A nénik és bácsik nem viccelnek: van, akinek Kalasnyikov lóg az oldalán, másnak egy méretes Lugner jutott, de akad kispuska, vadászfegyver és Parabellum is.
Gyuri bácsi (Papp János) tutira megy. – Most véged van, megdöglesz! – ordítja, majd pisztolyt szegez a lekötözött, unokázós csaló fejéhez. De a lövés az utolsó pillanatban mégsem csattan el.
Az unoka (12E) - végső előzetes
Vedd vissza! Vágj vissza! De soha ne nézz vissza. Az Oscar-díjas Deák Kristóf filmje 2022. január 6-tól mozikban!#AzUnokaFacebook 1: https://www.facebook.com...
Igaz, ez a jelenet már a végkifejlet része, de innentől vesszük igazán komolyan Deák Kristóf Az unoka című thrillerének üzenetét. Deák már beírta nevét a filmtörténelembe, hiszen Mindenki című munkájával nemrég Oscar-díjat nyert.
A 40 éves rendezőre mi, vasiak külön is büszkék lehetünk. Édesanyja, Ács Enikő szombathelyi származású. Ő az, aki egy időben a legendás Panta Rheiben vokálozott.
A filmtől nem idegen a szürreálba hajló abszurditás sem. Mégpedig úgy, hogy végig a magyar „ugarról" mesél. A csaló megregulázásra például egy Kultúrotthonban kerül sor, ahol semmi sincs már, csak a székek.
Találó szimbolika: előttünk kultúránk mai állapota, a cifraszűrös szólamok mögötti üresség. A film valóságának részei a koszlott középületek, a belefáradt ügyintézők, az elromló liftek, a csirke far-hát illatú lakótelepek.
Főhősünk, Rudi (Blahó Gergely) egy Call Centerben dolgozik: monitor, füles, duma, hetente emelt teljesítmény-elvárás. Együtt él imádott nagypapájával (Jordán Tamás), Papussal, aki felnevelte őt.
Papus is imádja az unokáját. Így amikor a csalók – egy fiatal pár – rátalálnak, mindent odaad. Úgy másfél milliót és a családi ereklyét, nagypapája legendás karóráját is.
A baj ezzel beüt. Papus az izgalmaktól kórházba kerül, Rudi pedig magán nyomozásba kezd. Cél a karóra visszaszerzése, hiszen ez a tárgy a becsület meglopását jelképezi. A Center munkatársa, Zsuzsi (Döbrösi Laura) segíti a kezdetben méla, de egyre elszántabbá, a végén pedig már kemény harcossá váló fiatalembert.
A film fordulópontja a meglopott, átvert nyugdíjasok „önképző köre", ahova Rudi bekerül.
Itt nem süteményt sütnek, nem is halászlét főznek, hanem célba lőnek.
– Minket lenéz a társadalom, meg kell védenünk magunkat! – hangzik el. Az idősekben (micsoda pazar névsor! – Hámori Ildikó, Tordai Teri, Hűvösvölgyi Ildikó, Papp János, Voith Ági, Pogány Judit) egy a közös: mindannyian átvertek és mind bosszúra éhesek.
Beindul a gépezet: Rudi kinyomozza a bűnözők lakhelyét, Gyuri bácsi osztaga pedig lecsap. Mindezt pörgős, izgalmas, amerikai stílusú jelenetsorokba csomagolja a rendező. Megkockáztathatjuk: Deák akár új stílust is hozhat a hazai filmkészítésbe egyedi megoldásaival.
Az unoka azonban komoly erkölcsi kérdéseket is feszeget a bűnügyi vonal rétege alatt. Zsuzsi azért hagyja ott a munkahelyét, mert „Mi ugyanúgy átverjük a kisöregeket, mint a csalók. Csak mi hivatalosan és nagyban".
A legfőbb kérdést Papus karórája szegezi a nézőnek: milyen erkölcsiségű társadalom az, amelyben szinte mindenkinek akad valamilyen stiklije?