Elrohasztottuk az egykor sokmilliárdot érő MiG-eket, már eladni sem lehet őket

Nagy Donát 2021-06-16 07:52:35
A hadrendből úgy vontuk ki az orosz vadászgépeket, hogy egyszerűen leparkoltunk velük a betonra.

Így múlik el a világ dicsősége: mióta a Gripenek uralják a magyar légteret, az egykor szebb napokat látott, legendás MiG-29-es vadászgépek magányosan árválkodnak a kecskeméti katonai repülőtér betonján – írja a Blikk.

A lap úgy tudja, Irak nemrég 7,5 milliárd forintot adott volna a kecskeméti vadászrepülő-flottáért, még az orosz állam is rábólintott az üzletre, mint a fegyver egykori gyártója. Irak – hogy szándéka komolyságát jelezze – az összeg jó részét letétbe helyezte egy lengyel bankba, ám az üzlet mégis befuccsolt.

A Magyar Honvédség MiG-29 típusú vadászrepülőgépe égi őrjáraton a felhők felett, 2004-ben.

Fotó: MTI / H. Szabó Sándor

Most a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. mindössze 2,8 milliárd forintos indulóáron megpróbálta elárverezni a 19 vadászgépet.

Egyetlen licitáló sem akadt rájuk.

Sajnos, a leállítás során nem végezték el a vadászrepülők konzerválását, így azok ma a kukába valók

– vélte Papp Csaba, a Borsodi Általános Gépgyár Kft. ügyvezetője és tulajdonosa. Ő az az üzletember, aki az orosz állammal kötött szerződése alapján Közép-Európában rendelkezett a MiG-29-esek továbbértékesítési jogaival.

Fotó: Wikipedia

A MiG-ek az államadósság fejében Magyarországra kerültek, az értékük 2,5 milliárd dollár (727,1 milliárd forint) volt. A hajtómű felújítása 4000 üzemóra elérése után lett volna esedékes, de amikor végleg leparkolták őket a betonra, a legtöbbet használt vadászgép is csak 1756 üzemórát repült. De akadt olyan is, ami csupán 156 órát töltött a levegőben.

Azaz az egykoron csúcstechnikának számító vadászgépek még szinte újak voltak, amikor leparkolták és magukra hagyták őket.

Papp Csaba szerint a leállított flotta felújításának költségét az izraeliek – gépenként 6,5 millió dollárért (1,8 milliárd forint) – finanszírozták volna.

De volt szerződésünk Horvátországgal és Izraellel is, illetve tárgyalásban álltunk Lengyelországgal és Szlovákiával. Egy vagyont dobtunk ki az ablakon azzal, hogy a horvátok hiába vártak a vadászgépeinkre, hiszen ők évi több száz millió forintért lízingelték volna őket. Csak a lengyelek kilenc alkalommal kérték, hogy adjuk el nekik a hajtóműveket, de ez az üzlet is meghiúsult. Hogy ennek mi az oka? A politika volt az egyik.

– mondta a lapnak Papp.

Fotó: Wikipedia

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV ZRt.) által üzemeltetett Elektronikus Aukciós Rendszeren 2019. július 16-án 19 repülőgép hajtóművekkel, 20 darab hajtómű és 293 tartozék, rakéták kerültek meghirdetésre kevesebb mint 3 milliárd forint kikiáltási áron, de az árverés érvényes ajánlat hiányában eredménytelenül zárult.

Szólj hozzá!

Repülő rajt helyett zuhanórepülés

2025 I. negyedévében a gazdaság teljesítménye stagnált a 2024. I. negyedévihez képest.

Felülvizsgálják a győri fizetős parkolórendszert

A lakók véleményét is kikérik ebben a kényes témában. 

Nem eladó a szombathelyi Szabadidőközpont

A megyei napilap szellőztette meg a hírt, hogy a SZOVA eladná a területet. Maga a polgármester cáfolta meg a híresztelést.

A jövőben tilos energiaitalt eladni 18 éven aluliaknak

Júniusban léphet éltbe az új szabályozás.

Kiégett egy önkormányzati lakás Győrben

Az első hírekkel ellentétben nem történt gázrobbanás.

Hatszor bukott meg a próbavásárláson egy budapesti boltos

A maximális időtartamú üzletzárás mellé maximális mulasztási bírságot is kiszabott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Virágos versenyt hirdettek Győrben

Május 1-től lehet nevezni.

Akkorát ferdített a valóságon a győri Fidesz, hogy a sánta kutya is beleremeg!

Az iskolák támogatása kapcsán sikerült alternatív módon értelmezni az igazmondást. 

Ismét intézményvezetőt vált a szombathelyi MMIK

Csercsics Rita lemondott a posztról.

Nehéz szülés volt, de végre újra nyit a Győrszentiváni Lakossági információs Iroda

Hosszú hónapok vitáját sikerült pozitívan lezárni, jövőbe mutató tanulságokkal.