A gumiabroncsok új címkét kapnak

Nagy Donát 2021-04-13 07:40:16
Módosítják a piktogramokat és jelöléseket májustól a gumigyártók.

A 2021. május 1-jétől életbe lépő, hivatalosan az (EU) 2020/740 szám alatt futó új rendelet alapján a személyautók, buszok és tehergépkocsik gumiabroncsainak megújuló energiacímkéi egyértelmű és egységes besorolást adnak a gumiabroncsok műszaki jellemzőiről, tájékoztatva a vásárlókat a gördülési ellenállásról, a nedves felületeken történő fékezésről és a külső zaj nagyságáról - írja a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

A cél az, hogy az új címkék az eddigieknél is több információt nyújtsanak a fogyasztóknak az abroncsok minőségi paramétereiről, ideértve a biztonsági és környezetvédelmi normák teljesítését is. „Az európai gumiabroncsipar teljes mértékben elkötelezett a gumiabroncs-címkézési rendelet és annak sikere mellett.” – nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA, az európai gumiabroncs gyártók szövetségének főtitkára.

A címkék segítenek a fogyasztóknak megalapozott döntéseket hozni gumiabroncsok vásárlása során, mivel az egyszerűen áttekinthető három fő paraméter és a két kiegészítő információ alapján könnyen eldönthetik, hogy mi a fontos a számukra. Ugyanakkor, a rendelet megalkotói szerint a címkék újításokra, fejlesztésekre is késztetik a gyártókat, hogy gumiabroncsaik hatékonyabbak, biztonságosabbak és csendesebbek legyenek.

Fotó: Magyar Gumiabroncs Szövetség

A címke bal oldalán az energiahatékonysági osztályokat találjuk. A skála az A-tól (leghatékonyabb) az E-ig (legkevésbé hatékony) terjed. A csúcskategóriás, zöld címkét kiérdemelt gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, ezért az ezeket az abroncsokat használó járművek kevesebb energiát igényelnek, ami alacsonyabb fogyasztást jelent.  A címke bal oldala az abroncsok vizes tapadásáról nyújt információt. A skála szintén az A-tól (rövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed; minél sötétebb kék színű a nyíl, annál rövidebb a fékút.

A címke alján az abroncsok által kibocsátott külső zaj besorolása olvasható le: ez vagy A lehet (kevés zaj a járművön kívül) vagy B, ami a nagyobb zajszintet jelzi, a C osztály az új besorolás szerint már nem megengedett. Ez a decibelben is jelzett zajszint nem azonos azzal az értékkel, amelyet az autó belsejében érzékelhetünk. (Annál is inkább, mert ez utóbbi számos egyéb, az abroncstól független tényezőtől függ, lásd szigetelés, stb.)

Fotó: Pixabay

Az új rendelet értelmében a gyártóknak/forgalmazóknak lehetőségük van arra is, hogy a zajszint ikon mellett egy kiegészítő ikont helyezzenek el, utalva a jeges és / vagy nehéz hóviszonyok melletti tapadásra. Erre a „3 hegycsúcs és hópihe” vagy más néven az „alpesi” szimbólum szolgál, amely ismerős lehet a téli abroncsok oldalfaláról is. A jeges felületeken használt skandináv, szöges téli gumiabroncsok (hazánkban ezek nem forgalmazhatók) új szimbólumot kapnak, egy jégcseppet. A címkén feltüntetett, a gumiabroncsok tulajdonságait jelző 5 paraméter megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek. A címke jobb felső sarkában elhelyezett QR-kód leolvasásával az Európai Bizottság adatbázisába – European Product Database for Energy Labelling (EPREL) – juthatunk be, de csak 2021. május 1.-ét követően.

