Hosszú riportban számol be a Fertő-tavi építkezésről az osztrák der Standard, a cikket a 444 dolgozta fel. A beruházásról mi is többször beszámoltunk már.
A cikk szerint Magyarország második legnagyobb tavának fejlesztésére 2016-ban irányzott elő 7,9 milliárd forintot a kormány, majd ezt az összeget előbb 2019-ben 23,2 milliárdra, míg végül 32 milliárd forintra emelték. Az Átlátszó két éve egy hosszú anyagban mutatta be, hogy miről szól ez a beruházás.
A Balaton után a Fertő-tó is a NER játszótere lesz
Állami pénzből épülhet négycsillagos szálloda, kikötő és 16 teniszpálya a Fertő tó partjára. A nemzeti park területén Mészáros Lőrinc cége vezényli a beruházást, amely ellen hiába tiltakoztak a helyiek - kezdi cikkét a 24.hu. A közpénzből pörgő gigaprojekt a világörökségi védettségben szerepet játszó cölöpházakat sem kíméli.
Lesz itt ökocentrum, sportközpont, kikötő, 100 ágyas szálloda, vendégházak, kemping, étterem, új strand és kikötő is, a cél pedig az, hogy minél több turistát csábítsanak ide.
A helyiek szerint eleve azért indult a beruházás, mert Orbán Ráhel pár éve Fertőrákoson volt vitorlázni, és megtetszett neki a hely.
A projektért ugyanis a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) felelt, amelyben a miniszterelnök lánya is érdekelt. A lap szerint a politikai szálak mindent átölelnek, hiszen az MTÜ volt a tulajdonosa a Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. nevű cégnek, amely a konkrét munkákat koordinálja és amelynek egy helyi KDNP-s politikus, a fertőszentmiklósi Kárpáti Béla a vezérigazgatója.
Nagyon rossz ötlet beépíteni a Fertő tavat egy nemzetközi szervezet szerint
A kulturális örökségi helyszínek megőrzéséért és védelméért felelős nemzetközi szervezet, az ICOMOS Magyar Bizottsága örökségvédelmi kritikákat fogalmazott meg a Fertő tó partjára tervezett, közpénzből finanszírozott állami beruházással kapcsolatban - írja a HVG.
Pedig a kormány egyszer már leállította a projektet, amikor 20 ország 30 civil szervezete írt közös tiltakozó levelet a Fertő-tó, Közép-Európa harmadik legnagyobb állóvize védelmében az UNESCO-nak. Ezután a feladatot elvették a Rogán Antal miniszterelnöki kabinetfőnökhöz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.-től, és átadták Gulyás Gergely miniszternek.
Végül az ellenállás feleslegesnek bizonyult, hiszen 2020 októberében - az időközben elindult kötelezettségszegési eljárással nem törődve - megindult az építkezés. Ebből a pénzből első körben egy 813 vitorlásnak és 500 csónaknak helyet adó hatalmas kikötő épül meg.
A kivitelező természetesen a Mészáros és Mészáros Kft.
A nemzeti parkban nem lehet szállodát, teniszpályát, sportközpontot és parkolót építeni 880 autó számára. Az ökoszisztéma részét képező nádasokat nagy területen kivágják, ha pedig elkészül a projekt, az ide érkező autók száma legalább megháromszorozódik
- mondta az osztrák lapnak megszólaló Kun Zoltán környezetvédelmi szakértő, aki szerint a tervezett gazdasági felhasználás messze meghaladja azt, ami a nemzeti parkban engedélyezett lehetne.
Kell a hely a luxushotelnek, a NER elbontja a több, mint 50 éves cölöpházakat a Fertő-tavon
Ahogy arról korábban is írtunk, a Balaton után a Fertő-tó is a NER játszótere lesz a jövőben, ugyanis négycsillagos szálloda, kikötő és 16 teniszpálya épül az eddig békés tó partjára. A tervek szerint így rövid idő alatt, napi háromszáz teherautóval kebelezik be a Fidesz-közeli vállalkozók a környéket.
A beruházás miatt ugyanakkor elbontatják a tavon álló cölöpházakat is, pedig ezek egészen speciális helyzetben vannak, de április végéig az összesnek el kéne tűnnie. Sok tulajdonos inkább maga kezdte el lebontani az épületeket, mert meg akarják spórolni a hosszadalmas és költséges pereket a magyar hatóságokkal, mivel közben veszélyessé lettek nyilvánítva az ingatlanok.