EU célszáma jelenleg 55 százalék, az Orbán-kormány pedig 40 százaléknál tart e tekintetben.
Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője a károsanyag-kibocsátás mintegy egynegyedééért felelőssé tehető közlekedéssel kapcsolatos zöld célkitűzésekről beszélt.
Egyebek közt kiemelte, hogy a kényszerű helyváltoztatás csökkentésével mérsékelhető a forgalom. Az agglomerációs ingázás visszafogása érdekében az ilyen településeken korlátozni tervezik a további belterületbe bevonás gyakorlatát.
Az autós közlekedés valódi alternatívájává kívánják tenni a közösségi közlekedést. A cafeteria rendszer részévé akarják tenni a közösségi közlekedési bérletek vásárlását.
Elengedhetetlen a közlekedési dolgozók bérrendezése
– hangsúlyozta a Párbeszéd politikusa.
Szólt arról is, hogy fejleszteni kívánják többek közt a kerékpáros közlekedési infrastruktúrát, illetve az autómegosztás-szolgáltatást.
„A gépjárműveket és üzemanyagot terhelő adók helyett hosszú távon fokozatosan át kell állni a használatrányos útdíjra”
– mondta Tordai Bence, és ígéretet tett arra, hogy a gépjárműadó egészét vissza fogják adni a települési önkormányzatoknak.
A gépjárműparkot illetően az ellenzéki politikus hangsúlyozta, hogy ki kell vezetni a fosszilis közlekedést, és az elektromos, illetve zöld hidrogén irányba kívánnak mozdulni.
A zöld átálláshoz bizonyos rétegeket támogatni kell
– tette hozzá.
A képviselő egységes parkolási rendszer megteremtése mellett foglalt állást.
Címlapképünk illusztráció, forrás: Pixabay.