A gumiabroncsok új címkét kapnak

Nagy Donát 2021-04-13 07:40:16
Módosítják a piktogramokat és jelöléseket májustól a gumigyártók.

A 2021. május 1-jétől életbe lépő, hivatalosan az (EU) 2020/740 szám alatt futó új rendelet alapján a személyautók, buszok és tehergépkocsik gumiabroncsainak megújuló energiacímkéi egyértelmű és egységes besorolást adnak a gumiabroncsok műszaki jellemzőiről, tájékoztatva a vásárlókat a gördülési ellenállásról, a nedves felületeken történő fékezésről és a külső zaj nagyságáról - írja a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

A cél az, hogy az új címkék az eddigieknél is több információt nyújtsanak a fogyasztóknak az abroncsok minőségi paramétereiről, ideértve a biztonsági és környezetvédelmi normák teljesítését is. „Az európai gumiabroncsipar teljes mértékben elkötelezett a gumiabroncs-címkézési rendelet és annak sikere mellett.” – nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA, az európai gumiabroncs gyártók szövetségének főtitkára.

A címkék segítenek a fogyasztóknak megalapozott döntéseket hozni gumiabroncsok vásárlása során, mivel az egyszerűen áttekinthető három fő paraméter és a két kiegészítő információ alapján könnyen eldönthetik, hogy mi a fontos a számukra. Ugyanakkor, a rendelet megalkotói szerint a címkék újításokra, fejlesztésekre is késztetik a gyártókat, hogy gumiabroncsaik hatékonyabbak, biztonságosabbak és csendesebbek legyenek.

Fotó: Magyar Gumiabroncs Szövetség

A címke bal oldalán az energiahatékonysági osztályokat találjuk. A skála az A-tól (leghatékonyabb) az E-ig (legkevésbé hatékony) terjed. A csúcskategóriás, zöld címkét kiérdemelt gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, ezért az ezeket az abroncsokat használó járművek kevesebb energiát igényelnek, ami alacsonyabb fogyasztást jelent.  A címke bal oldala az abroncsok vizes tapadásáról nyújt információt. A skála szintén az A-tól (rövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed; minél sötétebb kék színű a nyíl, annál rövidebb a fékút.

A címke alján az abroncsok által kibocsátott külső zaj besorolása olvasható le: ez vagy A lehet (kevés zaj a járművön kívül) vagy B, ami a nagyobb zajszintet jelzi, a C osztály az új besorolás szerint már nem megengedett. Ez a decibelben is jelzett zajszint nem azonos azzal az értékkel, amelyet az autó belsejében érzékelhetünk. (Annál is inkább, mert ez utóbbi számos egyéb, az abroncstól független tényezőtől függ, lásd szigetelés, stb.)

Fotó: Pixabay

Az új rendelet értelmében a gyártóknak/forgalmazóknak lehetőségük van arra is, hogy a zajszint ikon mellett egy kiegészítő ikont helyezzenek el, utalva a jeges és / vagy nehéz hóviszonyok melletti tapadásra. Erre a „3 hegycsúcs és hópihe” vagy más néven az „alpesi” szimbólum szolgál, amely ismerős lehet a téli abroncsok oldalfaláról is. A jeges felületeken használt skandináv, szöges téli gumiabroncsok (hazánkban ezek nem forgalmazhatók) új szimbólumot kapnak, egy jégcseppet. A címkén feltüntetett, a gumiabroncsok tulajdonságait jelző 5 paraméter megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek. A címke jobb felső sarkában elhelyezett QR-kód leolvasásával az Európai Bizottság adatbázisába – European Product Database for Energy Labelling (EPREL) – juthatunk be, de csak 2021. május 1.-ét követően.

Az új címkék kötelező jelleggel először a 2021. május 1-ét követően gyártott és piacra dobott abroncsokon – tehát a 1821-es DOT számú abroncsokkal kezdődően – tűnnek majd fel, a régebben gyártott és forgalomba hozott abroncsokon nem kell lecserélni a régi címkét, ezek kifutó rendszerben el fognak tűnni. A rendelet alapján megengedett, hogy a régi címke mellett a forgalmazó az új rendszer szerinti címkét is feltűntesse. A változtatás célja egyértelmű közérdek: ha minden egyes vásárló az energiahatékonyság szempontjából legmagasabb osztályú gumiabroncsokat választaná, az EU éves energiafogyasztása akár évi 45 TWh-val is alacsonyabb lehetne, ami egyúttal évente nagyjából 15 millió tonnával kevesebb CO2-kibocsátást is jelentene.

Szólj hozzá!

Danny Van Poppel nyerte a Tour de Hongrie győri befutóját

A 100 éves verseny első szakasza az ETO Parkban ért célba, Pelikán János a legjobb magyar.

Kitüntették a mentők Ágh Pétert

Az indoklás szerint a képviselő példaértékűen támogatta a mentők munkáját és fejlesztéseit.

Győrszentiváni siker! Újra nyitva a Lakossági Információs Iroda

Hat hónapnyi herce-hurca után újra lehet helyben intézni egy csomó mindent. 

Mennyire ismerjük a testünk működését?

Időről időre helyet kapnak a hírekben olyan betegségek, állapotok, amelyek az adott ország lakosságának jelentős részét érintik.

Veréssel fenyegettek meg egy szombathelyi önkormányzati képviselőt

A képviselő kitiltotta a férfit a szociális bérlakásokból, emiatt akart rá kezet emelni.

Illés Károly nem veszi fel Hende Csaba parlamenti mandátumát

A Fidesz vezetésének hamarosan döntenie kell, hogy ki ül be a Vas01-es választókerület megüresedett képviselői székébe.

Kövér László Tápszentmiklóson "hazaárulózott"!

Az Országgyűlés elnöke Fekete Dáviddal karöltve kampányolt Ukrajna ellen. (Véleménycikk következik.)

A celldömölki nyomozók befejezték abban az ügyben a nyomozást, amelyben egy osztrák nő méltatlan és veszélyes körülmények között tartott állatokat

A hatóságok és a civil állatvédő szervezetek 102 kutyát és 32 további állatot mentettek ki két csöngei ingatlanról.

Szikével rabolta ki a dohányboltot egy férfi Mosonmagyaróváron

Roller, ruha, dohánybolt: az óvári férfi nem tudott leállni. 

Útlezárások, forgalmi változások Győrben a Tour de Hongrie idején

A 100 éves verseny páratlan élményt, és komoly lezárásokat hoz szerda délután. 

Ende - Elérhetetlen lett Hende Csaba Facebook-oldala

Szombathely parlamenti képviselőjének hivatalos közösségi oldala februárban frissült utoljára.

Letöltendő börtönre is ítélhetik a szombathelyi csalót

Majd’ 10 milliót kért kölcsönt de esze ágában sem volt visszadni.

Király Gábor: A kapus a legintelligensebb ember a pályán

Interjút adott a Szombathely díszpolgára.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.