Az új címkék kötelező jelleggel először a 2021. május 1-ét követően gyártott és piacra dobott abroncsokon – tehát a 1821-es DOT számú abroncsokkal kezdődően – tűnnek majd fel, a régebben gyártott és forgalomba hozott abroncsokon nem kell lecserélni a régi címkét, ezek kifutó rendszerben el fognak tűnni. A rendelet alapján megengedett, hogy a régi címke mellett a forgalmazó az új rendszer szerinti címkét is feltűntesse. A változtatás célja egyértelmű közérdek: ha minden egyes vásárló az energiahatékonyság szempontjából legmagasabb osztályú gumiabroncsokat választaná, az EU éves energiafogyasztása akár évi 45 TWh-val is alacsonyabb lehetne, ami egyúttal évente nagyjából 15 millió tonnával kevesebb CO2-kibocsátást is jelentene.

Szólj hozzá!

Magyar Péter most a Fidesz rendes évi kötcsei piknikét akarja meghekkelni

A településen tart összejövetelt a legnagyobb ellenzéki párt, ahol azt ígérik, hogy bemutatkoznak a TISZA új arcai is.

Szünetelhet az ivóvízellátás Marcalváros mindkét oldalán Győrben

A Bakonyi és a Lajta út kereszteződésében történt csőtörés. 

Holtan találták meg az eltűnt 2 éves miskei lány

A gyanú szerint a kislányt J. Dávid 24 éves miskei férfi ölhette meg.

Kampánynyitót tartott Szombathelyen a Mi Hazánk

Bemutatkoztak a párt új országgyűlési képviselőjelöltjei is.

Ismét behálóznak a textilek a Szombathelyi Képtárban

Jön a IX. Nemzetközi Textilművészeti Triennálé.

Így fog kinézni a megújuló, társasházi funkcióra váltó egykori szombathelyi ISIS Hotel

A befektető első körben ugyan extravagánsabb kinézetet szeretett volna adni, de városképbe illeszkedés miatt marad a régi homlokzati megjelenés.

Tarr Zoltán: A Tisza-adó a rogáni propaganda szüleménye

A politikus azt hangsúlyozza, hogy a Tisza adójavaslataival a fideszesek is jól fognak járni.

A Tisza Pártot lejárató kampány videót fizetett közpénzből privát Facebook-oldalán az energiaügyi miniszterhelyettes - állítja a Momentum

Vajon Czepek Gábor helyett az Energiaügyi Minisztérium, vagyis a magyar emberek fizették a számlát?

Kapacitást növelt a GYHG az egyik győri szelektív szigeten

Egy tűzeset miatt volt indokolt a döntés. 

A 2026-os parlamenti választás esélyeit latolgatva végez Szombathelyen és környékén felmérést a Publicus

Meleg Zita Mária és Csiszár Zsófia, mint a Tisza párt lehetséges jelöltjei szerepelnek a kérdőíven.

Az augusztus is a Tisza vezetésével zárult

A Republikon kutatása szerint 4 százalékponttal vezet a Tisza Párt a Fidesz-KDNP előtt a teljes népesség körében.

Botrány, botrány hátán a győri kajak-kenu céltorony körül

Sajtóhibák, vádak és jogi fenyegetések árnyékában.

Hulladékkal bizniszelt egy sárvári férfi, csakhogy nem volt hozzá engedélye

2 millió forintos vagyonelkobzást kér rá az ügyészség.

Forgalomkorlátozás van az M1-es autópályán Lébénynél, mindkét irányban

Mosonszentmiklós külterületén több gépjármű ütközött.

Városgondozási gépek kiválasztása – Mire kell figyelni?

Ahogy azt a híreket olvasva is érzékelhetjük, a települések fenntartása összetett és folyamatos feladat, amely az év minden szakában jelen van: tavaszi és nyári zöldterület-ápolás, őszi lombeltakarítás, téli hó és síkosságmentesítés.

Vasvárról kap új rendőrkapitányt Körmend

Balogh Gábor október 1-től irányíthatja a Rába-parti kapitányságot.