Veszteséges üzlet, de kötelező fenntartania bizonyos számú nyilvános fülkét a Magyar Telekomnak, amelyeket még most is rendszeresen használnak: havonta átlagosan ötven hívást indítanak róluk – írja a Világgazdaság.
A legfrissebb, decemberi adatok szerint Magyarországon akkor 4935 darab nyilvános telefont üzemeltetett a Magyar Telekom Nyrt.; a készülékek körülbelül 90 százaléka számít fülkének, a többi kórházakban, közlekedési csomópontokon és bevásárlóközpontokban található.
A telefoncég éves szinten több százmillió forintot bukik a fenntartásukon.
A cikk szerint a nyilvános telefonok száma az abszolút csúcson még a 2000-es évek elején volt, amikor csaknem 30 ezer fülkét tartottak nyilván az országban, de még 2005-ben is 21 ezer üzemelt. A 2010-es adat szerint 9 ezerre, majd 2015-ben 6500 körülire, 2018-ban 5500-ra apadt a számuk.
De akkor miért üzemelnek még mindig? Egyrészt azért, mert a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozata szerint
a cég kötelezett arra, hogy a szolgáltatási területén minden háromezer főnél kisebb lélekszámú településen legalább egy, a nagyobb településeken pedig háromezer lakosonként legalább egy nyilvános telefonállomást működtessen.
Másrészt azért van erre szükség, mert még mindig vannak, akik rendszeresen használják ezeket a készülékeket.
A nyilvános telefonokon a 2000-es évek elején még havonta átlagban több mint tíz órát telefonáltak a Telekom ügyfelei. Öt évvel később az átlag hat órára, 2010-re pedig már csak alig több, mint másfél órára csökkent.
Ma havonta átlagosan kevesebb mint fél óra az egyes nyilvános készülékek használati ideje.
Azt írják, hogy bár ma már általában mindenkinek a zsebében ott lapul egy mobiltelefon, így a fülkék forgalma jócskán visszaesett, ám a nyilvános készülékekről még mindig érkezik havonta legalább egy hívás az ingyenes segélyhívó számok valamelyikére.
A telefonfülkék többsége érmével – 10, 20, 50, 100 forint, illetve 50 cent, 1 és 2 euró – használhatók.
Nagyjából 2-6 ezer forint közötti összeget hozhat egyetlen nyilvános fülke havonta, ami elenyésző a karbantartás költségéhez képest.
A cikk szerint a Telekom rendszeresen karbantartatja a nyilvános fülkéket, és szükség szerint felújíttatja. Minden évben felmérik a fülkék állapotát, és ennek alapján rendelik meg a felújításokat, festéseket, minden esetben a legrosszabb állapotban lévő fülkékkel kezdve a munkát. A vandalizmus miatt – főleg a nagyvárosokban, kiemelten Budapest területén – sokszor nem elegendő a rendszeres takarítás és karbantartás. Frekventált területeken napi gyakorisággal okoznak kárt a készülékekben.