A Vezess információi alapján jövő májusban lép hatályba az a törvény, amely szerint 2022 tavaszától adják ki az új formátumú rendszámokat. A változtatás indoka egyszerű: lassan elfogynak a jelenleg használt, 3 betű 3 szám kombinációk, jelenleg az "S" betűvel kezdődő sor végén vagyunk, és már csak T-s, a V-s és a Z-s kezdetűek maradtak hátra.
Az elmúlt időszakban rendkívül felgyorsultak a rendszámkiadások, mivel egyre többen vásárolnak külföldről autót - így nem a már magyar rendszámmal futó kocsik cserélnek gazdát, hanem főleg nyugatról érkeznek az autók, amikre viszont új, magyar rendszám kell.
Természetesen már régóta ismert, hogy hamarosan változtatásra lesz szükség, az új formátumra pedig több különböző ötlet is született az évek alatt:
- Lehetne területi alapú rendszám, azaz például egy Vas megyei lakos autójának VA-1234, egy Győr-Moson-Sopron megyéhez tartozó kocsinak pedig GM-1234 állna a táblán, ezzel plusz információt is tartalmazva,
- nem lenne muszáj a 3 betű 3 számhoz ragaszkodni, a 6 karakter lehetne teljesen véletlenszerű is,
- a régen kiadott rendszámokat újra ki lehetne adni, A-val, B-vel vagy C-vel kezdődő és még használt rendszámból már alig látható az utakon,
- lehetne minden tulajdonosnak saját rendszáma, amit új autó vásárlásakor megtarthat, és azt szerelné át.
A fentebb leírt ötletek közül végül semelyiket sem vezetik be, ehelyett 4 betű 3 számra változik a kiosztás, a betűket pedig egy magyar címerrel választják el középen.
A cikk szerint néhány nap múlva hivatalosan is bejelentik a változtatást, ahogy azt is, hogy mi lesz a különleges rendszámokkal (P-, E-, Z-, OT-), az ügyfelek kérésére legyártott, egyedi változatokkal (például JANI-01) és a motorok jelzéseivel.
A már kiadott, és jelenleg is használt rendszámokat nem kell lecserélni.
Régóta téma, hogy a robogókra is szükséges lenne rendszám felszerelése, mivel egy balesetnél vagy bűncselekmény elkövetésénél a helyszín elhagyva szinte esélytelen ezeket utólag beazonosítani, amit sokan ki is használnak, de a lopott kismotorok használatát is pofon egyszerűvé teszi. Erre vonatkozó új szabályozás azonban vélhetően még évekig nem fog megvalósulni.
Magyarországon 1958 és 1990 között a már már nosztalgikus 2 betű - 4 szám kombinációval ellátott rendszámokkal futottak az autók. A cikk megemlíti, hogy a 3 betűből, illetve 3 számból, egy magyar zászlóból és egy nagy H betűből álló kombinációt 1990 nyarán vezették be Magyarországon, ez kapott 2004-ben, az uniós csatlakozáskor kék alapszínt, a hazai trikolór helyét pedig a sárga EU-csillagok vették át.